۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۳۳
کد خبر: 81744602
T T
۰ نفر
معاون محیط زیست: 70درصد توسعه آتی كشور در حوزه آب و سواحل است

گرگان - ایرنا- معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش بینی ها در برنامه ششم و دریا محور بودن توسعه كشور، گفت: طبق برنامه ریزی ها، حدود 70 درصد از توسعه در سال های آتی در حوزه آب و سواحل روی می دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا پروین فرشچی در مراسم تجلیل از همیار و فعال محیط زیست در شهرستان تركمن اظهار داشت: البته حوزه سواحل صرفاً به نوار ساحلی ختم نمی شود ،بلكه حوزه آب های جاری و سطحی و منابع آبی را نیز مشمول می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، توجه به دریاها را در برنامه های كلان توسعه با اهمیت خواند و با اشاره به وجود دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس ،دریا محور بودن توسعه در كشور را از راهبردهای اصلی قلمداد نمود كه در برنامه ششم توسعه این موضوع به جد در دستور كار قرار گرفته است.
وی درادامه به بیانات مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره كرد و افزود: این بیانات باعث شد تا مسوولین به اقدامات فرابخشی در خصوص حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای كنند.
فرشچی اضافه كرد: بیانات ارزشمند رهبری در اسفند ماه سال 93 ،بعنوان هشداری جدی باعث شد تا مسوولین اقدامات فرا بخشی در امر حفاظت از محیط زیست را جدی تر پیگیری نمایند و همه دستگاه ها و ارگان ها و حتی تشكل های مردمی مسوولانه تر به این موضوع نگاه كنند.
فرشچی ادامه داد: حفاظت محیط زیست بعنوان یك دستگاه حاكمیتی قادر است تا حدی نسبت به اجرا و پیاده سازی اصول محیط زیست و مقوله حفاظت بپردازد و تصور اینكه سازمان به تنهایی بتواند تمامی دغدغه های این حوزه را مرتفع سازد، امری خوشبینانه است.
به گفته وی تعامل و همكاری سایر دستگاه و اقدامات فرابخشی در حوزه محیط زیست موجب پایدار ماندن مقوله حفاظت خواهد شد.
وی ادامه داد: یكدلی و یكرنگی همه نهادهای دولتی و تشكل های مردمی ،دانشگاه ها و مراكز آموزشی و ورزشكاران می تواند اثر مثبتی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد.
.دكتر فرشچی در بخشی از سخنان خود نیز به مساله فك های خزری اشاره كرد و افزود: جمعیت این پستاندار با ارزش در دو دهه اخیرا از یك میلیون به صد هزار قلاده نقلیل یافته كه این آمار هشداری جدی بوده و اجرای برنامه های آموزشی و حفاظتی را ضروری كرده است.
وی یادآور شد: البته بیشترین امر كاهش این گونه با ارزش سگ آبی در حوزه سایر كشور های هم مرز با دریای خزر بوقوع می پیوند كه بدلایلی از قبیل صید و شكار بی رویه این گونه می باشد
معاون سازمان محیط زیست همچنین از تلاش های روغنچی همیار محیط زسیت در اجرای برنامه های فرهنگی در حوزه محیط زیست قدردانی نمود و تدوام و استمرار اجرای چنین برنامه هایی را بسترساز حمایت و حفاظت همه جانبه از محیط زیست بیان كرد.
در برنامه تجلیل از همیار محیط زیست كه با حضور مدیر كل حفاظت محیط زیست گلستان ،معاون شیلات استان و جمعی از مسوولان شهرستان تركمن برگزار شد، از روغنچی كه نوار ساحلی دریای خزر را با دوچرخه ركاب زده است با اهدای لوح و هدایایی، تقدیر شد، همچنین از صیادان گلستانی كه در حوزه نجات فك های خزری با محیط زیست و مركز بازدرمانی سگ های آبی در ایران، همكاری داشتند، قدردانی گردید.
روغنچی ركاب زنی ساحل خزر را با هدف اطلاع رسانی به افكار عمومی برای حمایت از فك خزری از 21 مرداد از آستارا به مقصد بندرتركمن در استان گلستان آغاز كرد، وی روز سه شنبه وارد شهرستان تركمن شد.
روغنچی كه 50 سال سن دارد ، مربی و مدرس فدراسیون كوهنوردی و دوچرخه سواری نیز است، وی پیش از این، مسیر البرز تا خلیج فارس را به طول یكهزار و 350 كیلومتر طی 12 روز، مشهد تا خلیج فارس را به طول یكهزار و 650 كیلومتر با گذار از كویر لوت طی 15 روز، شهر بافت كرمان تا تبریز را به طول دو هزار و 200 كیلومتر طی 17 روز و مسیر پنج كشور ساحلی دریای خزر را با شعار یك دریا پنج ملت به مدت 48 روز با دوچرخه ركاب زده است.
این همیار محیط زیست، هدف از ركاب زنی ساحل خزر را جلب حمایت برای نجات فك خزری از انقراض اعلام كرد.
فك خزری با نام علمی Pusa caspica یكی از پستانداران كمیاب آبزی دنیا است كه فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می كند، این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و كاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فك خزری به طور میانگین 1٫5 متر طول و 68 كیلوگرم وزن دارد و یكی از كوچكترین انواع فك به شمار می رود.
ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فك ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می شوند، فك ها جانورانی با ارزش اند كه حتی با مدفوع خود یك منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اكوسیستم خزر را به خطر می اندازد.
فك ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آبهای ایران زندگی می كنند و برای زاد و ولد به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می كنند.
فك های دریای خزر مهاجرت سالانه منظمی دارند، آنها به دمای آب بسیار وابسته اند وقتی دمای آب افزایش می یابد به بخش هایی كه آب عمیق تر و قاعدتا سردتر است، مهاجرت می كنند.
استان مرزی گلستان در همسایگی كشور تركمنستان و دریای خزر، حدود 100كیلومتر ساحل دارد، این استان همچنین با استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
بندرتركمن با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است، بیشتر ساكنان این شهرستان را هموطنان تركمن تشكیل می دهند.
1648
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه