۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۷:۲۰
کد خبر: 81760938
T T
۰ نفر
موسویان جمهوری خواهان و مخالفان توافق هسته ای ایران  را به مناظره فراخواند

تهران - ایرنا - 'سید حسین موسویان' دیپلمات و مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران با بیان این كه اكثریت قریب به اتفاق مخالفان توافق هسته ای، ایران را نمی شناسند و زمان آن فرا رسیده است تا جمهوری خواهان از رویكرد كوته بینانه خود در قبال ایران دست بردارند، آنان را به مناظره فراخواند.

به گزارش ایرنا، موسویان با انتشار این مقاله در پایگاه اینترنتی 'هافینگتون پست' كه به تشریح دیدگاه خود پیرامون كارشكنی احتمالی جمهوریخواهان و كنگره در قبال توافق هسته ای پرداخته است، رویكرد جمهوریخواهان را در قبال توافق هسته ای به چالش كشید و ایران را به رغم تمام دشواری ها، موفق تر از دوستان منطقه ای آمریكا دانست.
مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران اضافه كرد: ثابت شد كه ناسازگاری جمهوری خواهان بر سر توافق هسته ای ایران بی نتیجه است و اقدام سناتورهای دموكرات های برای اطاله بررسی، اقدام پنج شنبه گذشته جمهوری خواهان برای رای گیری درباره رد توافق موفقیت آمیز بود؛ هر چند این امر مانع جمهوری خواهان برای دنبال كردن ابتكارهای دیگر برای خارج كردن این دستاورد دیپلماتیك تاریخی نمی شود.
وی اظهار داشت: با تاسف، نتیجه اصلی تلافی جویی بی ثمر جمهوری خواهان بر سر توافق هسته ای ایران این است كه ذهنیت های انزواگرایانه را كه به صورت طرز فكر ما علیه آنها بروز می یابد، در مورد ایران تقویت می كند.
موسویان گفت: سیاه و سفید كردن شرایط هرگز تصویر دقیقی از واقعیت ارائه نداده است؛ چه رسد به جامعه ایران معاصر كه به مراتب پیچیده تر و تكثرگراتر از آنچه تعدادی از غربی ها معتقدند، است. جمهوری خواهان همواره با نشر اكاذیب به دنبال بدنام كردن ایران هستند، و سعی می كنند با شعارهای تند، ایران را بدنام كنند. اخلالگران در توافق هسته ای در حقیقت، به گونه ای عمل می كنند كه صلح و امنیت جهانی را تخریب می كند.
مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران تصریح كرد: مطمئنم اكثریت قریب به اتفاق مخالفان توافق هسته ای، ایران را نمی شناسند. من حاضرم بصورت علنی با هر یك از نامزدهای ریاست جمهوری آمریكا یا اعضای جمهوری خواه كنگره كه معتقد به اعمال تحریم های شدیدتر و یا حمله نظامی علیه ایران به عنوان جایگزین توافق هسته ای هستند، مناظره كنم.
موسویان گفت: خلاصه اینكه، توافق هسته ای در سه حوزه عمده نتیجه مثبت خواهد داشت: اول برنامه هسته ای ایران، دوم منع اشاعه هسته ای در خاورمیانه و سوم در چشم انداز ژئواستراتژیك منطقه ای و جهانی.
وی اظهار داشت: توافق هسته ای ایران، جامع ترین توافقی است كه تاكنون در زمینه منع اشاعه هسته ای، به دست آمده است. این توافق شامل سخت گیرانه ترین مكانیزم های شفافیت و راستی آزمایی در تاریخ پیمان منع اشاعه هسته ای است. این توافق تمام راههای نظامی شدن را از طریق ابزارهای عیان و نهان می بندد. حتی در گزارش های جامعه اطلاعاتی آمریكایی در سال 2007 و ،2011 كه اغلب اوقات نادیده گرفته شده است، آمده بود هیچ شواهدی دال بر این كه ایران به دنبال یك برنامه تسلیحات هسته ای است و حتی تصمیمی برای ساخت برنامه هسته ای داشته، وجود ندارد.
مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران افزود: بر خلاف ادعاهایی كه فعالیت هسته ای ایران ‌به یك مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن خواهد زد، این توافق گامی مثبت به سمت خاورمیانه عاری از تسلیحات كشتار جمعی است. این توافق، معیاری نوین برای منع اشاعه بنا كرده كه سمت و سوی آن تقویت گستره فعلی ان. پی. تی است. اگر اصول این توافقنامه توسط همه كشورهای خاورمیانه اجرا شود، ابتكار عمل اعلام منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از تسلیحات هسته ای كه برای نخستین بار در سال 1974(1353) توسط ایران پیشنهاد شده بود، محقق خواهد شد.
وی تصریح كرد: اجرای توافق هسته ای ایران همچنین نشانه خوبی برای همكاری گسترده تر بین ایران، آمریكا و دیگر قدرت های جهانی در مسائل منطقه ای است. برخی منافع امنیتی مشترك میان ایران و آمریكا وجود دارد كه شاید مهمترین آنها، هدف مشترك برای از بین بردن تهدیدهای گروه های تروریستی مانند داعش، القاعده و جبهة النصرة است.
موسویان خاطر نشان كرد منتقدان چنین تعاملی با ایران چه در آمریكا و چه در اسراییل (رژیم صهیونیستی) تنها بهانه شان این است كه ایران از گروه هایی كه در فهرست وزارت خارجه آمریكا به عنوان گروه های تروریستی شناخته شده اند،‌ حمایت می كند. این در حالی است كه متحدان آمریكا در منطقه خلیج فارس از گروه های خشنی نظیر داعش، القاعده، جبهة النصرة، احرارالشام و بوكوحرام حمایت می كنند.
مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران تصریح كرد: جمهوری خواهان كنگره، اغلب استدلال می كنند كه باید تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود؛ گویا آنان فراموش كرده اند كه ایران به مدت 36 سال تحت چنین فشارها و تحریم هایی بوده است. این تحریم ها در چند سال اخیر به اوج خود رسید، اما آنقدر كارآمد نبود كه آمریكا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
وی اضافه كرد: ایران به این تحریم های یك جانبه و چند جانبه با گسترش برنامه هسته ای خود پاسخ داد و تعداد سانتریفیوژهای خود را از 200 عدد به دو هزار و 200 سانتریفیوژ رساند و سطح غنی سازی را از 3.67 درصد به 20 درصد و ذخایر سوخت هسته ای اورانیوم غنی شده خود را به هشت هزار كیلوگرم رساند. از طرف دیگر، ثمره تعامل با ایران و دستیابی به حدود دو سوم از سانتریفیوژهای ایران از كار می افتد و غنی سازی را به 3.67 درصد رسیده و 97 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده از بین می رود.
موسویان گفت: با وجود تمام فشارهایی كه ایران تحمل كرده، هم اكنون با ثبات ترین و پرنفوذترین قدرت در منطقه خاورمیانه است. در همین حال تمام متحدان آمریكا كه همواره از لحاظ اقتصادی و نظامی مورد حمایت بوده اند، آسیب پذیرتر از قبل شده اند. این ثابت می كند كه رویكرد و منطق زور هرگز در برابر ایران كارساز نبوده است و ایده اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران باید كنار گذاشته شود.
مذاكره كننده پیشین هسته ای ایران افزود: به جای اتكا بر سخنان پوچ برای تحریك مشتی حامی مالی، اعضای جمهوری خواه كنگره باید نگاه وسیع تر و روشن تری در مورد توافق ایران داشته باشند. آنان باید تلاش برای به شكست كشاندن توافق را كنار گذاشته و به این باور برسند كه امنیت، بویژه در این مورد، از طریق دیپلماسی بهتر تامین می شود تا نظامی گری.
اروپام **3092**1572

سرخط اخبار جهان