۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۴
کد خبر: 81759387
T T
۰ نفر

بستری13تن درخرم آبادبعلت مسمومیت باعامل ناشناخته

۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۴
کد خبر: 81759387
بستری13تن درخرم آبادبعلت مسمومیت باعامل ناشناخته

خرم آباد - ایرنا - سرپرست مركز بهداشت خرم آباد گفت كه عامل ناشناخته ای در روستای «ده سفیر سفلی » این شهرستان موجب بیماری گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای) 30 نفر شد كه 13 نفر از این افراد در بیمارستان بستری شدند.

به گزارش ایرنا، دكتر جواد عموزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اواسط هفته گذشته توسط پزشك مركز بهداشت روستا دو مورد ابتلا به گاستروآنتریت در این روستا گزارش شد كه بلافاصله كارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماریها به محل اعزام و بررسی های همه جانبه خود را بر روی آب آشامیدنی روستا آغاز كردند.
وی اظهار كرد: در آزمایشات اولیه از آب شرب روستا ،كلیفرم مدفوعی منفی گزارش شد و در حال حاضر اكیپ های بهداشتی در حال بررسی علت بروز اسهال و استفراغ ساكنین این روستا هستند.
وی تصریح كرد: آب آشامیدنی روستا تحت پوشش شركت آب و فاضلاب روستایی است و آب مورد نیاز اهالی از چشمه ای بهسازی نشده با پمپ به منبع منتقل و از آنجا نیز بصورت لوله كشی در سطح روستا توزیع می گردد.
وی گفت: در آزمایش به عمل آمده از آب شرب این روستا در هنگام بروز گاستروآنتریت، متاسفانه كلر باقی مانده در آب، صفر گزارش شده است.
وی یادآور شد: براساس اطلاعات واصله از دهیار و دیگر اهالی روستا طی هفته گذشته 30 نفر از ساكنین این روستا به گاستروآنتریت و اسهال غیر خونی مبتلا شده اند كه عمدتا بصورت سرپایی درمان شده و در حال حاضر 13نفر در بیمارستان بستری هستند.
عموزاده تصریح كرد: افراد بستری شده عمدتا افرادی مسن با بیماریهای زمینه ای همچون دیابت، فشارخون بالا، نارسایی كلیوی هستند و تحت معالجات لازم قرار دارند.
مدیر كل آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: روستای «ده سفیر سفلی» تحت پوشش این شركت نیست.
علیرضا كاكاوند افزود: در صورت نصب كنتور و صدور قبض می توان گفت روستاها تحت پوشش آبفار هستند و این در حالی است كه در حال حاضر هیچگونه قبضی برای اهالی روستا صادر نمی شود.
وی با بیان اینكه در روستاهای غیرتحت پوشش آبفار مسوولیت كلرزنی بر عهده بهداشت است، گفت: هنور دلیل اصلی این اتفاق مشخص نشده اما دلایلی متعددی از جمله آلودگی غذا یا آب مطرح می شود.
وی با اشاره به اینكه صفر بودن كلر آب به معنی آلوده بودن آن نیست اظهار كرد: آبفار لرستان به صورت جداگانه از آب روستا نمونه گیری كرده و نتایج آلودگی میكروبی و مدفوعی آب فردا سه شنبه اعلام می شود.
روستای «ده سفید سفلی» با 276 نفرجمعیت در شمال شرقی خرم آباد واقع شده است و 16كیلومتر تا مركز استان فاصله دارد.
بیماری گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای، دارای مشخصه‌های التهاب در دستگاه معده و روده در برگیرنده معده و روده كوچك است و منجر به تركیبی از اسهال، استفراغ، و درد شكمی و گرفتگی عضلات می‌شود.
7269/6060 /1596
۰ نفر