افزيش تقاضا و كاهش عرضه عامل مهم نوسانات ارزي/ نقش دولت هم بي تاثير نبود

تهران - ايرنا - يك كارشناس ارشد نظام بانكي در تشريح عوامل موثر در افزايش نرخ ارز در يك ماهه اخير، گفت: جدا از كاهش عرضه ارز از سوي بانك مركزي، افزايش تقاضا براي سفرهاي زيارتي، شرايط نامناسب بورس، تمايل مردم به فعاليت هاي دلالي و واسطه گري از جمله خريد و فروش دلار و تحريك عوامل رواني از ديگر دلايل نوسان نرخ ارز در اين مدت بوده اند.

تاج محمد قجاوند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: ارز موجود در بازار، از سوي بانك مركزي تامين مي شود در نتيجه وقتي كمي جلوي عرضه گرفته شود، ارز كمتري به بازار تزريق مي شود و در آن صورت با افزايش قيمت مواجه مي شويم.
وي با بيان آنكه در يك تقسيم بندي منصفانه نمي توان نقش دولت را در افزايش نرخ ارز ناديده گرفت، گفت: رئيس كل بانك مركزي فعلي چگونه در سال اول انتخابش، موفق شد نرخ ارز را تثبيت كند و متوسط نوسانات نرخ ارز در دو سال گذشته را به مراتب كمتر از سالهاي قبل حفظ كند اما الان يك مرتبه اوج مي گيرد؟ بنابراين اين باور پررنگ مي شود كه دولت با افزايش نرخ ارز مي تواند تا حدودي كسر بودجه خود را جبران كند.
اين مدير ارشد نظام بانكي در بخش سرمايه گذاري هاي صنعتي، گفت: اكنون واردات كالاي قاچاق بيش از 25 ميليارد دلار است كه اين واردات نيازمند ارز است و اين ارز بايد از كانال هاي غيررسمي و صرافي ها تامين شود؛ در نتيجه تقاضا براي ارز بالا مي رود و هنگامي كه بانك مركزي نخواهد يا نتواند به ميزان نياز بازار ارز كافي را تزريق كند، قيمت ارز بالاتر خواهد رفت.
وي ايجاد جو رواني در جامعه را عامل ديگر موثر بر بازار ارز دانست و تصريح كرد: وقتي وزير اقتصاد موضوع مصيبت عظما را براي بحث يارانه ها مطرح مي كند و يا اعلام مي شود كه يك ميليون يارانه بگير از ليست حذف خواهند شد، اينها مسايل رواني در اقتصاد ايجاد مي كند و به بالارفتن نرخ ارز دامن مي زند چرا كه در اقتصاد دنيا نيز مهمترين عواملي كه قيمت ها را بالا و پايين مي برد، علاوه بر تقاضاي واقعي، ايجاد مسايل رواني است.
قجاوند؛ كاهش شاخص هاي بورس را عامل ديگر نوسانات ارزي در كشور عنوان كرد و ادامه داد: لطمه شديدي كه به بورس وارد شده، سرمايه گذاري از بورس را به سمت بازارهاي موازي طلا و دلار سوق داده و شايد يكي از عوامل مهم و تاثيرپذير افزايش نرخ ارز، افت شديد بورس باشد كه چندين ميليارد دلار به سرمايه گذاران ضرر و زيان وارد كرده است.
وي يادآور شد: اگر دلار بر مبناي 3100 تومان در نظر گرفته شود، براي توليد فاجعه خواهد بود چرا كه توليد ركودي كشور بيش از اين كشش ندارد، در اين مرحله ركود 80 درصد واحدهاي توليدي در شهرهاي صنعتي يا خوابيده اند، يا زيرظرفيت كار مي كنند و يا ورشكست شده اند و توليد به خواب عميق فرو رفته در نتيجه بايد ارزي را در نظر بگيريم كه بتوانيم اين بخش را بيدار كنيم اما ظاهرا قادر به تامين نيستيم چرا كه بانكها نيز نمي توانند منابع اعتباري لازم را با توجه به دلار 3100 تومان تامين كنند.
لازم به ذكر است؛ انتشار اخباري مبني بر پيشنهاد نرخ 3100 تومان براي دلار در بودجه سال 95 گمانه زني هاي مختلفي را درباره اهداف دولت از افزايش 250 توماني قيمت پيشنهادي خود نسبت به بودجه سال جاري به دنبال داشته كه از ميان؛ تامين كسري بودجه دولت و نزديك كردن نرخ رسمي به نرخ بازار و تك نرخي كردن بيش از ساير موارد، مورد توجه قرار گرفته به خصوص كه بانك مركزي طي ماههاي اخيرا قيمت ارز مبادله اي را اندك اندك بالا برده است.
اما به نظر مي رسد؛ بانك مركزي براي تك نرخي كردن ارز بايد گام هاي بلندتر و محكم تري بردارد چرا كه افزايش هاي محتاطانه در شرايط فعلي نمي تواند به كم كردن فاصله نرخ رسمي و آزاد ارز كمكي كند.
اقتصام (4)1070**1558

سرخط اخبار اقتصاد