۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81760144
T T
۰ نفر
وزیر خارجه ایران: مخالفان برجام به خواست جامعه بین المللی احترام بگذارند

پكن - ایرنا - «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از مخالفان برنامه جامع اقدام مشترك در آمریكا و منطقه خواست به نظر جامعه بین الملل برای حل و فصل صلح آمیز مسائل احترام بگذارند.

وی در گفت و گوی مطبوعاتی مشترك با همتای چینی خود در شهر پكن پایتخت چین همچنین از رویكردهای غیرسازنده جاری در فضای سیاسی آمریكا و كارشكنی های احتمالی برخی جریانات در آمریكا به شدت انتقاد كرد.
وزیر امور خارجه ایران افزود: متاسفانه گروهی در آمریكا و گروهی در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی منافع خود را در درگیری و تنش دنبال می كنند و ما امیدواریم با گذر از این دوره در آمریكا همه طرف ها خود را با خواست جامعه بین الملل برای حل و فصل صلح آمیز مسایل مهم دنیا تطبیق دهند.
ظریف از نقش سازنده چین در اجرای طرح بازنگری و بازسازی راكتور آب سنگین اراك و سایر حوزه های برنامه جامع اقدام مشترك استقبال كرد.
وی گفت: ایران امیدوار است این رویكرد مثبت در روابط دو كشور به طور مداوم استمرار داشته باشد و باعث ترغیب همكاری های گسترده در بخش های دیگر شود.
وزیر امور خارجه ایران تصریح كرد: با رفع موانع غیرقانونی علیه همكاری ها با ایران، روابط تهران - پكن بیش از پیش گسترده شده است و این روند تداوم خواهد داشت.
«ظریف» در باره حضور شركت های چینی در دوران پس از لغو تحریم ها در ایران گفت: ایران برای روابط با چین اهمیت زیادی قابل است. چون چین در روزهای سخت كنار ایران بوده است و دو كشور به لحاظ مواضع مشترك شریك راهبردی یكدیگر هستند.
وی گفت: منابع انسانی، مادی و معنوی در ایران بسیار گسترده است و با رفع موانع غیرقانونی علیه ایران علاقمندی سرمایه گذاران برای حضور در ایران دوچندان شده و این موضوع سبب شده است شاهد حضور نمایندگان شركت های مختلف در ایران باشیم.
وزیر امور خارجه ایران گفت: شركت های چینی به دلیل آنكه در طول مدت تحریم ها در ایران حضور داشته اند، طبیعتا از مزیت های بهتر و بیشتری نسبت به سایر رقبا برخوردار هستند و این باعث می شود تا حضور این شركت ها در ایران گسترده تر از قبل باشد.
ظریف افزود: ظرفیت های اقتصادی بازار ایران آنقدر بزرگ و وسیع است كه شركت های چینی و غیرچینی می توانند در كنار هم به فعالیت های اقتصادی بپردازند.
وی همچنین نقش چین در اجرای برنامه جامع اقدام مشترك را ستود و گفت: ایران از ایفای نقش مثبت پكن در اجرای زمینه های مختلف برنامه جامع اقدام مشترك استقبال می كند و با رفع موانع غیرقانونی ایجاد شده علیه تهران، طبیعتا همكاری دو كشور بیش از گذشته گسترش خواهد یافت.
وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و چین بسیار گسترده و عمیق است و عرصه های مختلف را با اشتراكات فراوان در برمی گیرد. اقتصادهای دو كشور مكمل یكدیگر هستند و دو طرف می توانند از فرصت ها و شرایط موجود برای تقویت این روابط استفاده كنند.
وی با تقدیر از نقش سازنده چین در رسیدن به برنامه برنامه جامع اقدام مشترك گفت: چین در اجرای برنامه جامع اقدام مشترك و بازطراحی راكتور آب سنگین اراك نقش سازنده ای دارد و ایران با توجه به نقش محوری چین از گسترش روابط با پكن استقبال می كند.
ظریف گفت: اعتقاد داریم با شروع اجرای برجام و لغو موانع غیرقانونی كه علیه ایران ایجاد شده است، روابط دو كشور توسعه چشمگیرتری خواهد یافت.
وی ایران و چین را شركای قابل اعتماد در بخش های انرژی، توسعه اقتصادی، منطقه ای و حمل و نقل دانست و تصریح كرد: می توانیم از این پس همكاری های خود را علاوه بر موارد یاد شده در سایر عرصه ها گسترش دهیم.
وزیر امور خارجه ایران به این نكته كه دو كشور مواضع مشتركی در حل و فصل مسایل سیاسی و بین المللی دارند نیز اشاره ای كرد و گفت: این آمادگی از سوی دو طرف وجود دارد كه نقش مهمی در پایان دادن به خشونت ها در عراق، یمن و همچنین برقراری صلح در افغانستان و سوریه ایفا كنند.
