اقدام دولت در ارتباط با نرخ ارز تعیین كننده مسیر صادرات است/ برنامه های توسعه ای روی كاغذ راهكار نیست

تهران - ایرنا- استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به محور برنامه ششم توسعه كه اقتصاد مقاومتی بر مبنای تولید و صادرات را هدفگذاری كرده است، گفت: به اعتقاد من اگر فضای عمومی كسب و كار فراهم شود، صادركنندگان خود راه را ادامه می دهند و تلاش آنها محدود به برنامه های توسعه ای نیست بلكه كاری كه دولت با نرخ ارز می كند، تعیین كننده مسیر صادرات است.

سعید لیلاز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: خیلی به برنامه ها و مواردی كه فقط روی كاغذ آورده می شود، اعتقاد ندارم، اگر دولت بخواهد مانند 10 سال قبل و بطور غیرمنطقی و غیراقتصادی قیمت ارز را ثابت نگه دارد، قطعا صادرات آسیب خواهد دید و چنانچه همگام با نرخ تورم، قیمت دلار را تغییر دهد، صادرات رشد خواهد كرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل، سیاست های عملی كه در صحنه اجرا رخ می دهد، مهم است نه آن چیزی كه بر روی كاغذ می آید و به تصور من رفتاری كه دولت یازدهم با نرخ دلار داشته، مشوق صادرات بوده و صادرات كشور را افزایش داده است.
این تحلیلگر اقتصادی، سیاست تك نرخی كردن ارز را یك راهبرد روشن در جهت بهبود بازار صادراتی و جلوگیری از واردات عنوان كرد و افزود: می گوئیم اقتصاد مقاومتی، مگر می شود از این اقتصاد سخن بگوییم و در عین حال تلاش كنیم كه قیمت دلار را پایین بیاوریم، بنابراین اگر اقتصاد مقاومتی می خواهیم، باید قیمت دلار را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم.
وی با اشاره به چراغ سبز سازمان جهانی تجارت برای عضویت ایران در شرایط فعلی نیز گفت: گرچه دچار مشكلات اقتصادی هستیم اما در هر شرایطی باید این موضوع را دنبال و بالاخره این كار از یك جایی شروع كنیم. البته دوره تنفس 5 تا 10 ساله این فرصت را برای ما فراهم می كند تا خود را آماده تطبیق با برنامه های WTO كنیم ضمن آنكه آنقدر هم وضعمان بد نیست كه نتوانیم به حركت خود در كنار این سازمان ادامه دهیم.
لازم به ذكر است؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز تاكید كرد: مهم این است كه ایران باید این مسیر توسعه و صنعتی شدن خود را به پیش ببرد زیرا آینده و موقعیت ایران در منطقه و فضای بین المللی نیازمند این است كه به توسعه ایران بطور جدی پرداخته و موانع توسعه برطرف شود.
جهانگیری تصریح كرد: برای ما نگران كننده است كه یك كشور همسایه، رقم بالایی از صادرات صنعتی را در اختیار دارد و ما هنوز به عدد قابل قبولی نرسیده ایم بر این اساس دولت بنا دارد با نقد درست، سیاستهایی را اتخاذ كند كه كشور را به سمت توسعه صادرات و پیشرفت پیش ببرد.
اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر