۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۹
کد خبر: 81841120
T T
۰ نفر

اظهارات بابك زنجاني دردادگاه امروز

۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۹
کد خبر: 81841120
اظهارات بابك زنجاني دردادگاه امروز

تهران-ايرنا- بابك زنجاني درادامه قرائت دفاعيات درجلسه امروز دادگاه مسائلي چون اعتراض به شكايت شركت نفت، العقيلي، محموله هاي مانده در مالزي، خريد چند دكل نفتي براي ايران را مطرح كرد.

به گزارش خبرنگارحقوقي قضايي ايرنا، بابك زنجاني درنهمين جلسه محاكمه متهمان پرونده نفتي و پس ازطرح شكايت بانك مسكن و سازمان تامين اجتماعي در ادامه قرائت ادامه دفاعيات خود، با بيان ترجمه آيه 21 سوره حديد گفت: تاكنون تنها كسي كه با صداقت صحبت كرده، نماينده حقوقي سازمان تامين اجتماعي است.
وي در اعتراض به بازخواني سابقه اش توسط وكيل اچ كي، اظهارداشت: اگر بخواهيد گذشته ام را نبش قبر و چند شناسنامه بودنم را مطرح كنيد، من هم مي‌ توانم پرونده كرسنت، جهاد سازندگي، فروش نفت به هند يا بانك آسيا را باز كنم تا ببينيم داشتن چند كپي شناسنامه خيانت است يا وارد كردن خسارت 20 تا 30 ميلياردي به كشور.
وي ادامه داد: دفاعيات گذشته من به وام 15 ميليارد يورويي از يك شيخ رسيد كه در اين مرحله دفاعياتم متوقف شد و شركت اچ كي و شركت نفت مشتركا شكايت خود را قرائت كردند.
متهم اصلي پرونده نفتي اضافه كرد: نمي ‌دانم وكيل شركت نفت يا اچ كي، شكايت خود را قرائت كردند يا به جاي دادستان كيفرخواست را خواندند؛ شكايت برگه ‌اي است كه در بدو كار از كسي انجام مي ‌شود؛ در صورتي كه شكايت وزارت نفت طبق اعلام بازپرس در سال 93 انجام شده و وكيل شركت نفت از روي جواب، سوال تنظيم كرده است.
زنجاني ادامه داد: اگر وكيل شركت نفت كيفرخواستي را قرائت كرده باشد بايد بگويم كه وي در جايگاهي نيست كه براي من كيفرخواست تنظيم كند.
وي ادامه داد: اگرهم وكيل شركت نفت لايحه دفاعيه را خوانده است، واي به حال موكلش چون نه تنها به موكل خود كمك نكرده بلكه آمده است ابرويي را بردارد اما چشمي را كور كرده است.

** اسم اين دفاعيه را اعتراف نامه يا معجزه الهي مي نامم
بابك زنجاني اظهاركرد: اسم اين دفاعيه را اعتراف ‌نامه يا معجزه الهي در اين روزهاي سخت مي ‌دانم؛ در بخش نخست دفاعياتم اشاره كردم كه انباشت نفت و دفع يا فروش آنها در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته كه اين مسئله توسط وكيل شركت نفت نيز تاييد شد.
وي ادامه داد: وكيل شركت نفت با خواندن آيه هاي قرآن مرا به دزدي متهم كرد و با دزدان مورد مقايسه قرار داد كه به همين خاطر و طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته با وكلايم از وي به خاطر هتك حرمت شكايت مي ‌كنم.
متهم نفتي اضافه كرد: وكيل شركت نفت در دفاعيات خود عنوان كرد كه من داراي چندين كپي شناسنامه و سوءسابقه در خصوص صدور چك بلامحل و قبول چك مسروقه هستم كه نسبت به اين مسائل در مرحله بازپرسي اعتراض كردم؛ وكيل شركت نفت خوب مي ‌داند وقتي پرونده‌اي حكم قضايي دارد و مختومه مي‌شود دوباره مورد بررسي قرار نمي ‌گيرد. اگر دادستان درباره اين سوابق سخن مي ‌گويد براي شناخت بيشتر نسبت به من است.

