دو امام جمعه لبنان خواستارتحقیقات شفاف درباره فاجعه منا شدند/ امنیت باید به مناسك حج بازگردد

بیروت – ایرنا – شیخ ماهر حمود و سید جعفر فضل الله دو تن از امامان جمعه اهل تسنن و شیعه لبنان در خطبه های خواستار تحقیقات شفاف و صادقانه در باره فاجعه بزرگ منا كه چند هزار قربانی از میان حجاج بیت الله الحرام برجا گذاشت، شدند.

به گزارش ایرنا، سید جعفر فضل الله از علمای شیعه لبنان در خطبه های نماز جمعه در مسجد الامامین الحسنین در منطقه حاره حریك ضاحیه جنوبی بیروت، قربانی شدن چند هزار حاجی بیت الله الحرام در صبح عید قربان هنگام رمی جمرات در سرزمین منا را فاجعه ای دردناك خواند كه جهان اسلام را مصیبت زده كرده است.
وی با اشاره به تكرار این گونه فاجعه ها آن هم به طور مشابه گفت كه مردم هنگام ادای مناسك حج احساس امنیت نمی كنند.
سید جعفر فضل الله با انتقاد از مقامات سعودی كه حجاج را در این خلق این فاجعه دردناك مقصر خوانده اند، اظهارداشت: با مقصر خواندن حجاج كه تنها مجبور هستند از مسیرهای تعیین شده حركت كنند، مشكلات برگزاری مناسك حج و احساس ناامنی ها در میان حجاج حل نمی شود.
این عالم شیعه لبنانی خواستار تحقیقاتی صادقانه و شفاف شد تا همه عناصر و عواملی كه منجر به این فاجعه دردناك شدند، شناسایی و كشف شوند.
وی بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم تاكید كرد تا جلوی تكرار این گونه فاجعه ها كه با زندگی میلیون ها مسلمان در مهمترین مناسك و اجتماع جهانی ارتباط دارد، گرفته شود.
در فاجعه دردناكی كه صبح پنجشنبه هنگام رمی جمرات در سرزمین منا رخ داد، چند هزار حاجی از كشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران قربانی شدند.

** فاجعه منا همه را در مقابل یك بحران بزرگ قرار داده است
شیخ ماهر حمود از علمای برجسته اهل سنت لبنان هم در خطبه های نماز جمعه شهر صیدا در جنوب لبنان اظهارداشت: فاجعه منا كه بسیار بزرگ و غیرمنتظره بود همه را در مقابل یك بحران بزرگ و واقعی قرار داده است.
وی تاكید كرد: اكنون به همه مسلمانان جهان بلكه بشریت صدمه وارد شده و شهدای این فاجعه به همه جهان اسلام تعلق دارند.
شیخ ماهر حمود خاطرنشان كرد: منتظر هستیم تا جزئیات این فاجعه بزرگ روشن شود و آن موقع موضع لازم را اتخاذ و اعلام خواهیم كرد.
این عالم برجسته اهل سنت لبنان با اشاره به تكرار این گونه فاجعه ها در سرزمین منا و به طور خاص در ایام عید قربان، گفت كه اگر روشن شود این فاجعه سرزمین منا به دلیل بستن درهای ویژه رسیدن حجاج به پل های رمی جمرات بوده، خطای بزرگی رخ داده است.
وی افزود: امیدواریم این فاجعه دردناك سعودی ها را وادار كند تا در مواضع خود بازنگری كرده و به تجاوزعلیه یمن و سیاست های ویرانگر خود در سوریه، لبنان و عراق و دیگر كشورها پایان دهند.
شیخ ماهر حمود بر ضرورت یكپارچه شدن صف ها و تلاش ها در رویارویی با تروریسم كه در این مرحله خطر اصلی و واقعی است، تاكید كرد.
خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان