۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81841873
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا/ تقویت شركت های دانش بنیان ظرفیتی برای تولید علم و ثروت

سنندج- ایرنا- توسعه فعالیت های دانش بنیان و بهره مندی از علوم و فنون روز دنیا همواره از دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد كشور بوده است و صاحبنظران اقتصادی نیز شتاب توسعه ای كردستان را درگرو توسعه شركت های دانش بنیان می دانند.

به گزارش ایرنا، شركت ها و موسسه های دانش‌ بنیان به منظور هم‌ افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش ‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم ‌افزارهای مربوط تشكیل می‌ شوند.
جذب و تبدیل ایده‌ ها به محصول و مشاغل پایدار، هم ‌افزایی علم و ثروت، تجاری ‌سازی یافته ‌های پژوهشی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش ‌آموختگان به منظور ورود به فضای كسب ‌و كار، حمایت، هدایت و سمت‌ دهی در جهت نوآوری‌ ها و تولید فناوری ‌های برتر، ایجاد زمینه برای به‌ كارگیری هرچه بیشتر توانمندی ‌های دانشگاه‌ ها و واحدهای پژوهشی در جامعه از جمله اهداف تشكیل شركت های دانش بنیان است.
ترغیب متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات ‌علمی دانشگاه‌ ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت ‌های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری ‌سازی در دانشگاه‌ ها و مراكز پژوهشی، تشویق بنگاه ‌های اقتصادی و دستگاه‌ های اجرایی به بهره ‌گیری از یافته‌ های پژوهشی و فناوری ‌های شكل یافته در مراكز پژوهشی و ارتقای فرهنگ عمومی كارآفرینی از دیگر اهداف تشكیل شركت های دانش بنیان محسوب می شود.
شركت ‌های دانش‌ بنیان با توجه به ویژگی ‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف ‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند و همچنین توزیع عادلانه‌ ثروت بر اساس شایسته سالاری در چنین شركت ‌هایی، تاثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد.
با توجه به این كه یكی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ ملی، اقتصاد دانش ‌بنیان و بنگاه ‌های اقتصادی دانش ‌بنیان است، یكی از راهكارهای اساسی خودكفایی پایدار در محصولات استراتژیك، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌ وری عوامل تولید از طریق دانش ‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ شركت ‌های دانش ‌بنیان است.
یكی از اساسی ‌ترین زیرساخت‌ های اقتصاد دانش ‌بنیان و پیش ‌نیاز تحقق استراتژی شركت ‌های دانش‌ بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است كه با توجه به تركیب جمعیتی كشور ما و جمعیت بالای جوانان تحصیل‌ كرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ ‌ترین و با ارزش ‌ترین سرمایه كشور باید مورد توجه قرار گیرد.
با توانمند نمودن و تشویق و زمینه ‌سازی فعالیت جوانان تحصیلكرده و خلاق در قالب شركت‌ های دانش‌ بنیان، ایران اسلامی توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت و در این مسیر نیز استان های كم برخوردار و در حال توسعه ای همچون كردستان می توانند با تكیه بر این ویژگی منحصر به فرد موجود در بین جوانان نوآور خود روند توسعه استانشان را تسریع بخشند.
همزمان با آغاز به كار دولت یازدهم در استان كردستان شاهد آغاز به كار پارك علم و فناوری كردستان بودیم و امیدی تازه در دل جوانان نوآور و خلاق كردستانی در حوزه حمایت از ایده هایشان و تجاری سازی این ایده ها زنده شد.
