نويدي براي شاغلين فصلي و ساكنين شهرهاي زير 20 هزار نفر

تهران - ايرنا- مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير از اجرايي شدن طرح مصوب مجلس در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن شاغلين فصلي وساكنين شهرهاي زير20 هزار نفر خبر داد و گفت: اين طرح حدود يك ماه است كه اجرايي شده و اين اقشار مي توانند از مزاياي اين صندوق استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمدرضا رستمي روز دوشنبه در نشست خبري كه در محل صندوق برگزار شد، با اشاره به چگونگي تاسيس و عملكرد صندوق ، افزود: صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير جزء چهار صندوق اصلي بازنشستگي(صندوق تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگي كشوري، صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد و صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان ، روستائيان و عشاير كشور) وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان جوانترين صندوق محسوب مي شود.
وي ديدگاه دولت به صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير را رويكردي حمايتي خواند و افزود: ماموريت اين صندوق ارائه خدمات بيمه اجتماعي به سه قشر كشاورز، روستايي و عشاير و به همين خاطر دولت حامي و پشتيبان اين صندوق است.
وي اظهار داشت: يك ميليون و 350 هزار خانوار كشاورز، روستايي و عشايري تحت پوشش صندوق بيمه اجتماعي قرار دارند.
رستمي با اعلام تاسيس اين صندوق در سال 84، گفت: طبق قانون تامين اجتماعي رابطه مزد و شغل در واقع كارگر و كارفرما را پوشش مي دهد و چون كشاورزان روستايي و عشاير در اين قالب نمي گنجيدند، صندوق بيمه اجتماعي براي سه قشر فوق الذكر تشكيل شد.
رستمي تصريح كرد: اختياري بودن عضويت از شرايط اين صندوق بيمه است، در تامين اجتماعي كارفرما اجبار دارد و موظف است تا كارگر را بيمه كند اما در صندوق ما، بايد خود كشاورز يا روستايي بخواهد كه بيمه شود. اين امر يكي از دشواري هاي صندوق بيمه اجتماعي است و بايد تلاش زيادي صورت گيرد تا به اين اقشار صندوق را بشناساند.
وي درمورد گردش مالي صندوق بيمه اجتماعي، گفت: استاندارد دستمزد براي اقشارتعريف شده در اين صندوق وجود ندارد اما كف و سقف پرداخت تعريف شده است كه بين ماهانه 200 تا 600 هزار تومان است. از اين ميزان 5 درصد از سوي بيمه شده و 10 درصد را دولت مي پردازد.
رستمي با اعلام اينكه اين صندوق سه نوع خدمت دارد، گفت: براي دريافت بازنشستگي فرد بايد 15 سال بيمه بپردازد و 65 ساله باشد با توجه به اينكه صندوق در سال 84 تشكيل شده هنوز فردي بازنشستگي دريافت نكرده است. در مورد از كارافتادگي و مدت بيمه شده بايد يكسال بيمه پرداخت كرده باشد تا مستمري دريافت كند كه هم اكنون 30 هزار نفر از اين خدمات استفاده مي كنند.
وي يادآور شد: حوزه درمان در حيطه وظايف ما نيست و در بيمه سلامت اجرا مي شود.
وي با اشاره به اينكه بيشترين اعضاي اين صندوق از استان آذربايجان شرقي و كمترين آن در استان هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان هستند، اضافه كرد: درسال 90 مجلس مصوبه اي تصويب كرد كه براساس آن بايد شاغلان فصلي و ساكنان شهرهاي زير20هزار نفر عضو صندوق بيمه ها شوند. اين مصوبه تاكنون اجرايي نشده بود كه حدود يكماه پيش آيين نامه آن را تهيه و ابلاغ كرديم.
رستمي در مورد بيمه زنان سرپرست خانوار گفت: در اين زمينه اقداماتي وجود دارد مبني بر اينكه آيا بيمه اين زنان فقط مختص سه قشر صندوق(كشاورز، روستايي و عشاير) است يا شهرها را هم شامل مي شود پس از رفع اين مسائل صندوق پوشش هاي لازم را عملي خواهد كرد.
اقتصام(3)9123**1558