۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۴
کد خبر: 81847411
T T
۰ نفر
استان قزوين مستعد كشت زعفران است

قزوين - ايرنا - معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي قزوين گفت: اين استان به عنوان يكي از قطب هاي اقتصادي كشور به دليل شرايط اقليمي خاص، از مناطق مستعد براي كشت محصول زعفران است.

علي اكبري روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه محصول زعفران گياهي است كه در اراضي با حاصلخيزي كم توليد مي شود، افزود: اين گياه در برابر كم آبي و سرما مقاوم است و اين شرايط مي تواند قزوين را يكي از مناطق توليد عمده زعفران تبديل كند.
وي اظهاركرد: زعفران گياهي است نيمه گرمسيري كه در اراضي با حاصلخيزي كم و در اولين سال كشت به بار مي نشيند و سازگار با مناطقي است كه زمستاني ملايم و آب و هوايي گرم و خشك دارند.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين اظهاركرد: از آنجاييكه پياز زعفران مدت پنج تا هفت سال در زمين مي ماند، خاك زمين بايد سبك يا تركيبي از شن و رس باشد كه پياز بتواند در اين مدت علاوه بر تامين مواد غذايي، در مقابل شرايط خاص منطقه اي نيز مقاومت نمايد.
اكبري تصريح كرد: در حال حاضر از جنوبي ترين نقطه اين استان يعني شهرستان بويين زهرا تا حاشيه رودخانه شاهرود در شمالي ترين منطقه، شرايط كشت طلاي سرخ مهيا مي باشد.
وي بيان كرد: ايجاد اشتغال، الگوي مناسب براي كشت جايگزين، پايين بودن هزينه هاي توليد و ارزش ريالي بالا از جمله عواملي است منجر به افزايش سطح كشت زعفران در سال هاي گذشته شده است.
اكبري خاطرنشان كرد: نياز كم گياه زعفران به آب از ديگر علل گرايش كشاورزان قزويني به كشت زعفران است و از طرف ديگر اين محصول زماني نياز به آبياري دارد كه فصل آب دهي محصولات ديگر به پايان رسيده است.
وي تصريح كرد: كشت زعفران در استان قزوين در تابستان شروع و برداشت آن از اواخر آبان ماه آغاز مي شود و در بقيه فصل ها حالت خواب دارد.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين ادامه داد: امسال حدود 30 هكتار از مزارع استان در شهرستان هاي تاكستان و بويين زهرا به زير كشت زعفران رفته است كه سطح زير كشت محصول زعفران در شهرستان بويين زهرا پنج هكتار مي باشد.
اكبري با بيان اينكه متوسط عملكرد اين محصول، پنج تا شش كيلوگرم در هر هكتار است، افزود: پيش بيني مي شود در پايان فصل برداشت، بيش از 150 كيلوگرم زعفران در استان توليد شود.
اين مسوول با بيان اينكه زعفران استان قزوين كيفيت بسيار خوبي بلحاظ رنگ، طعم و عطر دارد، افزود: درحال حاضر پيازهاي زعفران در خود استان قزوين توليد و حتي برخي از استانهاي ديگر هم پياز مورد نيازشان را از اين استان تامين مي كنند.
اكبري افزود: كشت زعفران در استان قزوين در تابستان آغاز مي شود و برداشت آن اواخر آبان ماه به مدت سه هفته تا يك ماه ادامه دارد.
وي در پايان تاكيد كرد: اعطاي وام هاي اقتصاد مقاومتي به زارعين زعفران كار از مهمترين عوامل ترغيب افزايش سطح زير كشت اين محصول شده است.
گفتني است كشت محصول زعفران در استان قزوين از 12 سال گذشته آغاز شده است.
7390/ 6128