۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81802738
T T
۰ نفر
رسانه های جهان: 'عماد' جهشی بزرگ در پیشرفت موشكی ایران است

تهران - ایرنا - آزمایش جدیدترین موشك بالستیك ایران به نام «عماد» بازتاب گسترده ای در رسانه های معتبر جهان داشته است كه ضمن بررسی ویژگی های فنی این موشك ، قدرت آن را موثر و این فناوری را جهشی بزرگ در پیشرفت موشكی ایران دانستند.

خبرگزاری رسمی چین با اشاره به پرتاب موشك دوربرد ایرانی «عماد» تصریح كرد، بر اساس آنچه مقام های نظامی ایران اعلام كرده اند این كشور در آینده ای نزدیك و شاید تا یك سال دیگر سوخت های جامد و مایع را برای ساخت موشك های نسل جدید بكار می گیرد.
شین هوا می افزاید، در چنین صورتی انتظار می رود ایران به موشك های تازه ای دست یابد كه جایگزین موشك های دوربرد فعلی شود.
به گزارش شین هوا ، ایران نگرانی از بابت ماهواره های جاسوسی و سامانه های اطلاع رسانی پیشرفته دیگر كشورها ندارد زیرا تاكید می كند سایت های موشكی این كشور در دل كوه ها پنهان شده است.
خبرگزاری شین هوا و تارنمای انگلیش نیوز چین نیز در گزارش های خود آورده اند كه هنوز جزییات زیادی در باره این موشك از سوی ایران فاش نشده اما شواهد و پرتاب یاد شده نشان دهنده قدرت بالای آن است.
این دو رسانه در عین حال تاكید كرده اند؛ موشكی كه ایران آزمایش كرده است می تواند اهداف خود را با دقت بسیار بالایی هدف قرار دهد.
تارنمای خبری «چاینا ارگ» كه خبر آزمایش موفقیت آمیز موشك عماد را كه در بخش رویدادهای مهم بین المللی خود قرار داده، از آن با عنوان اقدامی مهم در راستای توسعه سامانه های موشكی ایران یاد كرده است.
این گزارش با اشاره به موفقیت آمیز بودن پرتاب یاد شده خاطرنشان كرد، این موشك را كارشناسان ایرانی ساخته و آزمایش كرده اند و از این حیث موفقیتی بزرگ برای آنان و ایران محسوب می شود.
گزارش رسانه های چین همچنین حاكیست كه ایران با توسعه سامانه های موشكی و ساخت تجهیزات مختلف، درصدد تقویت نیروی بازدارندگی خود است.
رادیو بین المللی چین نیز در گزارشی اعلام كرد: موشك دوربرد «عماد»، نسل جدید موشك های بالستیك ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است كه با موفقیت آزمایش شد.
این گزارش به «عماد» به عنوان موشكی كه قادر است با قابلیت هدایت و كنترل دقیق به هدف اصابت كند، اشاره كرده است.
«چاینا ارگ» حتی گزارش كرده ایران دارای بزرگترین و پیشرفته ترین زرداخانه موشكی در خاورمیانه است و از این لحاظ یك قدرت كم نظیر منطقه ای محسوب می شود.
روزنامه «چاینا دیلی» چندی پیش و قبل از شلیك این موشك در گزارشی به توسعه سامانه های موشكی ایران پرداخته بود و پیش بینی كرد ایران در آینده نزدیك قادر به ساخت انواع موشك های پیشرفته با بردهای مختلف و دقت بالا و دارای سامانه های هدایت شونده خواهد بود.
رسانه های چین همچنین پیش بینی كرده اند در دوران پساتحریم توانایی های نظامی ایران با توجه به توسعه ساختار نظامی و همچنین برخی خریدهای تسلیحاتی باز هم افزایش یابد.
این گزارش ها همچنین ساخت موشك در ایران با برد 2 هزار كیلومتر را از دستاوردهای بزرگ نظامی تهران دانسته اند.
سایت خبری روزنامه چینی «خوئن چیو شی بائو» در گزارشی نوشت: این اقدام ایران نشان می دهد فعالیت های تهران برای توسعه برنامه موشكی این كشور بر اساس توانایی های داخلی همچنان در دستور كار قرار دارد.
این رسانه چینی زبان افزود: در حالی كه برخی كشورهای غربی تلاش هایی را برای توقف برنامه موشكی ایران داشته اند، اما كارشناسان نظامی این كشور طبق برنامه و تحت حمایت مسوولان عالی خود دامنه فعالیت های این بخش را به خوبی توسعه داده اند.
پایگاه خبری شبكه روسیا الیوم نیز نوشت: همه مراحل طراحی، تولید و ساخت موشك عماد در داخل ایران و توسط كارشناسان ایرانی انجام شده است و می تواند با دقت بسیار بالا اهداف مورد نظر را نابود كند .
شبكه خبری المیادین نیز با اعلام خبر پرتاب موفقیت آمیز این موشك نوشت : بر اساس اعلام مقام های ایران ، به زودی یگان های موشكی ایران به این نوع موشك مجهز می شوند.
روزنامه النهار لبنان نیز نوشت :برد موشك عماد یك هزار و 700 كیلومتر برد دارد و نسخه جدید شهاب 3 است .
«عوزی روبن » كارشناس نظامی صهیونیست نیز گفت: موشك عماد جهش مهمی در خصوص دقت در اصابت به هدف محسوب می شود و این نوع موشك به گونه ای پیشرفته قابلیت هدایت از راه دور دارد و دستگاه هدای از راه دور آن در كلاهك(سر) آن قرار دارد .
روزنامه تایمز او ایندیا به نقل از یكی كارشناسان موشكی نوشت:این موشك دارای بردی حدود یكهزار و و 700 كیلومتر و به وزن 750 كیلوگرم است .
این روزنانه هندی همچنین در بخش دیگری از این مطلب آورده است: موشك عماد از نوع موشك های شهاب 3 است كه ایران آن را در سال 2003 ساخت ولی دقت و هدف گیری آن دقیق تر از شهاب 3 است .
تایمز او ایندیا نوشت: ساخت موشك عماد جهش بزرگی از نظر دقت هدف گیری محسوب می شود و سیستم پیشرفته كنترل موشك در دماغه آن نصب شده است.
روزنامه تایمز او ایندیا به نقل از وزیر دفاع ایران نوشت:موشك های جدید در آیند در اختیار نیروهای مسلح قرار داده می شود.
روزنامه انگلیسی «كلكته نیوز» نیز نوشت:موشك عماد با برد حدود 2هزار كیلومتر با موفقیت به اهداف تعیین شده اصابت كرد.
این روزنامه به برتری این موشك نسبت به شهاب 3 اشاره كرد و نوشت: نصب سیستم هدایت بر روی این موشك سبب دقت زیادی هدف گیری آن شده است.
روزنامه الاخبار نیز در گزارشی به این رخداد اشاره كرد و افزود: برد این موشك جدید بالستیك در چارچوب سیاست ایران برای مخفی ماندن قدرت نظامی زرادخانه موشكی آن اعلام نشده است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد، پیام نظامی شلیك موشك عماد به چندین جهت با توجه به تحولات نظامی در منطقه بسیار تعیین كننده و سرنوشت ساز است.
الاخبار در ادامه ارزیابی خود از شلیك موشك عماد تصریح كرد: اعلام نكردن برد موشك یك اقدام معمول نیست و چه بسا آزمایش های موشكی برای نخستین بار صورت گرفته است.
این روزنامه لبنانی تاكید كرد: با نگاهی به سامانه شلیك ، بال ها ، شیوه پرتاب ، سرعت پرتاب و طول موشك در كنار تصاویر هوایی كه جدا شدن اجزای موشك را نشان می دهند، همگی دلالت دارند كه موشك عماد در دو و چند مرحله عمل می كند.
الاخبار نوشت: با در نظر گرفتن این پارامترها و مقایسه عماد با موشك های قدر، سجیل و شهاب 3 می توان نتیجه گرفت كه طول برد آن دو هزار كیلومتر و چه بسا بیشتر است.
الاخبار افزود: آزمایش ها و رزمایش های موشكی ایران را معمولا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام و اجرا می كند، اما این بار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران خبر این آزمایش را اعلام كرد و معنای آن این است كه دولت ایران تصمیم برای تولید و آزمایش موشك عماد را در مراكز ساخت سلاح وابسته به وزارت دفاع اتخاذ كرده است.
وبسایت بی بی سی نیز در این زمینه گزارش داد: برخی از سایت‌های خبری در ایران برد موشك عماد را 1700 كیلومتر ، وزن كلاهك آن را تا 750 كیلوگرم و ضریب خطای آن را كمتر از پنج متر دانسته‌اند. كارشناسان خارجی ساخت این موشك را پیشرفتی چشمگیر در افزایش دقت موشك شهاب 3 ارزیابی كرده‌اند. ایران پیش از این موشك‌هایی با برد بیشتر از عماد را هم آزمایش كرده از این رو می‌توان عماد را نوعی موشك شهاب سه با سیستم هدایتی ارتقا یافته تلقی كرد.
همچنین بسیاری از رسانه های غربی مانند سی ان ان، خبرگزاری اتریش، خبرگزاری رسمی ایتالیا ' آنسا' و مطبوعات مختلف این كشور مانند لاپوبریكا، كوریره دلاسرا، رادیو واتیكان، رسانه های روسی،اسپانیایی و آلمانی، فرانسوی، انگلیسی همگی با انتشار گزارشهای مختلفی در مورد موشك 'عماد' ایران آن را نمادی از پیشرفت قدرت موشكی كشور دانستند.
اروپام**3092**1561**1599
۰ نفر

سرخط اخبار جهان