۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81749796
T T
۰ نفر
برداشت 12 میلیارد دلار از صندوق توسعه توسط دولت و بانك مركزی تكذیب شد

تهران - ایرنا - رییس صندوق توسعه ملی برداشت 12 میلیارد دلار از سوی دولت و یا بانك مركزی را تكذیب كرد و گفت: از صحبت های بنده چنین استنباط شد كه 12 میلیارد دلار از سوی دولت و یا بانك مركزی برداشت شده كه به هیچ وجه صحت ندارد و ما جداگانه آن را تكذیب كردیم.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سیدصفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در خصوص بازتاب اظهار نظرهایش در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تهران توضیحاتی را ارایه كرده است.
وی در این توضیحات آورده است: در روزهای اخیر، در خصوص اظهار نظرهای اینجانب در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تهران درباره نحوه تعامل صندوق توسعه ملی و بانك مركزی، بازتاب ها و تفسیرهای زیادی منتشر شد.
آنچه مورد انتقاد بنده بود و به طور روشن در مقابل دوربین صدا و سیما بیان و در بخش‌های مختلف خبری نیز پخش شد، انتقاد از رفتارهای بانك مركزی در گذشته بود.
و الا ما در جلساتی كه به طور مرتب با رییس كل و مدیران ارزی بانك مركزی داریم، مسائل كارشناسی و نحوه تخصیص منابع به طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار می دهیم و احیانا نسبت به طرح ایرادها و نكات كارشناسی و چاره اندیشی برای آنها، اقدام می كنیم.
آنچه در این روزها و در لابلای سطور رسانه ها مغفول واقع شد، توجه به نقش موثر نظام بانكی و در راس آن بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مسائل پولی كشور است. بانك مركزی در دولت یازدهم به مدیریت ولی الله سیف نقش موثری در كاهش معنادار تورم، كنترل رشد نقدینگی و به ویژه كاهش نوسانات نرخ ارز داشته كه این مهم در آماده كردن زمینه برای سرمایه گذاری و حمایت از تولید، بسیار اساسی است.
سیف را بیش از 20 سال است كه می شناسم و دوستی و ارادت داریم. زمانی كه وزیر اقتصاد دولت هشتم بودم سیف مدیرعامل بانك ملی بود و ما از نزدیك با یكدیگر تعامل داشتیم. وی مدیری كاربلد، منطقی، قانونمند با احساس مسئولیت و در عین حال انسانی متدین است و در دو سال اخیر هم با حفظ این خصوصیات و با پشتوانه سی ساله در مدیریت بانكی و اقتصادی، دلسوزانه به یاری اقتصاد كشور آمده و نقش برجسته ای در هیات امنای صندوق توسعه ملی دارد.
اینجانب با رییس كل بانك مركزی در شورای پول و اعتبار هم همكاری نزدیك دارم و همواره تعامل مثبتی با یكدیگر داشته ایم. اصلا اعتقاد ندارم كه مواضع احیانا انتقاد من متوجه شخصیت و یا سوء عملكرد سیف یا همكاران وی شود و لازم می دانم بر این نكته تاكید كنم.
گفتنی است، معاون ارزی بانك مركزی بتازگی گفته بود: در اجرای تكالیف قانونی و به دستور صندوق توسعه معلی از ابتدای سالجاری تاكنون بالغ بر 2 میلیارد دلار از منابع صندوق برای طرح های دولتی و یا سایر الزامات قانون بودجه و بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بابت پروژه های غیردولتی پرداخت شده است. هم اكنون هیچ دستور پرداخت انجام نشده صندوق توسعه ملی در بانك مركزی وجود ندارد.
غلامعلی كامیاب درباره اظهارات اخیر رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در پاسخ به این سوال كه رییس صندوق توسعه ملی درباره طرح هایی كه در صندوق توسعه ملی مصوب و برای مسدودی به بانك مركزی ارایه شده انتقاد داشته و گزارشی از میزان پرداختی تسهیلات صندوق توسط بانك مركزی ارایه دهید، خاطرنشان كرد: اطلاعات مالی صندوق توسعه ملی باید توسط آن صندوق ارایه شود. لذا صرفا می توانم عرض كنم در اجرای تكالیف قانونی و با دستور صندوق از ابتدای سال جاری تاكنون بالغ بر 2 میلیارد دلار از حساب های صندوق برای طرح های دولتی و یا سایر الزامات قانون بودجه و بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بابت پروژه های غیردولتی پرداخت شده است. هم اكنون هیچ دستور پرداخت انجام نشده صندوق توسعه ملی در بانك مركزی وجود ندارد.
معاون بانك مركزی اظهار داشت: به موجب قانون پولی و بانكی كشور نگهداری ذخایر ارزی و طلای كشور به عهده بانك مركزی است. بانك مركزی ذخایر ارزی كشور را با هدف حفظ امنیت، حفظ ارزش، نقدینگی و سودآوری مدیریت می كند. منابع صندوق توسعه ملی كه به موجب قانون نزد بانك مركزی نگهداری می شود در همین چارچوب مدیریت می شود.
اقتصام(1) 9141**1558
۰ نفر