وی با بیان اینكه سفرش به چین سومین سفر و هفتمین دیدار رسمی با همتای چینی اش است، ابراز امیدواری كرد كه این نشست ها و گفت و گوها زمینه ساز گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه باشد.
وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این گفت و گوی مطبوعاتی گفت: بدون حضور جمهوری اسلامی ایران حل بحران خاورمیانه غیرممكن است.
«وانگ یی» با اشاره به محورهای مذاكراتش با «محمدجواد ظریف»، نقش تهران را در حل بحران های منطقه ای بنیادین و بسیار سازنده و موثر توصیف كرد.
وی به نقش ایران در حل بحران های منطقه ای پس از توافق هسته ای اشاره كرد و گفت: بی تردید برنامه جامع اقدام مشترك بر جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه و بسیاری حوزه های مرتبط آن تاثیر خواهد داشت.
وزیر امور خارجه چین گفت: تردیدی نیست كه اگر همه طرف های ذی ربط به تعهداتشان در برنامه جامع اقدام مشترك عمل كنند، فضا برای رسیدن به توافقات، بیشتر و حل و فصل مناقشات منطقه ای مثبت تر خواهد شد.
«وانگ» موضوع هسته ای ایران و توافقات صورت گرفته در این باره را مساله مهمی توصیف كرد كه اوضاع منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تاكید كرد: شكی نیست كه این توافق به تثبیت اوضاع منطقه كمك خواهد كرد.
وی به نقش محوری ایران در تامین ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه اشاره كرد و گفت: ایران به عنوان یك كشور بزرگ و بازیگر تاثیرگذار در خاورمیانه مطرح است و اطمینان داریم كه بدون حضور تهران مشكلات منطقه ای قابل حل و فصل نیست و ایران پس از توافق هسته ای نقش مثبت تر و سازنده تری در تحولات منطقه ایفا خواهد كرد.
وزیر امور خارجه چین دستیابی به توافق میان ایران و پنج به علاوه یك را دستاورد مهم و قابل توجه سیاسی دانست و گفت: این نشان می دهد مشكلات بین المللی هرچقدر هم سخت و بغرنج باشد، با پافشاری بر گفت و گو می توان راه حل سیاسی برای آنها یافت و اطمینان داریم این تجربه در آینده در موارد دیگر قابل استفاده خواهد بود.
«وانگ» گفت: پكن خواستار اجرای سریع برنامه جامع اقدام مشترك و پایبندی همه طرف ها به اجرای تعهداتشان است و در همین چارچوب به تعهدات سیاسی خود عمل خواهد كرد.
وی گفت: طبیعتا پس از دستیابی به توافق هسته ای، روابط تهران و پكن كه پیشتر گسترده بوده است، رشدی چشمگیر تر خواهد داشت.
وزیر امور خارجه چین به سخنان همتای ایرانی اش اشاره كرد و گفت:‌ اعتماد كامل چین به ایران در روابط سیاسی و اقتصادی آینده مناسبات را تضمین می كند.
«وانگ» با ابراز رضایت از شرایط بین المللی در دوران پس از لغو تحریم های ایران گفت: چین در زمان های سخت شریك قابل اعتماد ایران بوده است و امروز هم در كنار ایران خواهد بود.
وی نقش چین در بازطراحی راكتور آب سنگین اراك را مطرح كرد و گفت: چین بر تداوم نقش سازنده اش در ارتباط با برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد.
رییس دستگاه دیپلماسی چین گفت: در مورد بحران های منطقه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا با وزیر امور خارجه ایران رایزنی كرده و دو طرف تاكید دارند كه نباید اوضاع رو به وخامت برود. باید راه حل جامعی برای همكاری در مبارزه با تروریسم تدوین و یافت شود.
وی به روابط پكن - تهران نیز اشاره ای كرد و گفت: دو طرف برای آغاز مذاكرات راهبردی به توافق رسیده اند و بر همین اساس سطح مذاكرات ارتقا یافته و محتوای همكاری ها در آینده غنی تر خواهد شد.
وزیر امور خارجه چین همكاری های دو كشور را تعاملاتی با سابقه دیرینه و مطلوب توصیف كرد و گفت: چین و ایران دو اقتصاد مكمل هستند و طرح های اقتصادی از جمله احیای جاده ابریشم از بسترهای همكاری پیش روی آنها است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پس از این گفت و گوی مطبوعاتی و در ادامه سفر به این كشور شرق آسیا، قرار است دیدارهای جداگانه ای با «لی كچیانگ» نخست وزیر و «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین داشته باشد.
وی شب گذشته برای دیدار رسمی از چین به دعوت همتای خود وارد پكن شد و سه شنبه شب این كشور را به قصد داكا پایتخت بنگلادش ترك خواهد كرد.
آساق*231*1597**1545

سرخط اخبار جهان