۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81817217
T T
۰ نفر

بارش های ایلام بی سابقه در 100سال اخیر

۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81817217
بارش های ایلام بی سابقه در 100سال اخیر

ایلام- ایرنا- مدیركل هواشناسی استان ایلام گفت: بارندگی های 48 ساعت گذشته ایلام در 100 سال گذشته از نظر حجم بارندگی و بازه زمانی بی سابقه بوده است.

یوسف شیخ الملوكی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا متوسط بارش سالانه استان را بین 400 تا 500 میلیمتر عنوان كرد و افزود: تنها در 48 ساعت گذشته 280 میلیمتر بارندگی در شهر ایلام گزارش شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت در ایستگاه های ایوان، ملكشاهی و اركواز، لومار، سرابله، آبدانان و دره شهر نیز به ترتیب 188، 185، 148، 141، 90 و 48 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.
وی اظهار كرد: ارتباط تلفنی با شهرستان های مهران و دهلران برای كسب اطلاع از میزان بارندگی قطع است اما دست كم در هر كدام از این شهرستان ها نیز 50 میلیمتر باران باریده است.
مدیركل هواشناسی استان ایلام گفت: سیستم ناپایدار بارش زا امشب و فردا شب نیز فعال بوده و شنبه هفته آینده از استان خارج می شود اما از اواخر هفته آینده یك سیستم دیگر وارد استان می شود كه اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد شد.
شیخ الملوكی افزود: تا پایان آبان ماه هر هفته یك سیستم ناپایدار با شدت و ضعف متفاوت وارد استان خواهد شد.
وی با بیان اینكه پدیده ال نینو به دلیل افزایش دمای آب اقیانوس نسبت به حالت عادی رخ می دهد و باعث ناهنجاری های اقلیمی خواهد شد، ادامه داد: بارش های سیل آسا در مناطقی از جمله استان ایلام كه انتظار آن نمی رود از پیامدهای این پدیده است.
وی تاكید كرد: سازمان هواشناسی پدیده ال نینو را رد نكرده است اما سرمای سرد زمستانی ناشی از این پدیده را رد می كند.
شیخ الملوكی افزود: وقوع این پدیده تنها در صورت مدیریت مناسب و اندیشیدن تدابیری به منظور جمع آوری آب های سطحی، در افزایش منابع آبی استان و رفع بحران آب تاثیرگذار خواهد بود.
بارش 230 میلی متر باران طی 48 ساعت گذشته در شهر ایلام موجب اخلال در زندگی عادی و روزانه مردم شده است.
به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراكز آموزشی، دستگاه های اجرایی و دولتی و بانك های ایلام امروز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل شد پروازهای فرودگاه ایلام لغو گردید و براساس اعلام ستاد مدیریت بحران بر اثر وقوع سیل سه نفر كشته و یك نفر هم مفقود شده است.ك/3
6032/9002/1904
۰ نفر