۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲
کد خبر: 81774908
T T
۰ نفر
بارقه هاي اميد براي انتقال آب سد رودبال به شهرهاي داراب ، زرين دشت وجنت شهر فارس

شيراز - ايرنا - با امضاي قرار داد نخستين طرح آبرساني فارس با سرمايه گذاري بخش خصوصي بارقه هاي اميد براي انتقال آب سد رودبال به شهرهاي داراب ، زرين دشت وجنت شهر فارس دميده و اين طرح وارد فاز عملياتي شد.

به گزارش دريافتي يكشنبه ايرنا از روابط عمومي سازمان آب منطقه اي فارس، مهندس حميدرضا دهقاني در اين زمينه گفت: طرح انتقال آب به شهرستان هاي داراب و زرين دشت و جنت شهر از سد رودبال با 25 هزار متر مكعب حجم مخازن ذخيره و متعادل كننده و در طول مسير 112 كيلومتر اجرا مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي فارس با بيان اينكه اين طرح با هدف تامين آب شرب مورد نياز شهرستان هاي ياد شده انجام مي شود افزود: با توجه به خشكسالي هاي اخير، برداشت هاي بي رويه از منابع آب زيرزميني و كاهش يا خشك شدن چاه هاي آهكي در شهرستان هاي مذكور، اين شركت آب مورد نياز اين شهرستان ها را بر اساس اين طرح، از سد رودبال تامين مي كند كه از اين طريق سالانه 18 ميليون متر مكعب آب به اين شهرها انتقال داده مي شود.
وي ضمن اعلام اينكه جنس لوله هاي به كار رفته در پروژه فوق GRP با اتصالات جوشي است، قطر لوله ها در مسير را از 400 تا 900 ميلي متر عنوان كرد و در خصوص عمليات اجرايي انتقال آب به روش BOT نيز بيان نمود: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري و تصميم دولت مبني بر واگذاري طرح ها به بخش خصوصي، اين طرح به روش BOT اجرا مي شود.
در اين روش؛ ساخت، بهره برداري و انتقال مالكيت به دولت از طريق بخش خصوصي صورت مي گيرد و سرمايه گذار با هزينه خود پروژه را اجرا مي كند و از منافع آن بهره مند مي شود .
مديرعامل آب منطقه اي فارس با اشاره به اينكه ظرفيت تصفيه خانه 850 ليتر در ثانيه است از پيشرفت 50 درصدي عمليات اجرايي تصفيه خانه تا كنون خبر داد و ابراز اميدواري كرد در مهر ماه عمليات اجرايي پروژه آغاز شود.
دهقاني افزود: مراحل انتخاب سرمايه گذار اجراي پروژه طي ماههاي قبل و با اجراي مناقصه و برگزاري جلسات متعدد فني با حضور نمايندگان شركت آب و فاضلاب كشور، شركت سهامي آب منطقه اي فارس و كنسرسيوم سرمايه گذار برگزار شده است.
هزينه اجراي اين پروژه حدود يك هزار و 500 ميليارد ريال است.
شهرهاي داراب ، زرين دشت و جنت شهر در شهرستان ها ي داراب و زرين دشت و در شرق شيراز دراستان فار س قرار دارند .
سد رودبال نيز بر روي رودخانه رودبال در كيلومتر 25 جاده داراب - استهبان احداث شده اين سد از نوع خاكي، سنگريزه‌اي با هسته رسي است و 83 متر ارتفاع دارد.
حجم سد رودبال 82 ميليون متر مكعب است. طول تاج اين سد 485 متر است و قابليت تنظيم 104 ميليون متر مكعب آب را در سال دارد.
اين سد از طرف شمال به شهرستان هاي ني‌ريز و استهبان، از طرف غرب شهرستان هاي فسا و جهرم از طرف جنوب شهرستان داراب منتهي مي شود .
6113 / 1876