۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81790859
T T
۰ نفر
وزیر ارشاد خواستار محكوم كردن حضور سلمان رشدی در نمایشگاه كتاب فرانفكورت شد

اصفهان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار محكوم كردن حضور سلمان رشدی مرتد در نمایشگاه كتاب فرانكفورت از سوی كشورهای مسلمان شد.

علی جنتی روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی و بهره برداری از پیشرفته ترین تجهیزات چاپ كشور در « مجتمع چاپ و بسته بندی ماتریس» در اصفهان، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: در نامه ای به وزرای فرهنگ كشورهای اسلامی و دبیركل سازمان كنفرانس اسلامی، خواستار محكومیت این اقدام از سوی كشورهای اسلامی شده ام.
وی اظهاركرد: سلمان رشدی تنها به جمهوری اسلامی توهین نكرده است بلكه با نگارش كتاب آیات شیطانی به مقدسات اسلام و تمام ادیان الهی تعرض كرده است.
وی از نمایشگاه كتاب فرانكفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه بین المللی كتاب دنیا نامبرد و افزود: چندسالی بود كه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شركت نمی كرد اما امسال برای حضور فعال و گسترده در این نمایشگاه برنامه ریزی شده بود كه متاسفانه مسئولان این نمایشگاه از سلمان رشدی مرتد برای سخنرانی و رونمایی از كتابی كه وی بتازگی تالیف كرده است ، دعوت كردند لذا در اعتراض به این اقدام، ما نمایشگاه كتاب فرانكفورت را تحریم كردیم .
جنتی با بیان اینكه ما با مقامات نمایشگاه كتاب فرانكفورت عدم حضور سلمان رشدی مرتد در این نمایشگاه مذاكره كردیم اما متاسفانه مسئولان برگزاری این نمایشگاه حاضر به قبول این درخواست نشدند.
وی اضافه كرد: پس از بررسیهای انجام شده، وزارت فرهنگ و ارشاد تصمیم به تحریم این نمایشگاه گرفت و به رغم اینكه هزینه های مالی زیادی برای شركت در این نمایشگاه متحمل شدیم اما شركت در نمایشگاه را لغو كردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریم نمایشگاه كتاب فرانكفورت پاسخی به حركت نامناسب و تحریك آمیز مسئولان برگزاری این نمایشگاه است.
وی با اشاره به اینكه سلمان رشدی احساسات یك میلیارد و 600 میلیون مسلمان جهان را جریحه دار كرده است، گفت: مشخص است، دعوت از این شخص برای سخنرانی و شركت در یك نمایشگاه بزرگ بین المللی كتاب، توطئه صهیونیستی و یك دهن كنجی به همه مسلمانان دنیاست.
جنتی از همه كشورهای مسلمان خواست اعتراض خود را نسبت به حضور سلمان رشدی مرتد كه به پیامبر عظم الشان اسلام و این دین الهی بی احترامی كرده است در نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت را محكوم كنند.
نمایشگاه بین المللی كتاب فرانكفورت از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدكنندگان بزرگترین نمایشگاه كتاب دنیا محسوب می‌شود.
این نمایشگاه هرساله در اواسط اكتبر به مدت پنج روز در نمایشگاه تجارت فرانكفورت در آلمان برگزار می ‌شود.
6994/ 2093 / 1339/ 6075
۰ نفر