۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۷:۱۰
کد خبر: 81804640
T T
۰ نفر

افزایش چشمگیر واردات نفت شركای بزرگ از ایران

۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۷:۱۰
کد خبر: 81804640
افزایش چشمگیر واردات نفت شركای بزرگ از ایران

پكن - ایرنا - شركای بزرگ نفتی ایران در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) واردات نفت خود از كشورمان را به شكل فوق العاده‌ای افزایش دادند تا این موضوع نویدبخش چشم انداز روشن همكاری های فزاینده میان آنها در دوران پساتحریم در حوزه انرژی باشد.

به گزارش ایرنا، تازه ترین آمارها نشان می دهد كه كره جنوبی یكی از مهمترین واردكنندگان نفت از ایران در ماه سپتامبر امسال روزانه 195 هزار و 194 بشكه نفت از ایران خریداری كرده است كه این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی بیانگر یك افزایش 43 درصدی است.
كره جنوبی پنجمین وارد كننده بزرگ نفت دنیا است و پیشتر پیش بینی كرده بود كه با نزدیك شدن به زمان رفع تحریم ها واردات نفت خود از كشورمان را افزایش خواهد داد.
روزنامه «كوریا هرالد» این كشور گزارش كرده است كه پس از توافق وین آنچه مشاهده شده، تقویت روابط ایران با كشورهای دیگر جهان از جمله كره جنوبی بوده است.
این رسانه افزوده است كه گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم ثابت می كند ایران به تعهداتش پایبندی كامل نشان داده است و این هم خبر خوبی برای شركای تجاری تهران محسوب می شود.
آمارها نشان می دهد كه از ابتدای سال جاری میلادی (2015) تا ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به طور میانگین واردات روزانه نفت كره جنوبی از ایران بیش از 123 هزار و 78 بشكه بوده است.
شركت های «اس كی انرژی» و «هیوندایی اویل بانك» از جمله اصلی ترین واردكنندگان نفت ایران در سال جاری میلادی بوده اند.
كره در ماه سپتامبر در مجموع دو میلیون و 550 هزار بشكه نفت از كشورمان وارد كرد كه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته یك درصد كم شده اما در این میان واردات نفت خامش از ایران فزونی گرفته است.
ژاپن هم كه در حال مذاكرات گسترده با جمهوری اسلامی ایران برای نهایی كردن پیمان سرمایه گذاری متقابل است از افزایش واردات نفت خام از ایران در ماه آینده خبر داده است.
این كشور اعلام كرده كه پنج درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می كند كه در دوران پساتحریم این رقم به 10 درصد افزایش خواهد یافت.
گفتنی است، ایران پیشنهاد صادرات 350 هزار بشكه نفت در روز را به ژاپن داده كه مورد استقبال این كشور هم قرار گرفته است.
میزان كنونی واردات نفت خام ژاپن از كشورمان بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشكه در روز است.
گمرك هند دیگر خریدار بزرگ نفت ایران هم گزارش كرده است كه واردات نفت این كشور از ایران در ماه سپتامبر امسال در مقایسه با یك ماه قبل از آن 17.3 درصد افزایش یافته است.
با این حساب هند روزانه 233 هزار و 200 بشكه نفت از ایران خریداری كرده است كه به مراتب بیش از خرید ماه اوت (مرداد - شهریور) به میزان روزانه 198 هزار و 800 بشكه بوده است.
چین بزرگترین خریدار نفت ایران هنوز آمارهای جدید خود را منتشر نكرده اما بر آساس آخرین آمار اداره كل گمرك این كشور، میزان خریدهای روزانه نفتی پكن از ایران نزدیك به 575 هزار بشكه بوده است.
این در حالی است كه چینی ها بارها اعلام كرده اند كه درصدد افزایش سرمایه گذاری خود در بخش نفت و گاز ایران هستند.
حال با اعلام اجرای «برجام» از سوی نمایندگان ایران و 1+5 و صدور فرمان لغو تحریم ها علیه ایران از سوی اروپا و آمریكا به طور حتم آینده این همكاری گسترش خواهد یافت و مشتریان انرژی ایران با اشتیاق بیشتری وارد میدان رقابت با دیگر كشورها خواهند شد.
آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان