۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81744777
T T
۰ نفر
سكوت انتخاباتی وزارت كشور در برابر اظهارات آیت الله یزدی/ نرم افزارهای برگزاری انتخابات الكترونیكی بومی است

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیركشور در واكنش به اظهارات روز گذشته رییس مجلس خبرگان رهبری درباره بی اعتمادی به برگزاری انتخابات الكترونیكی گفت: آیت الله یزدی از بزرگان كشور است و بنده از قدیم الایام به ایشان ارادت داشته ام ونظراتشان مهم است اما صلاح نمی دانم از طریق رسانه ها درسال همدلی و همزبانی با ایشان صحبت كنم.

حسینعلی امیری كه از روز گذشته از پاسخگویی به رسانه ها درمورد اظهارات اخیر آیت الله یزدی خودداری كرده امروز (چهارشنبه) در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا اظهارداشت:‌ با توجه به این كه برای وزارت كشور آرامش داخلی واعتماد عمومی مردم نسبت به برگزاری انتخابات مهم و اساسی است و به هیچ وجه اعتقادی به ایجاد تنش ندارد، بنابراین نیاز نمی بینم در این مورد صحبت كنم.
وی تصریح كرد: آیت الله یزدی همچنان در 2 تا 3 روز آینده مشغول اداره جلسه مجلس خبرگان رهبری هستند، ان شاءالله بعد از فراغت ایشان، حضوری خدمتشان توضیحات لازم را ارایه می دهیم.
«رییس مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه در هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری به اصرار وزارت كشور برای برگزاری الكترونیكی انتخابات اشاره كرد و یادآور شد: در حالی این اصرار صورت می گیرد كه ساده ترین وسیله سخت افزاری و نرم افزاری در این باره نیست و آنها قصد دارند از كشورهای چین و كره بخرند. شورای نگهبان اطمینانی به این دستگاه ها ندارد.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این كه برخی اعضای شورای نگهبان متخصص این كار هستند،تصریح كرد: من كه سواد این كار را ندارم اما می دانم برگزاری الكترونیك انتخابات با مشكلاتی مواجه است، باید به سخت افزار و نرم افزار این كار اطمینان یافت.
آیت الله یزدی ادامه داد: البته من طرفدار جدی برگزاری الكترونیكی انتخابات هستم اما باید وزارت كشور بتوانید شیوه ای ارایه كند كه اطمینان بخش باشد».
قائم مقام وزیر كشور امروز در ادامه این گفت و گو تصریح كرد: باید بگویم برگزاری انتخابات الكترونیكی موضوعی بوده كه بارها از سوی مسوولان ذی ربط و بویژه وزیر كشور در جلسات رسمی شورای نگهبان با اعضای شورا تبادل نظر شده است.
امیری تاكید كرد كه نرم افزارهای لازم برای برگزاری الكترونیكی انتخابات كاملا بومی است و توسط كارشناسان ایرانی تهیه شده است و به هیچ وجه وارداتی نیست.
وی توضیح داد: طرف قرارداد وزارت كشور برای ساخت دستگاه های اخذ رای الكترونیكی یكی از وزارتخانه ها است، بنابراین گزارش رسیده به محضر آیت الله یزدی مبنی بر ساخت نرم افزار دستگاه های مربوطه توسط كشورهای كره و چین بی اساس است.
امیری عضو سابق شورای نگهبان همچنین اظهارداست: وزارت كشور حق شورای نگهبان مبنی بر نظارت برانتخابات را در تمامی مراحل امری صحیح، حقوقی و قانونی می داند و همواره آمادگی خود را برای پاسخگویی به هر گونه شبهه ای كه درمورد برگزاری انتخابات الكترونیكی برای اعضای شورای نگهبان است اعلام می كند.
وی گفت: بنای وزارت كشور بر این است كه دغدغه اعضای شورای نگهبان نسبت به این وزارتخانه به طور كامل رفع و رجوع شود و نظارت شورای نگهبان تمام و كمال محقق شود.
سخنگوی وزارت كشور افزود:‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام كرده كه تمامی زیر ساخت های لازم مخابراتی برای برگزاری انتخابات الكترونیكی فراهم شده است.
سیام. 9136 ** 1336
۰ نفر