** من پيامبر خدا نيستم كه عاري از خطا باشم
زنجاني خاطرنشان كرد: وزارت نفت داراي حراست است و لذا استعلام‌هاي لازم درخصوص من اخذ شده، كسي كه كار بزرگ انجام مي‌ دهد حتما دچار مشكلات حقوقي و اتهامات مختلف مي‌شود؛ من هم انسانم و پيامبرخدا نيستم كه عاري از هرگونه خطا باشم.
وي افزود: از وكيل شركت نفت بسيار ممنونم كه در قرائت شكايت خود كمك بزرگي به من كرد زيرا وقتي مجموعه‌هاي من دست مديران نفت افتاد، تمام نامه‌هاي من را از شركت خارج كردند تا دست من به آن نامه‌ها نرسد.
به گفته وي، وكيل شركت نفت در شكايت خود عنوان كرد كه زنجاني تعدادي نامه به وزارت نفت ارسال كرده است.
زنجاني خطاب به وكيل اچ كي ادامه داد: شما در شكايت خود اعلام كرديد كه نامه شماره ISO207 به وزير نوشته و اعلام شده است براي ترخيص بارهاي نفتي نياز به مدارك است و وزير نيز دستور داده نسبت به ارسال مدارك اقدام كنند.
متهم اصلي پرونده نفتي گفت: اين همان مسئله‌اي است كه من در بخش اول دفاعياتم عنوان كردم؛ من به وزارت نفت كمك كردم محموله‌هاي نفتي در انبارمالزي تخليه شود و سپس آن را به انبار شركت فال انتقال دادم و هيچگاه مداركي به من داده نشد و فقط طبق قانون ترانزيت اين كار را انجام دادم؛ چندين‌بار به وزير نامه نوشتم كه اين مدارك را به آقاي «م . ش» برسانيد اما تاكنون هيچ اتفاقي نيفتاده است.
زنجاني افزود: وقتي مداركي به من منتقل نشده است چرا قصور خود را بي‌ دليل به من منتقل مي‌كنيد و مي ‌خواهيد به شما وجوه را پس بدهم در صورتي كه چيزي به من داده نشده است.

** العقيلي همان «م.س» معروف است
متهم اصلي پرونده نفتي در ادامه قرائت دفاعيات گفت: العقيلي همان «م.س» معروف و آقاي سيدي است كه وزير نفت 5 ميليارد از او مطالبه دارد و مي ‌گويد جايش امن است.
وي اضافه كرد: وكيل شركت نفت در اعترافات خود عنوان كرد كه 11 فقره قرارداد فروش نفت با من دارند درحالي كه در هر قرارداد بايد خريدار و فروشنده مشخص باشد و دو طرف، قرارداد را امضا كنند. وزارت نفت و شركت اچ كي كه چنين ادعايي دارد، حتي يك قرارداد را نمي‌توانند نشان دهند كه من امضا كرده باشم.
متهم اصلي پرونده نفتي ادامه داد: از كل بارهاي ارسالي فقط 2 بارنامه به من داديد كه من امضا كردم و اين دو بارنامه مربوط به كسي بود كه به خواسته شما به شركت العقيلي دادم و شركت اچ كي چهل‌ ميليون دلار از العقيلي دريافت كرد و 100 ميليون دلار طلبكار ماند؛ در اصل العقيلي همان « م .س» معروف و آقاي سيدي است كه وزارت نفت از آن 5 ميليارد مطالبه دارد و مي‌ گويند جاي آن امن است. پس اين 100 ميليارد را هم به آن 5 ميليارد اضافه كنيد كه جايش امن است.
متهم اصلي پرونده نفتي در ادامه دفاعيات خود خطاب به وكيل شركت اچ كي افزود: شما نمي ‌توانيد مسئولان كشور را زيرسوال ببريد، دراصل شما در اين ماجرا خانم «م.م» پرونده هستيد كه ازهيچ چيز خبري ندارد و صحبت كارشناسي مي ‌كند؛ در اين لحظه قاضي صلواتي بار ديگر از زنجاني خواست در دفاعيات خود نسبت به اشخاص و افراد توهين نكند.

