۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۲
کد خبر: 81789522
T T
۰ نفر
اوحدی: هیچ یك از زائران مفقود شده ایرانی دستگیر یا بازداشت نشده اند

تهران - ایرنا - رییس سازمان حج و زیارت گفت: براساس اعلام سركنسولی ایران در عربستان تاكنون هیچ یك از زائران مفقود شده ایرانی در عربستان دستگیر یا بازداشت نشده اند.

به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی با بیان اینكه هرگونه دستگیری یا بازداشت به سركنسولی ایران در عربستان اطلاع داده می شود، افزود: بخاطر نگرانی كه مردم از وضعیت 71 نفر از مفقودان فاجعه منا در روز دو مهرماه داشتند، شب گذشته نشستی با حضور سفیر ایران در عربستان، دستیار ویژه وزیر امور خارجه و سركنسول ایران در جده برگزار شد كه تاكنون هیچ گونه اطلاعی در خصوص بازداشت به ما داده نشده است.
وی تصریح كرد: مردم به ویژه خانواده های جان باختگان اعتماد داشته باشند كه تمام تلاش خود را برای تعیین تكلیف وضعیت زائران مفقود در فاجعه منا را انجام خواهیم داد.
اوحدی با اشاره به پالایش آماری انجام شده از كاروان ها، گفت : در صورت نیاز شناسایی و تشخیص هویت مفقودان از سوی مدیران كاروان هایی كه در عربستان حضور دارند، انجام می شود.
رییس سازمان حج و زیارت گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان در برخی از سردخانه های بیمارستان مكه پیكر تعدادی از جان باختگان وجود دارد كه قرار است ظرف امروز و فردا این سردخانه ها را ببینیم تا در صورتی كه اجساد جان باختگان ایرانی در آنها باشد، آنها را شناسایی كنیم.
وی خاطرنشان كرد: تاكنون 308 پیكر زائر ایرانی به كشور بازگشته و 40 پیكر دیگر نیز در سردخانه های مكه مكرمه وجود دارد كه در حال تشخیص هویت هستند.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: 45 پیكر دیگر نیز در سردخانه جده است كه در حال ارزیابی در خصوص این قربانیان نیز هستیم.
اوحدی با بیان اینكه فرایند شناسایی هویت این قربانیان زمان بر است، ادامه داد: قرار است براساس رایزنی هایی كه صورت گرفته است اجساد از جده به مكه انتقال داده شود تا كار شناسایی هویت آنها را در مكه انجام دهیم.
وی گفت: براساس آمار تاكنون وضعیت 71 نفر از قربانیان این فاجعه بزرگ مشخص نشده است، پیكر 308 نفر به كشور انتقال داده شده و هویت 85 نفر از این قربانیان نیز در حال شناسایی هستند.
اوحدی در ادامه به اعزام 64 هزار زائر ایرانی در سال جاری به سرزمین وحی اشاره كرد و گفت: تاكنون 55 درصد زائران به كشور بازگشته و اكنون 18 هزار زائر در مكه و 11 هزار و 500 نفر دیگر در مدینه منوره حضور دارند كه قرار است آخرین پروازها از جده 20 مهر و از مدینه منور 25 مهرماه انجام شود.
در فاجعه منا در دوم مهرماه 464 نفر از زائران ایرانی كشته شدند.
اجتمام**7268 / 1200
۰ نفر