ایرنا كنفرانس بررسی وضعیت شركت های دانش بنیان و همچنین اقدامات صورت گرفته در پارك علم و فناوری و برنامه های در دست انجام در این حوزه را در قالب میزگردی خبری با حضور جمال الدین افضلی مدیر مراكز رشد پارك علم و فناوری، عباس مؤمنی مدیرعامل شركت یاخته فناور آریا و آمانج مظهر پور یكی از مخترعان و مبتكران جوان كردستانی برگزار كرد كه ماحصل آن را در ذیل می خوانیم:
ایرنا: اقدامات انجام شده توسط پارك علم و فناوری را در حوزه شركت های دانش بنیان تشریح كنید؟
افضلی: همزمان با آغاز به كار دولت یازدهم و از مرداد ماه سال 92 شاهد آغاز به كار پارك علم و فناوری كردستان بودیم و هم اكنون 87 واحد هسته فناور در پارك علم و فناوری كردستان فعالیت دارند.
از این تعداد 12 شركت پاركی، 43شركت پیش رشد و 32 شركت نیز رشدی هستند و باید به این مهم توجه كرد كه هر شركتی كه در پارك های علم و فناوری مستقر می شود دانش بنیان است و اعضای آن می خواهند ایده های علمی خود را تجاری سازی نمایند.
شركت های دانش بنیان در سه مقطع نوپا، تولیدی یا اصلی و صنعتی تقسیم بندی می شوند كه در استان كردستان اكنون دو شركت داده نگار و آتیلا ارتوپد به عنوان شركت های دانش بنیان اصلی مشغول به فعالیت هستند و شركت تولیدی آدامس و لواشك ون و شركت ایستك نیز به دلیل ساخت دستگاه های تسهیل كننده فرایند تولید كه بومی خود شركت است به عنوان شركت های دانش بنیان صنعتی استان محسوب می شوند.
با اداره كل صنعت، معدن و تجارت استان و شركت شهرك های صنعتی نیز مكاتباتی داشته ایم كه واحدهای صنعتی استان را برای ثبت نام در سامانه دانش بنیان معرفی كنند.
ایرنا: میزان حمایت های مادی و تسهیلاتی از شركت های دانش بنیان استان چقدر بوده است و تاكنون این شركت ها توانسته اند برای چند نفر اشتغالزایی كنند؟
افضلی: پارك علم و فناوری در دو بخش به شركت های دانش بنیان تسهیلات اعطا كرده است كه یكی از این بخش ها تحقیقاتی و بخش دیگر نیز خدماتی است.
در بخش تحقیقاتی حدود 900 میلیون تومان به شركت های دانش بنیان كمك كرده ایم و طی چند روز آینده جشن یك میلیارد تومانی كمك به شركت ها را خواهیم داشت.
در بخش كمك های خدماتی و فراهم كردن تجهیزات لازم برای استقرار شركت های دانش بنیان در پارك علم و فناوری نیز 500 میلیون تومان كمك مالی ارایه كرده ایم.
شركت های دانش بنیان تاكنون در استان كردستان حدود 75 نفر اشتغالزایی به صورت تمام وقت و پاره وقت مستقیم داشته اند و اگر از آنان حمایت بیشتری صورت پذیرید می توانند در روند اشتغالزایی جوانان تحصیلكرده استان نقش بیشتری ایفا كنند.
ایرنا: مشكلات عمده شركت های دانش بنیان در استان كردستان در چه حوزه هایی است
تشریح نمایید؟
افضلی: بسیاری خیال می كنند كه شركت های دانش بنیان سازمانی است برای ثبت شركت ها اما اینطور نیست بلكه به معنای ورود به مبحث دانش بنیان و حمایت ها و تسهیلات به شركت های تعاونی، سهامی و غیره با ایده محوری علمی و برند است و در كل به شركت های تاسیس شده مجوز دانش بنیان داده می شود.
یكی از مشكلات عمده ما این است كه بخش دولتی، پارك علم و فناوری و خدمات و رسالت ما را نمی شناسند و برای برخی ادارات قابل هضم نیست.
دستگاه های اجرایی استان به شركت های دانش بنیان اعتماد ندارند و متاسفانه شركت های دانش بنیان استان از قراردادهای ادارات و سازمان های استان محروم هستند در حالی كه تولیدات و خدمات آن ها در بسیاری مواقع دارای كیفیت بسیار بالاترنسبت به تولیدات و خدمات شركت های تهرانی و دیگر استان ها بوده اند.