** نامه وزير اطلاعات به بابك زنجاني
متهم اصلي پرونده نفتي حين قرائت دفاعيات به موضوع نامه اي از سوي وزير وقت اطلاعات اشاره كرد كه وزير در آن نامه از زنجاني خواسته است هيچ ردپايي ازعمليات‌هاي خود درمالزي باقي نگذارد.
ميلياردرنفتي با اشاره به اظهار ديگر وكيل اچ كي مبني بر اينكه ديگران در نظر بابك زنجاني تايپيست و آبدارچي هستند، گفت: تا به امروز به خاطر حرمت افراد چيزي نگفتم اما بايد بگويم در نامه‌ اي از معاونت وزارت اطلاعات كه به «م.ش» ارجاع شده بود و او نيز از طريق سيستم امني به من رساند اعلام شد كه خانم «م.م» و تعدادي اشخاص ديگر فاقد صلاحيت از نظر وزارت اطلاعات هستند و اعلام شده بود به اين افراد اطلاعاتي داده نشود.
بابك زنجاني ادامه داد: اين نامه موجود است كه تقديم دادگاه خواهد شد و به همين خاطراست كه بازپرس در پرونده اعلام كرده در شركت زنجاني هر كسي مقدار كمي اطلاعات دارد و از ادامه كارمطلع نيست. بنابراين موضوع دستور نظام به من بوده است؛ من كه وزارت نفت نيستم پرسنلم را خراب كنم تا پرونده حل شود.
متهم اصلي پرونده نفتي در ادامه به بخش ديگر اظهارات وكيل شركت نفت مبني بر اينكه گردش كار بانك مالزي 86 ميليون دلار بوده گفت: معاون وزير اطلاعات نامه‌ اي را به صورت مكتوب به آقاي «م.ش» ارسال و از من درخواست كرد مطالب اشاره شده را رعايت كنم.
وي ادامه داد: در نامه وزارت اطلاعات اعلام شده بود كه شركت اس سي تي بنكرز و بانك مالزي تنها روزنه نظام در اين روزهاي سخت است و زنجاني نبايد هيچ ردي ازعمليات خود درمالزي باقي بگذارد كه اين نامه با ايميل امن از سوي «م.ش» به من ارسال شد.
زنجاني افزود: در آن زمان و با توجه به دستور اعلام شده يك مجموعه قسم خورده حسابرسي به نام كمپاني سكرتوري درمالزي به مبلغ يك ميليون دلارخريداري كردم كه اين مجموعه يكي ازشركت ‌هاي من است ومديريت آن را آقاي م .ز برعهده دارد و گردش كار بانك مالزي از طريق اين مجموعه تنظيم و ارسال شده است.
وي ادامه داد: فرض كنيد مبلغ نفت صوري بوده و در اين ترازنامه يا بالانس شيت وجود نداشته است؛ اما آيا پول‌هايي كه ميليارد يورو به حساب مشتريان ارسال مي ‌شد و همان 660 ميليون يورويي كه خود قبول داريد چرا در اين ترازنامه نيست؟ پس اين تراز نامه اي كه در جلسه قبل توسط كارشناس بانك مركزي اعلام شد براساس نامه ‌اي وزارت اطلاعات هدايت شده كار مي‌ كرد.
بابك زنجاني تصريح كرد: آقاي سيف (رئيس بانك مركزي) نه پيش‌ گو است و نه آئينه ‌بين بنابراين اينكه من از وجود پول صحبت كنم و او بگويد چنين چيزي نيست؛ اين دخالت بي جايي است و هر وقت دادگاه مطالبي به آن ها ارجاع داد آن زمان اظهارنظر كنند.
متهم پرونده نفتي به موضوع ال سي و برات اشاره كرد و گفت: شركت نفت مطالبه ‌اي از بانك مالزي دارد و اين مطالبه هم مشخص است؛ شركت اچ كي 2ميليارد از بانك اف آي آي بي مي‌خواهد و ما نيز مي‌ گوييم به خاطر تحريم اين مبلغ قابل جابجايي نيست. البته شركت نفت بدهي هم دارد و بايد بدهي خود را به شركت ايزو بپردازد. اين ال سي‌ها چه درست باشد چه نادرست، مسئولان نفت روي پيش ‌نويس آن را امضا كردند.
زنجاني خطاب به وكيل شركت اچ كي ادامه داد: اگر وكيل من بوديد، همين امروز شما را عزل مي ‌كردم چون خودزني مي ‌كنيد.
در اين لحظه وكيل شركت اچ كي در پاسخ به اظهارات زنجاني گفت كه شما حق نداريد هر«دري وري» بگوييد و قاضي صلواتي نيز ضمن تذكر به زنجاني از او خواست تا فقط دادگاه را خطاب قرار دهد و حق توهين به هيچ كس را ندارد.
متهم پرونده نفتي ادامه داد: شركت نفت يك روز مي‌ گويد پول‌هاي زنجاني حاصل فروش اسحله و موادمخدراست و روز ديگر از يقه سفيدها صحبت مي‌ كنيد؛ در اصل وكيل شركت نفت با اين روش مي‌ خواهد بگويد «من نبودم دستم بود».
زنجاني همچنين به مصاحبه اخير وكيل شركت نفت با يكي از رسانه ها مبني بر اينكه وزارت نفت يك پسورد داشت و با مراجعه به سايتي وجوه را در آن مي‌ديد، اما در واقعيت وجوهي وجود نداشته است، گفت: شما چرا مردم را مانند خود مي ‌بينيد. آيا وزارت نفت با يك حساب اينترنتي، 18 كشتي فروخته و يك و نيم ميليارد به حساب من واريز كرده است؟
ميلياردر نفتي در پاسخ به اين مطلب كه «م.ش» از طريق «الف.و.د» زنجاني را به مسئولان نفت معرفي كرده است افزود: اين آقا يك كشتي بار به من فروخته اما شركت اچ كي، 17 بار فروخته است و با اين اوصاف آيا شركت اچ كي زيرمجموعه «الف.و.د» است.
زنجاني با بيان اينكه اداره خزانه ‌داري وزارت نفت به خاطر بدهي سپاه، دنبال من بود و به همين خاطر با آقاي «د» به سوئيس رفتيم؛ من از سپاه طلب داشتم و به همين خاطر به من حواله داده بودند. در سوئيس آقاي وزير با «س.ج» تماس گرفت و من نيز چند دقيقه تلفني با وزير حرف زدم.
وي افزود: من در ارتباط با واردات دارو، واردات گوشت و مرغ با سپاه همكاري داشتم. در حساب و كتاب‌هايمان، از سپاه طلب داشتم كه به جاي طلبم يك كشتي محموله نفتي به مبلغ 103 ميليون دلار به من دادند.

** ادعاي خريد هفت دكل براي كشور
بابك زنجاني سپس به موضوع پارس جنوبي واظهارات وكيل شركت اچ كي مبني براينكه اين متهم نفتي موجب تعطيلي اين شركت و موجب استفاده كشورهاي عربستان و قطر شد، با رد اين اظهارات گفت: در پارس جنوبي چند پيمانكار خارجي بود كه در آن زمان وزارت نفت وزير نداشت و سرپرست داشت و آنها به دليل پرداخت نشدن طلب هايشان رفتند.
به گفته وي، بيش از چهار سال بود كه وزارت نفت پول پيمانكاران را نداده بود و حتي در دستور پرداخت‌هاي شركت اچ كي به من، دو پيمانكار وجود داشت كه در پارس جنوبي فعاليت مي‌ كردند و هركس نداند شما مي ‌دانيد كه من پول هر كسي را هم كه نداده باشم، پول اين دو پيمانكار را پرداخت كردم.
وي ادامه داد: من كه وظيفه نداشتم پارس جنوبي را براي شما حفظ كنم؛ طوري درباره من صحبت مي‌ كنند گويي من جان كري وزير خارجه آمريكا هستم و ايران را تحريم كرده‌ام.
متهم پرونده نفتي با بيان اينكه تا سال 88 دو دكل مربوط به زمان هيتلر در پارس جنوبي فعاليت مي ‌كردند، افزود: اينكه قطر و عربستان كار را در دست گرفتند به اين دليل بود كه آنها چند صد دكل نفتي براي دسترسي به ذخاير دريايي داشتند درحالي كه جمهوري اسلامي ايران تنها دو دكل داشت كه متعلق به دوران هيتلر بود.
وي اضافه كرد: در سال 88 با وزير وقت نفت به چين رفتم و به واسطه ارتش چين از يك شركت آمريكايي هفت دكل حفاري خريداري كردم و پيش پرداخت هفت دكل را نيز دادم.
به گفته وي، سال 90 سه دكل حفاري به كشور فروخته شد و الان نيز يك دكل از طريق شركت ايزو فروخته شده است؛ آوردن دكل به كشور آن هم در شرايط تحريم كار آساني نيست.

