۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۰۳
کد خبر: 81767188
T T
۰ نفر
برای سلامت كلیه ها مصرف پتاسیم و سدیم را محدود كنید

تهران-ایرنا-مطالعات محققان نشان می دهد كه رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد سدیم و پتاسیم، سرعت پیشرفت بیماری های كلیوی را تسریع می كند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، مطالعات محققان دانشگاه تولان آمریكا نشان می دهد كه رژیم غذایی نقش مهمی در پیشرفت بیماری مزمن كلیه ایفا می كند.
با توجه به افزیش عوامل خطری مانند فشار خون و دیابت در جهان، بیماری مزمن كلیه (CKD) یك چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می شود. این عارضه معمولا به كم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و در نهایت به نارسایی كلیه، بیماری های قلبی و مرگ زودرس منجر می شود.
بررسی نمونه ادرار 3939 داوطلب مبتلا به CDK نشان می دهد كه میزان سدیم و پتاسیم ادرار این افراد بیش از حد طبیعی است و این موضوع پیشرفت بیماری را تسریع می كند.
در ادامه مطالعه آمده،اكثر این افراد روزانه بیش از سه هزار و 700 میلی گرم سدیم مصرف می كنند كه بسیار بالاتر از دو هزار و 400 میلی گرم توصیه شده در روز است.
به بیماران توصیه شده است كه مصرف سدیم و پتاسیم را محدود كنند تا بیماری قابل كنترل باشد.در این گزارش آمده است كه احتمال بروز بیماری مزمن كلیه در گروه سنی 30 تا 49 سال بیشتر است.
كلیه اندامی لوبیا شكل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملكرد كلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می كند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می كند كه از طریق مجاری ادارای دفع می شود.
تنظیم فشار خون، تعادل الكترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده كلیه ها است. چنانچه كلیه ها یك روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملكرد اكثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. از آنجا كه نارسایی كلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است كه تمام افراد با علائم آن آشنا شوند.

***شایع ترین علایم نارسایی كلیه عبارتند از :
-تهوع و استفراغ
-كاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-كاهش اشتها
-مشاهده خون و كف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-كاهش حافظه
لازم است كه افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پرشك مراجعه كنند. تشخیص انواع بیماری های كلیوی به كمك آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشك، بسیاری از بیماری های كلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.

*** چند راهكار ساده برای حفظ سلامت كلیه ها
-نوشیدن آب زیاد در طول روز: عملكرد كلیه ها در صورت كم آبی بدن مختل می شود. بدن برای تولید انرژی و مدیریت تمام ارگان های بدن به آب نیاز دارد. زمانی كه احساس تشنگی می كنیم، یعنی خیلی وقت است كه بدن با كم آبی دست و پنجه نرم می كند. نوشیدن یك لیوان آب در هر ساعت توصیه شده است. سردرد، فریاد بدن در برابر كم آبی است. پزشكان توصیه می كنند كه هر روز به محض برخاستن از خواب یك لیوان آب بنوشید.
-تناسب اندام و فعالیت روزانه: كاهش وزن و فعالیت ورزشی روزانه باعث كاهش فشار خون و تنظیم سطح قند بدن می شود. دیابت و فشار خون مهمترین دلایل بروز بیماری های حاد كلیوی هستند. قند و فشار خون را به طور روزانه كنترل كنید و در صورت افزایش این دو فاكتور حتما به پزشك مراجعه كنید. كنترل چربی خون الزامی است.
-عدم مصرف خود سرانه دارو: مصرف دارو بدون تجویز پزشك یكی از مهمترین دلایل بیماری های كلیوی است.
-كاهش مصرف نمك در غذا
-اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست فود
-عدم استفاده از دخانیات و الكل
-كاهش استرس
*** چه كسانی در معرض بیماری های كلیوی قرار دارند
-افراد بالای 60 سال
-بیماران دیابتی
-افراد با فشار خون بالا
-افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سكته مغزی
-سابقه خانوادگی از بیماری های كلیوی
-افراد سیگاری
-افراد چاق
نتایج این تحقیقات در نشریه American Society of Nephrology منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر