۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۲۳:۴۳
کد خبر: 81808991
T T
۰ نفر

عراقچی: ملاك ما در برجام، نگاه رهبری است

۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۲۳:۴۳
کد خبر: 81808991
عراقچی: ملاك ما در برجام، نگاه رهبری است

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این كه نگاه رهبرمعظم انقلاب درباره برجام برای ما ملاك است، گفت: قرارداد مدرن سازی راكتور اراك با كشورهای عضو1+5 درحال نهایی شدن است و این قرارداد با امضاء از سوی وزرای خارجه هفت كشور(ایران و 1+5)لازم الاجرا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی مذاكره كننده ارشد مذاكرات هسته ای ایران ومعاون وزیر خارجه كشورمان چهارشنبه شب دریك برنامه زنده تلویزیونی افزود: طبق برجام اگر تحریم های كنگره برداشته نشود نقض برجام است و اگر تحریم های اقتصادی مرتبط افزوده شود و این نیز به نوعی نقض برجام محسوب می شود.
وی یادآور شد: یكی از كارهای بزرگ این بود كه مذاكرات ما درباره پی ام دی در كنار مذاكرات هسته ای با آژانس انجام شد تا مطالعات ادعایی كه شامل جعل حقایق است، بسته شود.
معاون وزیرامورخارجه تاكید كرد: این پرونده باعث شد كه ماجراهای 12سال اخیر رخ دهد و در این سال ها تلاش كردیم این پرونده (مطالعات ادعایی) حل و گذشته روشن ایران اسلامی نیز مشخص شود.
عراقچی افزود: در همكاری ما با آژانس انرژی اتمی، اگر این پرونده حل نمی شد و این مرحله از كار خوب پیش نمی رفت، سوالات جدیدی ایجاد می شد از این رو در طول مذاكرات همزمان با پیشرفت، مسئله پی ام دی نیز باید حل می شد تا قبل از آنكه ما اقدامات خود را تكمیل كنیم، پرونده پی ام دی بسته شود.
وی گفت: تا پرونده پی ام دی بسته نشود دست به اراك نمی زنیم؛ البته ممكن است مقدماتی را در این زمینه انجام دهیم اما هیچ ماده ای منتقل نمی شود و این اتفاق بعد از پی ام دی انجام می شود.
معاون وزیر امور خارجه گفت: آژانس اعلام كرد كه كارش با ایران تمام شده و این قدم بزرگی در مورد پی ام دی بود و همه سوالات آژانس مطرح و همه بازدیدها و بازرسی ها انجام شد و سفر مسوولان آژانس به ایران درباره پی ام دی انجام نخواهد شد.
عراقچی توضیح داد: 15 اكتبر این امر از سوی آژانس اعلام شد و در ادامه آژانس در وین ارزیابی خود را درباره پی ام دی تا 15 دسامبر اعلام و به شورای حكام ارائه می كند.
وی درباره راكتور اراك نیز یادآور شد: سند مربوط به راكتور اراك امضاء می شود و شش كشور(1+5) تعهد قوی خود را رسما درباره مدرن سازی این راكتور اعلام می كنند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: به عنوان نمونه و براساس توافقات انجام شده، چین در امور ساختمانی و ساخت راكتور جدید فعالیت می كند و دیگر كشورها درباره مسائل دیگر همراهی خواهند داشت.
عراقچی تاكید كرد: طبق برجام، این سند رسمی تا پیش از روز اجرایی شدن برجام مهلت دارد كه نهایی شود؛ همچنین در سفری كه اخیرا به وین داشتیم این سند را نهایی كردیم و این سند به پایتخت ها ارسال شده و در نهایت ازسوی وزرای خارجه هر7 كشور امضا می شود و تقسیم مسوولیت ها با مدیریت و مالكیت ایران انجام می شود.
وی گفت: چین و امریكا بیشترین نقش را دراراك دارند اما همه شش كشور درمدرن سازی این راكتور همكاری می كنند.