** توضيحات درباره شركت فال، بانك خي مكزيم روسيه
بابك زنجاني با ارائه توضيحاتي درمورد شركت فال گفت: از «ش» خواستم تا در قبال گذاشتن محموله نفت در شركت فال، ارتباطي دوستانه با اين شركت ايجاد كند كه «ش» نيز چندين ال سي يك دو ساله، دو كشتي نفت كش بابت كارهاي بازرگاني خود از فال تحويل گرفت.
وي افزود: شركت فال بعدها به دنبال مدارك نفت مي گردد و «ش» هر بار به او قول تحويل مي دهد اما با وجود عدم تحويل بارنامه از سوي شركت ملي نفت، اين مدارك به فال تحويل داده نمي شود و اين شركت اعلام كرد شكايت مي كند و اعلام كرده در بار آب بوده است و بدين صورت با «ش» درگيرمي شوند.
به گفته وي،«ش» نيز در امارات شكايتي عليه فال مطرح مي كند.
زنجاني درباره متهم ديگرپرونده نفتي يعني «ح.ف.ه» نيزگفت: مي گويند چون او درمصوبه بانك مركزي حضور داشته پس مجرم است درحالي كه او در آن روز در قسمت حراست كاري داشت و با من تماس گرفت كه به او گفتم بالاي همين ساختمان هستم و چند دقيقه بيا بالا؛ كسي كه مرا به بانك مركزي دعوت كرد وزارت نفت بود نه «ح.ف.ه».
متهم نفتي اظهاركرد: درخصوص اينكه وزارت نفت اعلام كرده بنده بارها براي پول به خارج از كشور رفتم اما دست خالي برگشتم بايد بگويم چنين نبود؛ بار اول مقرر شد در كفالت بانك تاجيكستان براي بانك مركزي حساب باز شود كه كفالت بانك با فشار بانك مركزي كشور تاجيكستان، دليل دريافت اين وجه را پرسيد و بعد قرار شد در حساب بانك مركزي تاجيكستان براي بانك مركزي افتتاح حساب شود كه گويا بعد از مدتي به صورت نامعلوم اين مدارك سر از سفارت آمريكا در اين كشور در آورد و سفارتخانه ايالات متحده بانك مركزي تاجيكستان را تهديد كرد.
وي ادامه داد: بانك مركزي تاجيكستان كل كار را در قالب يك پيام سوئيفتي كان لم يكن كرد.
به گفته وي، سپس قرار شد پول ها به حساب بانك خي مكزيم روسيه واريز شود كه اين بانك يك بانك كوچك با كل سرمايه 5 ميليون دلار بوده است؛ از آنجا كه كارگزاران اين بانك در روسيه موضوع را قبول نكردند قرار شد بانك جي پي مورگان كانادا كه مديريتش با چند ايراني بود به عنوان كارگزار اين امر را بپذيرد و مبلغ 2 ميليارد يورو را به حساب خي مكزيم روسيه واريز كند.
بابك زنجاني اضافه كرد: خي مكزيم روسيه پرسيد اين پول به نام چه كسي باشد كه گفتيم به نام بي ام آي ثبت كنيد و آن ها گفتند اين كار امكان ندارد و بعدا اين پول به دليل توقيف نشدن، ديجكت شد.
متهم نفتي سپس با اشاره به موضوع ارسال نامه خي مكزيم روسيه به سيف رئيس بانك مركزي ادامه داد: اين بانك نامه اي در سال 93 به آقاي سيف رئيس بانك مركزي نوشته و رونوشت آن را براي دادستان و وزارت نفت ارسال كرد و خواستار پرداخت وجه شد و ضرب الاجل براي اين كار تعيين كرده بود.
به گفته وي، اما از آنجا كه نامه دستي آمده بود ضرب الاجل پايان رسيده بود و بانك خي مكزيم روسيه دوباره به آقاي هندي شركت ملي نفت نامه اي ارسال مي كندو متاسفانه شركت ملي نفت به نامه مشكوك مي شود و آن را پاسخ نمي دهد.
زنجاني خاطرنشان كرد: حتي مقامات روسيه وقتي به ايران آمده بودند به طور غيررسمي اين موضوع را مطرح كردند كه باز نااميد مي شوند و مسئولان بانك خي مكزيم روسيه پس از نااميدي با «ج» صحبت مي كنند تا او بتواند شركت نفت را قانع كند و تصميم گرفته مي شود مديرعامل بانك ملي در مسكو اين قضيه را بررسي كند و هنوز اقدام قابل توجهي در اين زمينه انجام نشده است.
ساعت يازده و نيم را نشان مي دهد و قاضي نيز پايان نهمين جلسه محاكمه بابك زنجاني و دو متهم ديگر پرونده را رسما اعلام و ادامه رسيدگي را به جلسه بعد يعني فردا (سه شنبه) موكول مي كند.
اجتمام** 9317**1724
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه