صالحی: امضاهای سند اراك تكمیل شد/ رفع تحریم ها و اجرای برجام به سرعت اقدامات ما بستگی دارد

تهران - ایرنا - دكتر علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی از تكمیل امضاهای سند بازطراحی ومدرن سازی راكتور تحقیقاتی اراك خبر داد و گفت : اكنون راه برای اجرای كامل برجام هموار شده است.

معاون رییس جمهوری روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: امروز مطلع شدیم همه وزیران خارجه شش كشور طرف مذاكره و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سند بازطراحی و مدرن سازی راكتور تحقیقاتی آب سنگین اراك را امضا كرده اند و ازاین پس این سند رسمیت دارد.
وی گفت: بر اساس برنامه جامع اقدام مشترك ( برجام) قرار بر این بود كه طرف مقابل ما نسبت به همكاری در بازطراحی راكتور تحقیقاتی اراك تضمین دهد كه اكنون این كار انجام شده است.
رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: با توجه به این كه این سند به امضای شش كشور به نمایندگی از شش دولت و نیز اتحادیه اروپا رسیده دارای اعتبار بالای سیاسی، حقوقی و بین المللی است. در این سند آنها اعلام كرده اند در طراحی، تامین تجهیزات و مراحل مختلف كار با جمهوری اسلامی ایران همكاری خواهند داشت.
صالحی درباره زمان اجرای این سند گفت: شروع كار ما در مورد راكتور اراك دو شرط داشت ؛ یكی صدورقطعنامه شورای حكام بر اساس بند 14 برجام ؛ با رویكرد بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین های لازم از طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات.
وی تاكید كرد: نامه مقام معظم رهبری و قانون اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد برجام و شروطی كه در ان نامه و قانون مصوب مجلس آمده همواره مورد توجه سازمان بوده و بر اساس آن اقدامات خود را تنظیم می كند.
معاون رییس جمهوری افزود: همانطور كه طرف مقابل ما در مورد شورای امنیت سازمان ملل اقدام به لغو قطعنامه های قبلی كرد، در این مورد هم با توجه به توافق صورت گرفته با رویكرد بسته شدن پرونده موضوعات گذشته باید قطعنامه ای در شورای حكام صادر شود.
وی اظهار داشت : همزمان مذاكرات در سطح تجاری با چین را آغاز كرده ایم وامیدواریم تا بعد از 15 دسامبر- 24 آذر- همه زمینه های لازم برای اجرای كامل برجام فراهم شود.
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره گزارش آمانو از كاهش سانتریفیوژها در فوردو و علت اجرای این كار در ایران گفت: ما اجرای برجام را در دستور كار خود قرار داده ایم و آن بخش از اقدامات مربوط به برجام را كه بازگشت پذیر و زمان بر است را بلافاصله بعد از ابلاغ قانون برجام شروع كرده ایم.
صالحی افزود: امیدواریم این كار به نحوی پیش برود كه ما بعد از اعلام بسته شدن پرونده مسائل گذشته در شورای حكام بتوانیم در كمترین مدت، تاریخ اجرای قطعی برجام را محقق كنیم.
معاون رییس جمهور تاكید كرد: برای ما مهم است كه این زمان ضمن در نظر گرفتن اصل تضمین های طرف مقابل، هرچه كوتاه تر باشد وتا حد ممكن از تاخیر در اجرای برجام و رفع كامل تحریم ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك جلوگیری شود.
رییس سازمان انرژی اتمی در جواب به سوالی در ارزیابی گزارش تازه آژانس نیز گفت: گزارش تازه آژانس نسبتا خوب بود. اشاره داشت كه جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران دیده نمی شود.
وی اضافه كرد: اگر به اظهارات اخیر آقای آمانو در بروكسل و نیویورك نیز توجه كنیم به نظر می رسد آژانس بتدریج در مسیر درست خود قرار گرفته است. امیدواریم روز 15 دسامبر- 24 آذر- روز پایان پرداختن به مسائل گذشته ایران باشد.
صالحی تاكید كرد باید بعد از آن تاریخ ، اجرای برجام را محقق كنیم كه عملا این موضوع بستگی به سرعت اقدامات ما دارد. چرا كه اروپا و آمریكا دستورالعمل های لازم د رخصوص رفع تحریم ها را صادر كرده اند.
1553
۰ نفر