۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81835555
T T
۰ نفر
وزیر خارجه كانادا: آماده تعامل دوباره با ایران هستیم

تهران-ایرنا- «استفان دیون» وزیر امور خارجه كانادا گفت: كانادا نقش سازنده تری در تعامل با ایران و روسیه ایفا خواهد كرد.

دیون روز چهارشنبه در گفت و گو با پایگاه اینترنتی «اوتاوا سیتیزن» افزود: در این تعامل احتیاط و محافظه كاری همچنان به عنوان رویكرد اصلی دولت اوتاوا خواهد بود.
وی تاكید كرد:‌‌دولت لیبرال جدید كانادا در صورت تهدید شدن صلح در خاورمیانه، ابایی از انتقاد كردن از اسرائیل نیز نخواهد داشت.
دیون درخواست كانادا برای احراز یك كرسی در شورای امنیت سازمان ملل را رد نكرد و در این زمینه گفت: نمی توانم بگویم كه چه موقع این درخواست دوباره در شورا مطرح خواهد شد اما بی تردید باید به این موضوع توجه داشت كه جهان به نقش اصلی كانادا در روند تصیم گیری ها نیاز دارد.
در سال 2010 درخواست كانادا برای احراز یك كرسی در شورای امنیت رد شد. این امر عمدتا به دلیل مخالفت با سیاست خارجی دولت محافظه كار كانادا قلمداد شد.
نخست وزیرجدید كانادا با این حال وعده تعامل دوباره با سازمان ملل و درخواست دوباره دولتش متبوعش برای كسب كرسی در شورا را نشانه علاقه مندی دولت جدید كانادا به این سازمان خواند.
یكی از نخستین وعده های «جاستین ترودو» نخست وزیر كانادا پس از روی كار آمدنش در ماه گذشته این بود كه كانادا پس از یك دوره حاكمیت محافظه كارانه و در دولت لیبرال وی، «موضع ملایم و سازنده تری» در جهان ایفا خواهد كرد. دیون به عنوان وزیر خارجه جدید ترودو وظیفه خواهد داشت كه چنین دیدگاهی را اجرایی كند.
از رویكردهای دولت محافظه كار قبلی كانادا در قبال امور بین المللی، اتخاذ موضع سختگیرانه در مقابل كشورهایی بود كه این كشور آنها را دشمن می پنداشت. چنین رویكردی، شامل قطع روابط دیپلماتیك با ایران در سپتامبر 2012 (شهریور 91) بود.
نخستین وعده ترودو در ژوئن (خرداد) گذشته این بود كه دولت لیبرالش در صورت پیروزی در انتخابات بار دیگر با ایران تعامل خواهد داشت. وی گفت تعامل دوباره با ایران جزو برنامه هایش است... و این رویكرد سایر كشورهای گروه هفت نیز هست.
وی گفت كه اگر ما با تهران گفت و گو نكنیم، چطور می توانیم به كشورهای منطقه كمك كنیم.
دیون افزود: 'اعضای دولت جدید كانادا هنوز به طور دقیق چگونگی تعامل دوباره با ایران را بررسی نكرده اند، به ویژه با توجه به این كه دولت قبلی كانادا، ایران را در فهرست حامیان تروریستی اش قرار داده بود.
وی تاكید كرد كه این رویكرد دولت كانادا در تعامل دوباره با ایران با «مقدار زیادی احتیاط» همراه خواهد بود. اما مساله بسیار مهم و اساسی این است كه ما نیاز داریم بیش از گذشته با حكومت هایی كه با آنها مشكل داشتیم، تعامل داشته باشیم.
وزیر خارجه كانادا همچنین اشاره كرد كه كشورش به زودی رویكردی جدید در قبال روسیه به كار خواهد بست.
وی توضیح داد كه ترودو از دولت روسیه با توجه به اقداماتش در اوكراین راضی نیست و دولت جدید این مساله را در موضع گیری اش در قبال مسكو تكرار خواهد كرد اما كانادا باید همچنین به فكر منافع ملی اش باشد زیرا روسیه در منطقه قطب شمال همسایه مااست.
دولت قبلی كانادا موضع سختگیرانه تری نسبت به آمریكا و بسیاری از كشورهای اروپایی در قبال روسیه اتخاذ كرد و همه معاهداتش با مسكو را به بهانه الحاق كریمه به روسیه و حمایت این كشور از مخالفان شرق اوكراین تعلیق كرد.
دیون از بیان این كه آیا مقامات كانادایی با همتایان روس خود بار دیگر مذاكره خواهند كرد یا نه، خودداری كرد. این مساله را «ژان كرتین» نخست وزیر اسبق (2003-1993) قبلا خواستار شده بود.
وزیر خارجه جدید كانادا با این حال گفت كه با وجود تداوم تعامل آمریكا و شركای گروه هفت با كرملین، روسیه تعهد كمتری را در قبال كمك به اوكراین داشته است و ما این را می دانیم.
وی افزود: نخست وزیر بسیار مصمم است كه به نتایج مثبتی درباره اوكراین دست یابد اما در روابط با روسیه تلاش خواهد كرد از بهترین روش این كار را انجام دهد.
دولت محافظه كار قبلی كانادا از حامیان پر و پا قرص رژیم صهیونیستی بود. «استفان هارپر» نخست وزیر وقت كانادا گفته بود كه 'اسرائیل دوست بهتری به غیر از كانادا در عرصه جهانی ندارد' و در هر حال تلاش می كرد كه از انتقاد كردن از رژیم صهیونیستی خودداری كند.
دیون، رژیم صهیونیستی را یك «دوست» و «همپیمان» خواند اما گفت كه شالوده تعامل دولت كانادا در خاورمیانه را یافتن راه حلی پایدار تشكیل می دهد زیرا «اسرائیل نیز از صلح نفع خواهد برد.»
وی افزود: تعامل با اسرائیل، شامل مخالفت با شهرك سازی ها در اراضی... فلسطینی ها خواهد بود. سیاست رسمی كانادا این است كه شهرك سازی ها كمكی به صلح نمی كند و من مشكلی با تكرار این قضیه ندارم. این سیاستی است كه همه كشورهای گروه هفت نیز آن را دنبال می كنند و كانادا دست كم در دولت ترودو از بیان این مساله مشكلی ندارد كه شهرك سازی ها كمكی به صلح نخواهد كرد و ما علاقه مند هستیم كه سیاست شهرك سازی ها متوقف شود.
دیون در عین حال از كمپین بین المللی برای تحریم 'كالاها و خدمات اسرائیلی' موسوم به «بایكوت،منع سرمایه گذاری و تحریم» انتقاد كرد. دولت محافظه كار كانادا نیز از مخالفان جدی این كمپین بود.
اروپام**9158**1517

سرخط اخبار جهان