استقبال نخست وزیر ژاپن از توافق «برجام»/ دعوت روحانی برای سفر به ژاپن

پكن - ایرنا - نخست وزیر ژاپن در دیدار امروز «علی اكبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان با وی در توكیو، از توافق «بر جام» استقبال و بر اجرایی شدن آن تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، دیدار صالحی با «شینزو آبه» پیش از ظهر امروز - پنجشنبه - (به وقت محلی) در توكیو صورت گرفت.
رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت های ژاپن در طول مذاكرات هسته ای، به روند همكاری ایران با آژانس انرژی اتمی بر اساس نقشه راه و اجرایی شدن بر جام تاكید كرد.
وی اظهار داشت: تا 24 آذرماه (15 دسامبر) آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی خود را از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام می كند و پیش بینی ما این است كه در اوایل دی ماه (اواخر دسامبر) روز اجرای برجام فرا می رسد.
صالحی با یادآوری زمینه های توسعه روابط ایران و ژاپن، بیانیه مشترك وزرای امور خارجه ایران و ژاپن را مورد توجه قرار داد و با اشاره به طرح ایجاد مركز ایمنی هسته ای در برجام، از مساعدت طرف ژاپنی در ایجاد این مركز استقبال كرد.
وی با تجدید دعوت از سوی دكتر روحانی رئیس جمهوری كشورمان از نخست وزیر ژاپن برای سفر به تهران، خواستار ایجاد زمینه لازم برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی با تمركز بر بازاریابی و تولید مشترك بین ایران و ژاپن شد.
نخست وزیر ژاپن با ابراز خوشحالی از سفر صالحی به ژاپن، به شرایط متشنج امنیتی منطقه خاورمیانه با حضور جریان مخرب داعش اشاره و بر لزوم تقویت همكاری ایران و ژاپن و توسعه آن در جهت مقابله با این تهدیدات تاكید كرد.
«آبه» نیز متقابلا ضمن دعوت از آقای روحانی برای بازدید از ژاپن، بر گسترش روابط تجاری دو كشور به ویژه پس از اجرایی شدن برجام تاكید كرد.
علی اكبر صالحی رییس آژانس انرژی اتمی ایران روز یكشنبه دهم آبان ماه جاری به منظور دیدار و گفت وگو با مقام های عالیرتبه ژاپنی و شركت در اجلاس «پاگوآش» وارد توكیو شد.
آساق*1597

سرخط اخبار جهان