۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۳
کد خبر: 81801489
T T
۰ نفر
اعتراض به حضور سلمان رشدی/غرفه ایران در نمایشگاه فرانكفورت كانون توجه رسانه‌ها

تهران- ایرنا- اقدامات اعتراضی ناشران ایرانی نسبت به حضور سلمان رشدی مرتد نویسنده كتاب آیات شیطانی در كنفرانس خبری نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت، غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه را به كانون توجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی تبدیل كرد.

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حالی كه غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت بسته است، اما با همراهی ناشران شركت كننده ایرانی در نمایشگاه، اقدامات فرهنگی و اعتراضی در چارچوب مقررات نمایشگاه همچنان ادامه دارد.
همزمان با بازگشایی نمایشگاه كتاب فرانكفورت از روز چهارشنبه 22 مهرماه با اینكه همه فعالیت‌های غرفه ایران در حوزه نشر تعطیل شده اما اعتراض ناشران و دولت ایران در این غرفه به شكل های مختلف ادامه دارد و امكانی فراهم شده تا نمایندگان اعزامی از سوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، نسبت به عدم حضور ایران در نمایشگاه روشنگری كنند و دلایل اعتراض ایران را به بازدیدكنندگان توضیح دهند.
یكی از افراد مطلع در غرفه ایران در فرانكفورت در مورد فعالیت‌های ایران در این زمینه گفت: برخی اقدامات اعتراضی همچون نصب بنرهایی با موضوع دلیل عدم حضور ایران، توزیع بروشور دلیل عدم حضور ایران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت و توزیع بروشور انگلیسی اعجاز قرآن كریم
در محل غرفه ایران به نمایش درآمده است.
طراحی و چاپ پوستر «من محمد را دوست دارم» و اهدای آن به بازدیدكنندگان متقاضی، طراحی چهار پوستر با محتوای آزادی بیان و اعتراض به حضور سلمان رشدی و نصب آن در غرفه ایران و همچنین هدیه رمان محمد (ص) به بازدیدكنندگان از دیگر فعالیت های صورت گرفته در غرفه ایران است.
در متن بنر نصب شده در غرفه ایران با عنوان «چرا ما حضور نداریم؟!» آمده است: دعوت از نویسنده ای كه به مقدسات بیش از یك میلیارد انسان به بهانه آزادی بیان بی احترامی می كند، در كنفرانس خبری نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت، نقض آشكار اعلامیه جهانی حقوق بشر است و ما به این حركت غیرفرهنگی اعتراض داریم.
توزیع نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان جهان به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی، توزیع كتاب ایران شناسی با عنوان «ایران دروازه تمدن»، توزیع سی دی فیلم «ایران دروازه تمدن» و «ایران سرزمین رنگین كمان» و توزیع بروشور سه برگی در خصوص تبیین علت عدم حضور ایران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت از دیگر اقدامات غرفه ایران در این زمینه است.
بر اساس این گزارش اقدام اعتراضی ایران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت، بازتاب وسیعی میان خبرنگاران و عكاسان رسانه‌های بین‌المللی داست به گونه ای كه در سه روز گذشته شبكه یك و شبكه zdf آلمان، خبرگزاری رویترز، یورو نیوز، تلویزیون استان هسه، نشریه publishing perspective، نشریه publishing weekly، نشریه booksellers، روزنامه پرمخاطب زو دویچه زایتونگ و مجله اشپیگل در این زمینه گزارش تهیه كردند.
همچنین با گسترش اقدامات اعتراضی ایران در نمایشگاه كتاب فرانكفورت جمعی از هموطنان ایرانی مقیم آلمان هم‌صدا با اقدام اعتراضی جمهوری اسلامی ایران برای همراهی و كمك در بیان مواضع روشنگرانه در این خصوص اعلام آمادگی كرده اند.
پیش از آغاز نمایشگاه كتاب فرانكفورت سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی ضمن اعلام بسته بودن غرفه جمهوری اسلامی ایران از اعتراض جدی و گسترده علیه نویسنده مرتد كتاب موهن آیات شیطانی در نمایشگاه كتاب فرانكفورت خبر داده بود.
فراهنگ(1)**1003**1834
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