به عنوان مثال شركت آب منطقه ای همدان از تولیدات یك شركت دانش بنیان استان در خصوص تولید كنتورهای آبی استفاده می كند اما اداره كل آب منطقه ای استان تاكنون به این شركت داخلی استان اعتماد نكرده است.
شهرداری سنندج تنها نهادی بوده است كه حمایت های خود از شركت های دانش بنیان را آغازكرده است و در نخستین گام فراخوان امور هوشمندسازی پاركینگ عبدالعلی سنندجی را برای حمایت از شركت های دانش بنیان به پارك علم و فناوری واگذار كرده است.
اگر همچنین روالی فرهنگ سازی شود و ادارات نیازهای خود را به پارك علم و فناوری اعلام كنند بدون شك شركت های ما با هزینه كمتر و دقت نظر هرچه بیشتر به تولید نیازها و خدمات آن ها خواهند پرداخت و از نظر خدمات پشتیبانی نیز می توانند در سریع ترین زمان ممكن وارد عمل شوند.
شركت های دانش بنیان استان دارای قدرت پشتیبانی و دسترسی هستند و انتظار داریم كه بخش دولتی و خصوصی دستاوردهای شركت های بومی استان را مورد استفاده قرار دهند.
ایرنا: یكی از دغدغه های شركت های دانش بنیان و فعالان این عرصه نبود شناخت كافی از فعالیت های دانش بنیان در استان است برای این مبحث چه اقداماتی را انجام داده اید و چه كارهایی را در دست اقدام دارید؟
افضلی: در راستای سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت فعالیت های دانش بنیان به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی پایدار در جامعه برنامه ریزی های متنوعی را برای شناساندن فعالیت های شركت های دانش بنیان و جذب ایده های نخبگان استان در نقاط مختلف آغاز كرده ایم.
برنامه ایده تا عمل یكی از این فعالیت هاست كه با هماهنگی با فرمانداری ها و در شهرستان های مختلف نمایشگاه های ایده تا عمل دایر می كنیم و افراد صاحب ایده به پارك علم و فناوری هدایت می شوند.
همچنین در شهرستان ها دوره های آشنایی با شركت های دانش بنیان را طی هفته های آینده آغاز می كنیم.
از 27 لغایت 29 آبان ماه جاری نیز اولین استارت آپ ویكند استان و یا كسب و كار آخر هفته را با محوریت ایده های جوانان استان با حضور 100 نفر متقاضی با همكاری دانشگاه كردستان برگزار خواهیم كرد.
همچنین پارك علم و فناوری استان در آذرماه نیز در نمایشگاه ملی هفته پژوهش غرفه اختصاصی خواهد داشت و دستاوردهای شركت های دانش بنیان استان در این غرفه به نمایش عموم در خواهد آمد و رییس اداره ثبت اختراع كشور نیز در هفته پژوهش به استان سفر خواهد كرد.

**هرچند در استان كردستان شاهد فعالیت دو ساله شركت های دانش بنیان هستیم و این شركت ها در كردستان نوپا هستند اما در این مدت كوتاه نیز موفقیت های بسیاری را كسب كرده اند كه در این خصوص برای آشنا شدن با فعالیت های شركت های دانش بنیان، مشكلات و موانع پیش روی آنان و دغدغه هایشان این میزگرد را با عباس مؤمنی مدیرعامل شركت یاخته فناور آریا ادامه می دهیم.
ایرنا: شركت دانش بنیان شما از چه سالی فعالیت خود را آغاز كرده است و درچه حوزه ای مشغول به فعالیت هستید؟
این شركت در نیمه دوم سال 92 در پارك علم و فناوری كردستان مستقر شد و موضوع فعالیت شركت بیوتكنولوژی كشاورزی است.
تولید، پژوهش و آموزش در حوزه عاری سازی گیاهان استراتژیك كشاورزی و منابع طبیعی از پاتوژن های گیاهی به روش های بسیار نوین، تولید مینی تیوبر و میكرو تیوبر سیب زمینی به روش كشت بافت و افزایش آن به روش آئروپونیك، تولید و تكثیر نهال درختان مثمر و غیر مثمر به روش كشت بافت و تولید علوفه هیدروپونیك جمع آوری و نگهداری ژرم پلاسم (ذخایر ژنتیكی) گیاهان دارویی بومی استان كردستان به روش فراسرد از جمله دستاوردهای ما در این مدت كوتاه بوده است.
متأسفانه روند دست و پاگیر صدور مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت های تجاری سازی ایده ها زمان بسیاری را از شركت های دانش بنیان گرفته و به جای اینكه به فكر تكمیل و توسعه فعالیت های تحقیقاتی خود باشند باید بیشتر زمان مفید خود را در راه و ادارات تلف نمایند.
امیدواریم با تدبیر مسئولان استان روند صدور مجوزها اصلاح شده و شركت های دانش بنیان حمایت بیشتری شوند.
ایرنا: تاكنون چند محصول را تجاری سازی كرده اید و آیا در این خصوص نیز قراردادهایی دارید؟
مومنی: یك سال است وارد دوره رشد شده ایم و دو محصول را نیز تجاری سازی كرده ایم و آزمایشگاه كشت بافت داریم.
در این مدت قرار داد تولید 20 هزار بوته گل زینتی را منعقد كرده ایم و در چند هفته اخیر نیز در حوزه تولید گیاهان دارویی در مالزی با شركت های متعددی قرارداد همكاری منعقد كردیم.
در بخش تولید گیاهان زینتی درون شیشه ای قرار داد 400میلیون تومانی را منعقد كرده ایم و در بخش تولید نهاله های گل محمدی نیز قراردادی به ارزش30 میلیون تومان را منعقد كرده ایم.
در آینده نیز طرح كشت، فرآوری، برداشت و اسانس گیری گیاهان دارویی را در دستور كار داریم كه در قالب این طرح برای سه هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد و برای اجرای آن نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار است كه امیدواریم با حمایت مسئولان استانی این طرح مهم عملیاتی شود.
ایرنا: در مسیر فعالیت های دانش بنیان خود با چه مشكلاتی مواجه شده اید و هم اكنون نیز مهمترین دغدغه های شما چیست؟
متاسفانه در استان كردستان ادارات و سازمان های دولتی و شركت های خصوصی به توان شركت های دانش بنیان اعتماد ندارند و همین موجب به حاشیه راندن شركت های دانش بنیان در استان شده است.
قوانین مصوب مركز از جمله قوانین گمركی و مالیاتی پس از ماه ها و حتی سال ها به استان می رسد و اگر هم این قوانین به استان ابلاغ شده باشد و در اختیار مدیران و كارشناسان قرار گیرد آنان با این قوانین سلیقه ای رفتار می كنند.
اداره كل گمركات استان اصلا نمی داند دانش بنیان چیست و هم اكنون تخفیفات گمركی در استان لحاظ نمی شود.
انتظار داشتیم مسئولان اقتصادی استان وارد عمل شده و ادارات و شركت های استان را ترغیب كنند كه از توانمندی شركت های دانش بنیان استفاده كنند اما اكنون نه تنها این اتفاق نیافتاده است بلكه برعكس عمل می كنند.
به عنوان مثال در استان همدان از سوی اداره كل راه و شهرسازی 20 هكتار زمین در بهترین مكان و در كنار اتوبان تهران به پارك علم و فناوری همدان برای استفاده شركت های دانش بنیان در یك سال اخیر واگذار شده است اما در استان كردستان اداره كل راه و شهرسازی برای هزار و 800 متر مربع زمین بیش از 200 میلیون تومان اعتباری را كه حق شركت های دانش بنیان بوده است دریافت كرده است.
