۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۵۲
کد خبر: 81762175
T T
۰ نفر
كم آبی و كمبود علوفه حیات عشایر را تهدید می كند

بیرجند - ایرنا - مدیر اداره امور عشایری درمیان تاكید كرد: كم آبی و كمبود علوفه حیات عشایر منطقه را تهدید می كند.

هادی نوری، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: كاهش بارندگی و ادامه خشكسالی 17ساله در خراسان جنوبی تامین آب مورد نیاز مردم و دامهای عشایر را با مشكل رو به رو كرد.
وی با بیان اینكه كاهش بارندگی و ادامه پدیده خشكسالی موجب خشك شدن یا كم آب شدن بیشتر قناتها و چشمه ها شده است، اظهار كرد: خشكسالی ها چندین ساله باعث فقیر شدن عرصه های طبیعی ،گونه های گیاهی ، مراتع و در نتیجه كمبود علوفه برای تعلیف دام‌ها شده است .
مدیر اداره امور عشایری درمیان تصریح كرد: در چند سال گذشته به 50 نقطه عشایرنشین شهرستان با تانكر آبرسانی می شد كه به دلیل خشك شدن چاههای مالداری عشایر منطقه، امسال به 65 نقطه عشایری با تانكر سیار آبرسانی می شود.
نوری با اشاره به وسعت زیاد و مرزی بودن شهرستان، گفت: پراكندگی نقاط مرزی آبرسانی به عشایر را دشوار كرده، آبرسانی به عشایر در نقاط مرزی نیازمند طی مسافت 200 كیلومتری است.
وی بیان كرد: در حال حاضر آبرسانی به عشایر از دو منبع انجام می شود كه آبرسانی سیار به عشایر در كوچ پاییزه، از اوایل شهریور ماه آغاز و تا اسفند ماه ادامه دارد.
این مسوول ادامه داد: درخواست حفره چاه برای تامین آب عشایر در دشت 'گلمیران' ارائه شد كه از طرف شركت آب منطقه ای موافقت نشده است.
نوری عنوان كرد: در حال حاضر عشایر در روستاها با بحران كم آبی مواجه اند كه به دلیل محدود بودن اعتبار نمی توانیم آب مورد نیاز آنها را تامین كنیم.
وی با بیان اینكه آبرسانی سیار به عشایر با دو سرویس انجام می شود، گفت: روزانه 72 هزار متر مكعب آب برای عشایر شهرستان حمل می شود.
مدیر اداره امور عشایری درمیان ادامه داد: مرمت ایل‌راه‌ها و پروژه‌های آبرسانی به عشایر از جمله برنامه‌هایی است كه همیشه برای عشایر در اولویت است.
شهر اسدیه مركز شهرستان مرزی درمیان در 120كیلومتری شرق بیرجند مركز استان خراسان جنوبی واقع است. درمیان 55هزار نفر جمعیت دارد.ك2
2047/7556/

سرخط اخبار استان‌ها