۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۸:۳۷
کد خبر: 81793785
T T
۰ نفر
بيماري هاي قلبي و عروقي در انتظار زنان سيگاري

زنجان - ايرنا - يك فوق تخصص آنژيوپلاستي و متخصص قلب و عروق مركز آموزشي درماني تخصصي و فوق تخصصي آيت الله موسوي زنجان گفت: مصرف روزانه حتي يك نخ سيگار در زنان به مرور زمان احتمال ابتلا به تصلب شرايين (انسداد رگهاي خوني) را در آنان افزايش مي دهد.

دكتر سپيده سخنور روز يكشنبه به مناسبت هفته ملي سلامت زنان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه مصرف سيگار و حتي مواد مخدر صنعتي از سوي زنان در سال هاي اخير در مقايسه با سال هاي گذشته تفاوت چشمگيري يافته است، افزود: زنان و دختران به دلايل مختلفي نظير مدگرايي و تجمل گرايي و لاغر شدن به استعمال دخانيات اقدام مي كنند كه اين علاوه بر زيان بر قسمت هاي مختلف بدن به قلب نيز آسيب جدي وارد مي كند.
وي يادآوري كرد: هر روز بر مصرف كنندگان سيگار در بين زنان افزوده مي شود و اين در حالي است كه اين قشر مهم و تاثير گذار جامعه و خانواده از مضرات خطرناك سيگار اطلاع كافي ندارند و اين كار را ادامه مي دهند.
سخنور بيان كرد: به لحاظ آناتومي سايز عروق قلبي ( شكل عروق خون رساننده قلب زنان) در مقايسه با مردان كوچكتر بوده و در نتيجه با مصرف ميزان كمتري از سيگار به طور مشابهي به نسبت مردان دچار تنگي عروق مي شوند كه مصرف چهار نخ سيگار در مردان اثرات مشابه با مصرف يك نخ سيگار در زنان دارد.
وي تاكيد كرد: بررسي هاي نشان مي دهد مصرف روزانه چهار نخ سيگار در مردان به مرور زمان فرد را در معرض ابتلا به تصلب شرايين (مسدود شدن رگهاي خوني) قرار مي دهد و اين مهم در زنان به ازاي استعمال يك نخ سيگار به صورت مداوم در روز بروز مي كند.
وي بيان كرد: مصرف كنندگان به ويژه زنان در معرض خطر بايد به اين موضوع مهم توجه داشته باشند كه مصرف دخانيات از جمله سيگار منجر به حملات قلبي و آسيب جدي به عضله قلب مي شود كه حتي اقدامات درماني و عمل هاي جراحي مختلف نيز نمي تواند اين عضو مهم بدن را به حالت اوليه بر گرداند.
اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان بر لزوم فرهنگ سازي، تغيير زندگي و آگاه سازي اقشار مختلف مردم به خصوص افراد در معرض اين آسيب تاكيد كرد.
سخنور همچنين با بيان اينكه سن شروع ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي در زنان در مقايسه با مردان متفاوت است، ابراز كرد: اين نوع بيماري بيشتر در سنين 60-55 سالگي بعد از سن يائسگي در زنان به دليل كاهش هورمون هاي زنانه كه نقش محافظت كننده اي در برابر ابتلا به بيماري دارد، ظهور و بروز مي كند.
وي اظهار كرد: زنان پس از سنين يائسگي به دليل افزايش فشار خون مستعد ابتلا به بيماري قلبي و عروقي هستند و براي اطمينان خاطر بايد تحت نظر پزشك باشند.
سخنور خاطرنشان كرد: متاسفانه بيماري پرفشاري خون به قاتل خاموش لقب گرفته و افراد آگاهي چنداني از بيماري خود ندارند و معمولا به واسطه ساير بيماريها تشخيص داده مي شود.
تصلب شرايين يا آترواسكلروزيس (Atherosclerosis) –سخت و باريك شدن رگ‌هاي خوني – بسيار آرام و خاموش پيشرفت كرده و آرام‌آرام موجب مسدود شدن رگ‌هاي خوني شده و جريان خون را با مشكل مواجه مي‌كند.
تصلب شرايين يكي از دلايل اصلي حمله‌هاي قلبي، سكته و بيماري عروق محيطي است كه به طور عمومي بيماري‌هاي قلبي-عروقي ناميده مي‌شوند.
بيماري‌هاي قلبي- عروقي يكي از اصلي‌ترين علل مرگ در سراسر جهان به شمار مي‌رود.
هفته ملي سلامت بانوان ايران از 16 الي 22 مهرماه با عناوين سلامت زنان ،سلامت نسل امروز و آينده - سلامت زنان ،سلامت خانواده ها - شادابي زنان ، شادكامي خانواده، نشاط اجتماعي - سلامت قلب زن، سلامت قلب خانواده - محيط كار سالم، سلامت زنان شاغل - جامعه سالم، سلامت اجتماعي زنان - زنان سالم، پيشگامان مراقبت از خود و اعضاي خانواده برگزار مي شود.
6085/7320/1352
۰ نفر