وی همچنین در این گفت وگوی ویژه خبری با تشكر صمیمانه از رهبر معظم انقلاب به دلیل حمایت ها در طول مذاكرات و تایید برجام و مشخص كردن الزامات اجرای برجام، افزود: در سه ماه گذشته روند دقیق و كار فشرده ای صورت گرفت و هیچ موضوعی این چنین با جزییات ازسوی صدا و سیما، رسانه ها و منتقدین از زوایای مختلف بررسی نشده بود.
معاون وزیرامورخارجه ادامه داد: باید با حساسیت كامل با برجام برخورد می شد و خوشحالیم این دقت توسط نهادهای مهم قانونگذاری، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود داشت.
عراقچی تاكید كرد: اینكه برجام درهمه مراحل تایید شد نشان می دهد خواسته های اصلی ما در تثبیت حق هسته ای در برجام وجود داشته و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، برای آن الزاماتی در نظر گرفته شده و ما برجام را با رفع نقص ها اجرا خواهیم كرد.
وی تصریح كرد: مواردی كه رهبرمعظم انقلاب درباره برجام اشاره فرمودند الزاماتی است كه علاوه بر نگاه مجلس و شورای عالی امنیت ملی افزوده می شود و ما در اجرای برجام به این الزامات و تكالیف توجه خواهیم كرد.
معاون وزیرامورخارجه یادآور شد: در برجام همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند هدف ما رفع تحریم های ظالمانه بود و با توجه به پیچیدگی های تحریم ها ازسوی شورای امنیت و آمریكا، لغو آنها ترتیباتی در بر جام دارد.
عراقچی توضیح داد: خواسته ما لغو همه تحریم های اقتصادی و مالی درمرحله اول است. اشكالی درباره تحریم های كنگره وجود داشت و رییس جمهوری آمریكا دراین باره می تواند متعهد شود كه این تحریم ها را اجرا نكند و ما این فرمول را ارائه كرده بودیم و این امر پذیرفته شده بود.
وی تاكید كرد: درعمل، تحریم های اقتصادی و مالی باید لغو و تحریم های كنگره نیز باید متوقف شود. این تحریم ها باید رسمی و كتبی لغو شود و سپس ایران فعالیت های مربوط به خود را انجام دهد.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: آنچه یكشنبه گذشته به عنوان روز تصویب اتفاق افتاد این بود كه شورای وزیران اتحادیه اروپا درسه مصوبه تمام تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران را لغو كرد و قانون این امر تصویب و این سه مصوبه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا ثبت شده است.
عراقچی تصریح كرد : رییس جمهوری آمریكا نیز قرار بود دستورات اجرایی را امضا كند كه این اتفاق افتاد و تا اینجا طرف مقابل به تعهدات خود اضافه شده است.
وی با بیان اینكه ساختار تحریم های اروپا لغو می شود، افزود : دستورات رییس جمهوری آمریكا نیز ثبت شده و در حال بررسی مسائل حقوقی این امر هستیم.
معاون وزیرامورخارجه افزود: مطالبه ما كه در برجام درج شده این است كه شورای اتحادیه اروپا باید مصوبه و دستور رییس جمهور آمریكا نیز باید امضاء داشته باشد كه این اتفاقات رخ داده است؛ البته حقوقدانان ما در حال بررسی هستند كه این دو سند براساس خواسته ما باشد.
به گفته عراقچی، غیر از تضمین های كتبی، تضمین اصلی برجام، اختیار و توان بازگشت پذیری ما است.
وی ادامه داد:در برجام ذكر شده تحریم های مرتبط با هسته ای حذف می شود اما در این برنامه اشاره شده كه طرف مقابل حق ندارد كه این تحریم ها را با عناوین دیگری باز گرداند و تحریم جدیدی برقرار كند.
