۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81748319
T T
۰ نفر

اصفهان به عنوان شهر فرش و صنایع دستی ثبت جهانی شد

۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81748319
اصفهان به عنوان شهر فرش و  صنایع دستی ثبت جهانی شد

اصفهان - ایرنا - بر اساس اعلام رسمی شورای جهانی صنایع دستی (wcc) پس از بررسی های تخصصی صورت گرفته و حضور كارشناسان بین المللی در ایران، اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش به ثبت جهانی رسیدند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، در پیگیری های حقوقی صورت گرفته از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اعضای شورای جهانی صنایع دستی و رایزنی های انجام شده از سوی معاون صنایع دستی كشور در اجلاس آسیا اقیانوسیه در كشور هند(2015) در خصوص ثبت جهانی دو شهر اصفهان و تبریز این درخواست به تایید این شورا رسید.
براساس گزارش سازمان میراث فرهنگی در آخرین نشست مشترك شورای جهانی صنایع دستی و با رای اكثریت قاطع روسای مناطق آمریكای شمالی، آمریكای جنوبی، اروپا، آفریقا و آسیا- اقیانوسیه این دو شهر كشورمان به ثبت جهانی رسیدند.
در همین راستا وانگ شان رییس شورای جهانی صنایع دستی و غدا، هیجاوی رییس منطقه آسیا اقیانوسیه این شورا، در پیام هایی اختصاصی این موفقیت را به مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبریك گفتند.
در سال 2015 میلادی در سطح دنیا تنها شش شهر نامزد ثبت جهانی بودند كه اصفهان و تبریز به واسطه داشتن ویژگی ها و شرایط خاصی كه در زمینه صنایع دستی و بافت فرش داشتند، برای نخستین بار به طور همزمان به ثبت جهانی رسیدند.
ارتقای جایگاه بین المللی صنایع دستی ایران و توسعه بازارهای جهانی و زمینه سازی برای حضور پررنگ تر صنایع دستی ایران در عرصه بین المللی، توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران برای دیدن این دو شهر از جمله نتایج مهم این موفقیت به شمار می رود.
یكی از برنامه های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت تدبیر و امید، شعار «هر استان یك برند جهانی و هر شهر یك برند ملی» بوده است كه ثبت همزمان اصفهان و تبریز شروع جدی و ارزشمندی برای تحقق این برنامه خواهند بود.
فراهنگ**1497**1601** 2093