۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81815199
T T
۰ نفر
كاهش هزینه های بخش كشاورزی حاصل توافق برجام

تهران - ایرنا - عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش نقدینگی كشاورزان و بهره مندی از تكنولوژی و توسعه مكانیزاسیون روز دنیا می تواند از نتایج برجام در بخش كشاورزی باشد كه منجر به كاهش هزینه های تولید خواهد شد.

محمدسادات ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره نتایج توافق برجام و تاثیر آن در بخش كشاورزی ، افزود: تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران یكی از چالش های اصلی كشور در دهه گذشته بوده كه یكی از دستاوردهای برجام رفع تحریم های ظالمانه نظام سلطه گر غرب علیه كشور است.
وی توافق برجام را برای كشور یك گام مثبت و حركت روبه جلو دانست و اظهار داشت: با رفع تحریم ها ایران می تواند از دانش هسته ای صلح آمیز خود در بخش های مختلف به ویژه كشاورزی استفاده كرده و سبب افزایش بهره وری و در نهایت كاهش هزینه های تولید در این بخش شود.
نماینده مردم شوشتر در مجلس با بیان آنكه طی 10 سال گذشته علیرغم تحریم ها بخش كشاورزی توانست روی پای خود بایستد، گفت: اما متاسفانه طی این مدت كشاورزان ما از وضعیت خوبی برخوردار نبودند بنابراین پساتحریم می تواند به رونق بخش كشاورزی نیز مانند سایر بخش ها كمك كند.
وی اضافه كرد: این توافق می تواند شرایط را برای ورود دانش فنی، فناوری ها و تكنولوژی های نوین در بخش های مختلف از جمله تجهیزات و مكانیزاسیون كشاورزی با هزینه های كمتری فراهم كند كه همین امر سبب كاهش هزینه های بخش كشاورزی خواهد شد.
سادات ابراهیمی یكی از چالش های بخش كشاورزی را غیراقتصادی بودن تولید برشمرد و افزود: طی این مدت بخش عمده تولیدات كشاورزی برای تولیدكنندگان این بخش مقرون به صرفه نبوده زیرا تولیدكنندگان بازار مصرف مناسبی برای محصولات كشاورزی خود نداشته اند و به طور مستمر دچار ضرر و زیان می شدند.
وی تصریح كرد: در زمان تحریم ها در برخی موارد نداشتن بازار صادراتی مطلوب در بین كشورهای همسایه ربط چندانی به تحریم نداشت و ایران در صادرات محصولات كشاورزی موفق نبود درحالیكه در دوران تحریم ایران می توانست در بخش كشاورزی صادرات قابل توجهی به كشورهای همسایه داشته باشد.
عضو كمیسیون كشاورزی مجلس با تاكید براینكه در توافق برجام باید دیپلماسی اقتصادی و كشاورزی ما در كنار دیپلماسی خارجی مان فعال تر عمل كند، گفت: در گذشته در جذب بازارهای صادراتی كشورهای همسایه ضعیف عمل كرده ایم اما در پساتحریم علاوه بر بازار كشورهای همسایه باید در عرضه محصولات كشاورزی به بازار دیگر كشورهای جهان نیز نفوذ كنیم.
وی درباره سموم، بذر و كودهای شیمیایی مورد مصرف بخش كشاورزی گفت: در دوران تحریم ناچار بودیم سموم، بذر و كودشیمیایی مورد نیاز كشور را از كشورهای همانند چین و هند كه كیفیت چندانی نداشتند وارد كنیم اما توافق برجام می تواند شرایط را برای ورود نهاده های مورد نیاز با كیفیت از دیگر كشورهای جهان و با هزینه های كمتر تامین كند.
وی افزود: با وجود كمبود منابع آبی در كشور و بحران آب در پساتحریم می توانیم كشت فراسرزمینی را در دیگر كشورهای مستعد كه دارای منابع آبی مناسبی هستند، دنبال كنیم و دراین زمینه نیز سرمایه گذاری هایی داشته باشیم به طوری كه متخصصین كشاورزی ما نیز این توانمندی را دارند كه نسبت به ورود به سایركشورها و استفاده از ظرفیت منابع سایركشورها برای تامین مواد غذایی مورد نیاز اقدام كنند.
سادات ابراهیمی یكی دیگر از دستاوردهای توافق برجام در بخش كشاورزی را استفاده از دانش فنی و تكنولوژی روز در دنیا دانست و افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی در كشور باید كشت محصولات كم آب بر را جایگزین كشت محصولات آب بر كنیم كه سرمایه گذاری در بخش دانش فنی كشاورزی نیز موثر خواهد بود.
وی درباره سرمایه درگردش بخش كشاورزی نیز گفت: در زمان تحریم كشاورزان ما دچار ضعف و استحصال بودند و آنچنان كه باید مورد حمایت قرار نمی گرفتند زیرا بانك ها به دلیل ركود اقتصادی حاكم بركشور نمی توانستند به خوبی از بخش كشاورزی حمایت كنند.
به گفته وی، برخی كارشناسان می گویند؛ تمام شعب بانك های ما در خارج از كشور می توانستند هزینه های بانك های داخل را تامین كنند اما به دلیل تحریم علیه ایران این امر محقق نشد و طی این مدت نه تنها بانك های خارجی ما درآمدی نداشتند بلكه حفظ و نگهداری این بانك ها خود هزینه هایی را به بانك های داخلی تحمیل كرد.
وی اضافه كرد: به طور قطع با گشایش های صورت گرفته روابط بانكی داخلی و خارجی بهبود می یابد و امیدواریم با رفع تحریم ها و مشكلات اقتصادی، بانك ها نقدینگی لازم كشاورزان را تامین كنند.
این عضو كمیسیون كشاورزی گفت: انتظار می رود؛ پساتحریم برای كشاورزان و بخش كشاورزی شرایط مطلوبی را ایجاد كند به نحوی كه سیاست های مربوط به واردات و صادرات محصولات كشاورزی تغییر یابد.
سادات ابراهیمی با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی و اینكه نباید همیشه چشم به خارج از كشور داشته باشیم بلكه باید بخشی از فكر و توجه مان به توانمندی های داخلی معطوف باشد، گفت: تحقق این اهداف منوط به توجه پتانسیل داخلی كشور است كه نباید از آنان غافل شویم.
اقتصام(4)9186**1558