معاون وزیر امور خارجه تاكید كرد: در فرمایش رهبر معظم انقلاب نیز آمده كه اگر تحریم های جدیدی وضع شود به معنای لغو برجام است و دولت این مهم را مد نظر قرار می دهد.
عراقچی توضیح داد: در هر توافقی دو طرف سعی می كنند نقاط قوت را برجسته كنند و طرف آمریكایی نیز این كار را كرده، در صورتی كه طرف مقابل امتیازاتی از جمله پذیرش غنی سازی، لغو قطعنامه ها و آب سنگین اراك را پذیرفته است و برای توجیه پذیرش این امتیازات، مسائلی را برجسته كنند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه طرف مقابل اشاره كرده كه ساختار تحریم ها تا روز اجرایی شدن برجا می ماند و قطعا بعد از سه ما ساختار تحریم ها برچیده خواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت : لغو تحریم ها با قطعنامه های شورای امنیت اتفاق می افتد و ساختار تحریم ها فرو می ریزد و بازگشت این ساختار به این سادگی نیست.
عراقچی ادامه داد: اعمال تحریم ازسوی هر یك از بخش های كشورهای طرف مقابل منطبق با نگاه رهبرمعظم انقلاب نقض برجام تلقی می شود. پیش بینی كه رهبر معظم انقلاب كردند این است كه هیاتی توسط شورای عالی امنیت ملی تشكیل شود و با دقت و حساسیت این موارد را پیگیری كند.
وی تصریح كرد: اگر كنگره اجازه توقف تحریم ها را ندهد این نقض برجام است و به تعبیر رهبر انقلاب اگر تحریم جدیدی بنام تروریست یا مسائل دیگر وضع شود باز به معنای نقض برجام تلقی می شود.
معاون وزیرامورخارجه با اشاره به بیانیه مشترك ایران، آمریكا و چین درباره مدرن سازی راكتور اراك توضیح داد : درباره اراك خیلی كار كردیم تا با اطمینان خاطر بتوانیم قلب راكتور را خارج و قلب جدید را جایگزین كنیم.
عراقچی درباره حصول190هزار سو در 15 سال تاكید كرد: اطمینان دارم با توجه به توانمندی دانشمندان داخلی، به سو بیشتری خواهیم رسید. همچنین ماشین های آی آر 6 و آی آر 8 ، تا سال هشتم 30 عدد است و پس از هشت سال و نیم، زنجیره های بالاتر را خواهیم داشت.
وی تصریح كرد: حدود سال های 13 و 14 قابلیت تولید ماشین های آی آر 6 و آی آر 8 را خواهیم داشت؛ بر اساس برجام از حدود سال 12، ایران طبق برنامه خود به تولید آی آر 8 می پردازد و از سال دهم زیرساخت های این اتفاق فراهم می شود.
معاون وزیر امور خارجه اظهار كرد: طبق برجام تا روز اجرایی شدن وقت داریم برنامه 10 ساله خود را ارائه كنیم كه البته طبق فرمایش رهبری، برنامه 15ساله خواهیم داد و چشم انداز غنی سازی تجاری خود را اعلام خواهیم كرد؛ نظر رهبر انقلاب در این زمینه حكیمانه بود و تردیدها در این زمینه با این اقدام رفع می شود.
عراقچی ادامه داد: باید تحقیق و توسعه كامل شده و سپس تولید انبوه دستگاه ها انجام شود. اگر در اجرای برجام به اختلاف نظر برسیم و طرفین تفسیر متفاوت داشته باشند به كمیسیون مشترك مراجعه می كنیم و طبق فرمایش رهبر انقلاب به متن مذاكره بر می گردیم.
وی تصریح كرد : قطعا ما زیر بار تفسیرهای یك جانبه نمی رویم و باید نظر ما تامین شود.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای افزود: در كمیسیون مشترك همه تصمیم گیری ها با اجماع است و خاصیت اجماع رضایت طرفین است.
شبك**1983 ** 1064
۰ نفر