۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81815358
T T
۰ نفر
افزایش تولید میادین مشترك نفتی در طی دو سال گذشته

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران گفت: مجموع تولید از میدانهای مشترك شركت نفت فلات قاره ایران نسبت به ٢ سال گذشته، افزایش یافته و این در حالی است كه طی این مدت، منابع مالی این شركت به شدت كاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، سعید حافظی با اشاره به تهیه طرح تحقیق و تفحص از شركت نفت فلات قاره ایران در مجلس، افزود: نماینده مردم سیاهكل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، سئوالاتی را با محوریت دلایل نصب نشدن اقامتگاه سكوی فروزان و یا میزان برداشت نفت از میدانهای مشترك این شركت مطرح كرده اند و شركت نفت فلات قاره ایران نیز پاسخ مقتضی را با استناد به دلایلی روشن و متقن، به مجلس ارائه می كند.
وی در خصوص دلایل نصب نشدن اقامتگاه سكوی فروزان كه مورد سوال نماینده مجلس قرار گرفته است، گفت: پروژه ساخت این اقامتگاه در سال ٨٧ كلید خورد و در آن زمان، فرض بر این بود كه جكت موجود امكان تحمل وزن اقامتگاه جدید را دارد. در عین حال برای صرفه جویی در هزینه ها، از ساخت جكت جدید صرفنظر و مقرر شد اقامتگاه جدید (LQ) پس از ساخت، بر روی همان جكت قدیمی نصب شود.
حافظی ادامه داد: در سال ٩٢، طی جلسات متعددی كه با پیمانكار اجرایی طرح برگزار شد، بر انجام تعهدات قراردادی باقیمانده تاكید كردیم و در نهایت در اردیبهشت ماه سال ٩٣، پیمانكار مطابق برنامه زمانبندی اقدام به بارگیری اقامتگاه جدید كرد و به طور موازی، تعمیر و آماده سازی زیرسازه نیز در دستور كار قرار گرفت.
به گفته وی، زمانی كه پیمانكار نسبت به برچیدن سازه مسكونی قدیمی اقدام كرد، در حین كار متوجه خوردگی شدید در قسمت زیرین ماژول مسكونی قدیمی شد و از این رو، مدت زمان زیادی برای ترمیم این خوردگی صرف شد؛ همزمان نیز بازرسی فنی شركت نفت فلات قاره ایران، بازرسی و بررسی سازه زیرآب را جهت احراز قابلیت نصب سكوی مسكونی جدید به وزن تقریبی ٩٠٠ تن آغاز كرد.
حافظی گفت: با توجه به گذشت حدود پنج سال از زمان تقویت سازه زیرآب جكت قدیمی، نتایج گزارش بازرسی فنی شركت نشان داد علاوه بر آن كه تمام آندهای سازه زیرآب مصرف شده است و برخی اجزای سازه در طول پنج سال اخیر صدمه دیده اند، روییدنیهای دریایی به میزان ٧٠ تن در روی سازه مشاهده می شود.
مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران با اشاره به این كه با استناد به محاسبات انجام شده و گزارش نهایی بازرسی فنی، مشخص شد بر اساس استانداردهای سازه ای جدید كه برخی نیز پس از سال ٢٠٠٩ اجرایی شده اند، متاسفانه سازه قدیمی قابلیت نصب و بهره برداری مطمئن اقامتگاه جدید را ندارد، تصریح كرد: به این ترتیب، با بررسیهای بعمل آمده و برای جلوگیری از فاجعه ای كه در صورت چشم پوشی از نتایج بازرسی فنی می توانست رخ دهد، نسبت به بررسی سازه های دیگر در دست ساخت دیگر میدان ها جهت جایگزینی با جكت قدیمی اقدام شد.
وی به انتخاب مناسبترین سازه موجود برای جایگزینی اشاره كرد و افزود: پس از برآورد هزینه و كسب مجوز لازم از هیئت مدیره شركت ملی نفت ایران و مشخص شدن پیمانكار، كار اجرایی اعمال تغییرات لازم بر روی جكت كاندیدا شده برای جایگزینی آغاز شد كه متعاقب آن با جایگزینی جكت جدید به جای جكت قدیمی طی ماههای آینده، اقامتگاه سكوی فروزان نیز بر روی جكت جدید نصب خواهد شد.
حافظی در ادامه به تشریح نحوه هزینه كرد شركت نفت فلات قاره ایران در این پروژه پرداخت و با بیان این كه یك جمع و تفریق ساده نشان می دهد طی ٢ سال گذشته مبالغ كلان یا غیرشفافی در این پروژه هزینه نشده است، گفت: برای ترمیم و نوسازی سكوی فروزان در بازه زمانی ٨٧ تا مهرماه سال ٩٢، ١٠٢ میلیون یورو هزینه شده و پیشرفت پروژه به ٥٥ درصد رسیده است؛ درحالی كه طی دو سال اخیر با صرف ١٧ میلیون یورو، پیشرفت كار به ٧٥ درصد بالغ شده است.
وی یادآوری كرد: با وجود این میزان پیشرفت با صرف هزینه حداقلی، عمده تاخیرهای صورت گرفته ناشی از مشكلات در تامین كالا، تزریق منابع مالی، شرایط نامناسب جوی برای كار در دریا، فرسوده بودن ناوگان دریایی شركت و شرایط ظالمانه تحریم تحمیل شده به كشور بوده است.
این مقام مسئول اعلام كرد: با اقدامات انجام شده، مقدمات انتقال جكت جدید تا پایان سال فراهم شده و جكت و اقامتگاه جدید در سه ماه اول سال آینده نصب خواهد شد.
مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران در ادامه، در پاسخ به ابهام درباره میزان برداشت از میدانهای مشترك این شركت كه یكی دیگر از دغدغه های نماینده مجلس بود، عنوان كرد: در اغلب میدانهای مشترك حوزه فعالیتی شركت نفت فلات قاره، عملكرد مطلوبی داریم و مطابق با برنامه و پیشگام تر از كشور طرف مقابل عمل می كنیم.
حافظی گفت: به جرات می توان ادعا كرد مجموع تولید از میدانهای مشترك شركت نفت فلات قاره ایران نسبت به ٢ سال گذشته، افزایش یافته و این در حالی است كه طی این مدت، منابع مالی این شركت به شدت كاهش یافته، تعداد دكلها از ١٨ دستگاه به ٩ دستگاه رسیده است و علاوه بر این، عواملی مانند قدمت تاسیسات و ماشین آلات و افت طبیعی تولید مخازن نیز موانع دیگری بر سر راه افزایش تولید بوده است.
میدان نفتی فروزان كه در خلیج فارس قرار دارد، در ناحیه جزیره خارگ، با میدان مرجان عربستان سعودی مشترك است.
این میدان در سال 1345 با ذخیره نفت درجای به میزان دو میلیارد و 309 میلیون بشكه كشف شده است.
اقتصام(2)2022**1558
۰ نفر