۲۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۷:۴۶
کد خبر: 81763558
T T
۰ نفر
آخوندی: پایانه مرزی لطف آباد باید تبدیل به پایگاه ترانزیت ایران شود

مشهد - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: پایانه مرزی لطف آباد شهرستان درگز باید تبدیل به پایگاه مهم حمل و نقل و ترانزیت ایران شود.

عباس احمد آخوندی روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی مسیر و تونلهای قطعه دوم جاده درگز - دوغایی واقع در شمال خراسان رضوی افزود: پایانه مرزی لطف آباد در خراسان رضوی باید با به پارك اصلی و پایگاه حمل و نقلی مهم ایران تبدیل شود.
وی گفت: توسعه این پایانه كه هم اینك در وسعت 16 هكتار بنا شده طی دو سال گذشته شرایط مناسبی داشته اما ظرفیت تبدیل شدن به یكی از پایانه های كشور را دارا است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای منطقه نیز گفت: درگز به عنوان یكی از شهرهای بسیار مهم در حوزه تمدنی خراسان نقشی محوری در وضعیت كنونی ایران دارد.
وی افزود: بطور قطع به عنوان ایرانی مدیون زحمات و خدمات پیشینیان خود در این منطقه هستیم كه خدمات ارزشمندی به این ملت در دوران خود ارائه كردند و امروز ما با استقرار نظام جمهوری اسلامی بزرگترین كشور در منطقه و دارای بالاترین امنیت و گستردگی، وسعت و تنوع قومیت هستیم.
آخوندی ادامه داد: توجه به این خطه یك اقدام عمرانی محدود و محلی نیست بلكه این منطقه همچنان می تواند نقش بسیار مهمی را در حوزه تمدنی خراسان ایفا نماید.
وی گفت: محورها و شاهراههای اصلی حوزه تمدنی خراسان خود زمینه امنیت ملی ایران و توسعه و امنیت منطقه را فراهم می كند بر این مبنا باید نگاه به این منطقه بسیار عمیق تر باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به كوههای الله اكبر در خراسان رضوی به عنوان یكی از مرتفع ترین نقاط كشور نیز اظهار كرد: عبور از میان این كوهها از طریق احداث تونل موجب سهولت رفت و آمد و توسعه مبادلات فرهنگی در این حوزه تمدنی می شود.
وی همچنین گفت: پروژه احداث مسیر قوچان - كبكان دوغایی آثار گسترده ای در منطقه دارد، این جاده زمینه ارتباط سهلتر و مطلوب تر با آسیای میانه را برای كشور فراهم می كند و از جمله پروژه های مهم در مجموعه احیا تمدنی خراسان است كه برقراری مناسبات فرهنگی، تجاری و اقتصادی را در این حوزه تمدنی توسعه می دهد.
آخوندی افزود: اجرای این محور با عبور از كوههای الله اكبر و دسترسی سهلتر به آسیای میانه به عنوان محوری موثر در توسعه در این منطقه خواهد بود.
وی ادامه داد: در كنار احداث این مسیر، پروژه محوری دیگری را در منطقه كویركوه در سمت دهلران در دست اجرا داریم كه تسهیل ارتباط در این دو حوزه تمدنی می تواند ایران را همچنان به عنوان محور توسعه با فرهنگ غنی و سرشار از میراث معنوی و مادی همچنان دارای اهمیت نگاه دارد.
اجرای مسیر جدید درگز - كبكان دوغایی با وجود محدودیت منابع مالی پارسال آغاز شد و هم اینك قطعه دوم این جاده و ساخت سه تونل آن رقم خورده است.
جاده كنونی درگز - سه راهی امام قلی قوچان دوغایی 150 كیلومتر طول دارد اما با ساخت و تكمیل مسیر جدید طول این جاده به حدود 85 كیلومتر كاهش می یابد.
همچنین جاده جدید موجب كاهش 78 دقیقه ای زمان سفر می شود و این درحالی است كه متوسط سفر در مسیر قدیم 160 دقیقه بود.
در طول مسیر قطعه دوم سه تونل نیز احداث می شود كه یكی از آنها به طول سه هزار و 545 متر بزرگترین تونل در كشور خواهد بود.
مبلغ پیمان در این قطعه پروژه دو هزار و 534 میلیارد ریال می باشد و بر اساس برنامه زمان بندی باید ظرف 42 ماه توسط قرارگاه خاتم الانبیا به انجام برسد.
افزایش ایمنی این جاده و كاهش تصادفات، روانسازی رفت و آمد، افزایش سطح خدمات بین جاده ای در راه اصلی و كوتاه شدن مسیر ترانزیت سبزوار - سلطان آباد - دوغابی- كبكان - درگز - لطف آباد از اهداف اجرای این پروژه است.
شهرستان 75 هزار نفری درگز در فاصله 254 كیلومتری شمال مشهد قرار دارد.
همچنین پایانه مرزی لطف آباد واقع در مرز ایران و جمهوری تركمنستان به عنوان دروازه ورودی ناوگان خارجی به كشورهای آسیای میانه، فعالترین مرز در بخش كارنه تیر و تشریفات ناوگان خارجی و ترانزیت در فاصله 22 كیلومتر درگز و 280 كیلومتر مشهد از سال 1375 در شهرستان درگز فعال است.ك/3
1906/1858