۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81813882
T T
۰ نفر

دریاخواری در 349 هكتار از سواحل جنوبی كشور

۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81813882
دریاخواری در 349 هكتار از سواحل جنوبی كشور

تهران-ایرنا-معاون دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بررسی ها نشان می دهد تا كنون 300 هكتار در عسلویه، 35 هكتار در قشم و 14 هكتار در كیش زمین خواری صورت گرفته است كه در این زمینه مشكل ما هم با دستگاه های خصوصی و هم دولتی است كه این پدیده در مقیاس وسیع توسط دستگاه های دولتی انجام می شود.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، شهرام فداكار روز سه شنبه در نشست خبری اظهاركرد:این سازمان هیچ مجوزی برای استحصال از دریا صادر نكرده و بعد از این نیز صادر نخواهد كرد زیرا با پدیده دریاخواری كاملا مخالف است.
وی تاكید كرد:در قانون اراضی و سواحل آمده است استحصال زمین یا تصرف عرصه های دریایی ممنوع و هیچ نهادی اجازه صدور ثبت آن را ندارد اما اكنون شاهد پدیده دریاخواری در شمال و جنوب كشور هستیم.
فداكار با بیان این كه عدد و رقم صحیحی از گسترش این پدیده در كشور نیست گفت: متولی مقابله با این پدیده سازمان حفاظت محیط زیست نیست اما در صورتی كه مساله زیست محیطی مطرح شود دخالت می كند، متولی آن وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
وی گفت: در دریای خزر تراز آب آن حدود 80 سانتی متر كاهش یافته است و این میزان از عرصه دریایی به خشكی ملحق شده كه این مساله موجب شد مالكان آن مناطق كه بیشتر خصوصی هستند اقدام به ایجاد موج شكن كنند.
وی ادامه داد: نگرانی ما از این است كه این موج شكن ها به مرور موجب خشك شدن زمین شوند و بعد از آن پدیده زمین خواری توسعه بیشتری یابد.
فداكار گفت: در كارگروه تخصصی سواحل از شورای عالی امنیت ملی درخواست مجوز برای مقابله با این پدیده و بازدید از سواحل مازندران را به صورت پایلوت داشته است.
وی گفت: در قانون برنامه چهارم بحث سواحل با ارجحیت سواحل خزر مطرح شده بود اما آن طور كه باید به آن رسیدگی نشد.
وی درباره آزادسازی سواحل تصرف شده گفت: سازمان محیط زیست متولی آزادسازی این اراضی نیست بلكه این وظیفه به وزارت كشور واگذار شده است.
علمی**9014**9132**1440
۰ نفر