این سوال برای شركت های دانش بنیان استان مطرح است كه چگونه مسوولان اداره كل راه و شهرسازی به خودشان اجازه می دهند اعتباری 200 میلیونی را كه حق شركت های دانش بنیان بوده و رییس پارك علم و فناوری استان با هزار بدبختی توانسته است از مسوولان كشوری جذب كند دوباره به خزانه دولت باز می گرداند.
هم اكنون بیشتر وقت ها مسئولان پارك علم و فناوری به جای تسهیل امور شركت های دانش بنیان به توجیه مدیران دستگاه های اجرایی استان می پردازند و ما این مهم را از استاندار محترم كردستان سوال داریم كه چرا خودشان نگاه مثبتی دارند اما مسوولان و مدیرانشان این نگاه را ندارند.

**استان كردستان سرشار از استعدادهای ناب علمی و جوانان مستعد با ایده های خلاق است و درادامه این میزگرد با آمانج مظهر پور از مخترعین جوان استان همراه خواهیم شد و برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت های این جوان مبتكر كردستانی و اقدامات وی در خصوص فعالیت های دانش بنیان سوالاتی را مطرح خواهیم كرد:
ایرنا: فعالیت های علمی خود در حوزه اقتصاد دانش بنیان را از چه وقتی آغاز كرده اید و تاكنون چه موفقیت هایی را كسب كرده اید؟
مظهرپور: یك اختراع ثبت شده و یك طرح پژوهشی دارم و در حوزه اختراع موفق به ثبت سنسور نوری محافظ برق كه از برق گرفتگی در صنایع و كارگاه های جلوگیری می كند شده ام.
طراحی و اجرای طرح توجیهی اولین نیروگاه بیومث تولید برق خاورمیانه از دیگر موفقیت های علمی بنده است و خوشبختانه با نگاه ویژه مهندس شاملی مدیركل امور روستایی استانداری كردستان این طرح برای اجرا مصوب شده است و كارهای مطالعاتی و مكان یابی این طرح در استان در حال انجام است.
فعالیت اجرایی ساخت این طرح مهم به صورت رسمی ابلاغ شده است و اگر این طرح اجرایی شود به صورت سالانه هشت هزار مگاهات ساعت برق تولید خواهیم كرد.
با شهرداری سنندج نیز چند طرح فناورانه را آغاز كردیم كه به صورت مهندسی معكوس برای تامین قطعات ماشین های مكانیزه كه از اتریش وارد می شود وارد عمل شده ایم و طرح ساخت سطل زباله هوشمند خورشیدی با هشت برابر ظرفیت سطل های زباله عادی را نیز با همكاری شهرداری عملیاتی خواهیم كرد.
توسعه بدون مشاركت مردمی امكان پذیر نخواهد بود و امیدواریم مدیران به جوانان ایده پرداز اعتماد كنند در این راستا نباید نگاه ویژه استاندار به شركت های دانش بنیان و نخبگان توسط برخی مسئولان ادارات خدشه دار شود.
ما به دنبال پست دولتی نیستیم و می خواهیم در اقتصاد، فناوری و اشتغال زایی و كارآفرینی استان و كشور نقش آفرینی داشته باشیم.
مقدمات كار ثبت شركت را انجام داده ایم ولی برای ادامه راه نیازمند حمایت همه مسئولان هستیم.
دولت دكتر روحانی مدیران با فكری انتخاب كرده است و تفكرات توسعه ای دارند و امیدواریم كه در این خصوص نیز به جوانان و نخبگان استان اعتماد بیشتری شود.
گروه پژوهشی نواور آمانج گروهی است كه مبنای آن كار تیمی است و این گروه از تمام ظرفیت جوانان خلاق و نوآور برای توسعه استان و كشور استفاده می كند و در این مسیر نیز مهندسی معكوس و اشتغال زایی در این خصوص با محوریت برنامه ششم توسعه را مدنظر داریم.ك/4
7351/1904
۰ نفر