۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹
کد خبر: 81743510
T T
۰ نفر
گزارش هیات دولت از 24 ماه تدبیر برای تقویت امید

تهران - ایرنا - دفتر هیات دولت با انتشار گزارشی، به تبیین رویكرد دولت یازدهم مبتنی بر «تدبیر خردورزانه» برای «احیای اعتماد مردم به دولت و بازگشت امید به جامعه برای دستیابی به آینده ای بهتر » پرداخته و گوشه هایی از تلاش آن را برای بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد، سیاست ، اجتماع و فرهنگ تشریح كرده است.

متن كامل این گزارش با عنوان «24 ماه تدبیر برای تقویت امید» كه در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار گرفته، چنین است:

«این گزارشی است مختصر از 24 ماه تدبیر خدمتگزاران مردم در دولت یازدهم برای تقویت امید به آینده در جامعه. امروز می‌توانیم با افتخار اعلام كنیم كه دولت تمامی تلاش خود را برای بازگشت ثبات و آرامش در اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ ایران مصروف داشت و در این كوشش موفق بود. این رویكرد مبتنی بر تدبیر خردورزانه، به احیای اعتماد مردم به دولت و بازگشت امید به جامعه برای دستیابی به آینده‌ای بهتر منجر شده است.
در عین حال لازم می‌دانیم در همین ابتدا، با نهایت خضوع و خشوع اعلام كنیم كه آنچه انجام داده‌ایم بسیار كمتر از آن چیزی بوده كه ملت بزرگوار ایران استحقاق آن را داشته‌اند.

*اقتصاد

امروز به گواه آمارها و گزارش‌های منتشره توسط مراكز آماری كشور و نیز مؤسسات معتبر بین‌المللی می‌توانیم ادعا كنیم كه اعتماد مردم به خادمان خود در دولت، حاكم نمودن خرد بر سیاست‌گذاری اقتصادی و حمایت و همكاری مؤثر همه اركان كشور باعث شده است تا بی‌ثباتی حاكم بر اقتصاد خاتمه یابد و ثبات و آرامش به ویژگی اصلی اقتصاد ایران تبدیل شود.
نرخ تورم كه در مهر ماه سال 1392 به بیشتر از 40 درصد افزایش یافته بود در تیرماه ماه امسال به 15.6 درصد كاهش یافت. این یعنی نزدیك به 25 واحد درصد كاهش نرخ تورم در كمتر از دو سال تلاش دولت. این یعنی ثبات و آرامش در بازار كالاها و خدمات. دولت مصمم است تلاش برای كاهش نرخ تورم به سطح تك رقمی در سال 1395 را با جدیت ادامه دهد.
در سال‌های اخیر ، تلاطم در بازار ارز منشأ بی‌ثباتی و ناآرامی در اقتصاد ایران بوده است. ما موفق شدیم این تلاطم را مهار كنیم و ثبات را به بازار ارز بازگردانیم. توفیق یافتیم شاخص نوسانات نرخ ارز را در سال 93 به میزان 42 درصد كاهش دهیم. در سال گذشته نرخ ارز تنها 3 درصد افزایش یافت.
در سایه این ثبات و آرامش، فضای سرمایه‌گذاری بهبود یافت و تولید جان تازه‌ای گرفت. در سال 1393 اقتصاد ایران موفق شد بعد از دو سال ركود، وارد دوره بهبود و رونق اقتصادی شود. خوشبختانه اقتصاد ایران در سال گذشته رشد مثبت اقتصادی را در سطح 3 درصد تجربه نمود. تولید ناخالص داخلی بدون نفت كشور نیز كه در سال 1392 رشد 1.1- درصدی داشت در این سال رشدی معادل 2.8 درصد پیدا كرد. رشد سرمایه‌گذاری نیز كه در سال‌های 1391 و 1392، منفی بود در سال 1393 مثبت شد و به 3.5 درصد رسید. صادرات غیرنفتی كشور نیز در سال 1393 با رشد قابل توجه حدود 19 درصدی به نزدیك به 50 میلیارد دلار رسید.
همانگونه كه رئیس جمهور محبوب در پیام نوروزی اعلام كردند رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، اهداف اصلی دولت در سال 1394 هستند. این اهداف بدون كمك همه جانبه و پشتیبانی مردم بزرگوار ایران و تمامی اركان نظام محقق نخواهد شد كمااینكه در مورد موفقیت‌هایی كه دولت تاكنون به دست آورده نیز جز این نبوده است.
راه حل اصلی بسیاری از مشكلات امروز كشور، نه‌تنها در عرصه‌های اقتصادی، بلكه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، شكل‌گیری اشتغال مولد برای جوانان این مرز و بوم است. راه‌حل اساسی آن در فراهم آوردن فضای باز و مناسب برای سرمایه‌گذاری مولد برای مردم و ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق آن است. برای جامعه ما بیكاری تنها یك مشكل اقتصادی نیست بلكه مشكل اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی است. باید تمامی همت و تلاش خود را صرف گسترش ظرفیت‌های تولید داخلی كنیم تا این مشكل مهم را حل نماییم.
راهبرد اصلی دولت یازدهم برای رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، بهبود محیط كسب و كار و فضای سرمایه‌گذاری است. در سال گذشته موفق شدیم رتبه ایران در سهولت كسب و كار را از 152 به 130 كاهش دهیم. ما در پی گشایش‌های جدی‌تری در فضای كسب و كار هستیم. برای سال 96 دستیابی به رتبه زیر 100 را هدف‌گذاری كرده‌ایم.
همچنین در یك اقدام زیرساختی بزرگ، 1855 مجوز كسب و كار كه كارآفرینان و فعالان اقتصادی با آن سر و كار دارند، شناسایی شده و بررسی آنها در دستور كار قرار گرفته است. با حذف یا ساده سازی این مجوزها، در فضای كسب و كار تغییرات بزرگی رخ خواهد داد.
در حوزه تجارت خارجی، ظرف 24 ماهی كه از عمر دولت یازدهم گذشته، با ایجاد پنجره واحد تجاری فرامرزی، درحال حاضر زمان تشریفات گمركی از 26 روز به 4 روز كاهش یافته است. بسیاری از اسناد گمركی اكنون به صورت الكترونیكی تكمیل می شوند و دو دروازه مشترك مجازی گمركی راه اندازی شده است. سامانه جامع الكترونیكی گمركی در كلیه گمركات اصلی كشور استقرار یافته و راه‌اندازی شده است.
این كوشش‌ها و اقدامات زیرساختی باعث شده است تا در بخش‌های مختلف اقتصادی به موفقیت‌های چشم‌گیری در 22 ماه گذشته دست پیدا كنیم:

* توسعه دستاوردها در بخش های اقتصادی و زیربنایی

o در بخش صنایع و معادن، كه سهم 1.3 درصدی از رشد 3 درصدی اقتصاد كشور به آن تعلق داشته، ارزش‌افزوده 2.9- درصدی در سال 1392 به ارزش افزوده مثبت و 5 درصدی در سال 1393 تبدیل شد. در زیرگروه صنعت، بیش از 8000 طرح نیمه تمام صنعتی تكمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

o در بخش نفت، تولید نفت از 2.7 میلیون بشكه در روز به 2.9 میلیون بشكه در روز افزایش یافته و صادرات نفت و میعانات گازی از یك میلیون و دویست هزار بشكه در روز به یك میلیون و سیصد و پنجاه هزار بشكه در روز رسید.

o در بخش گاز، در سال 1393 علاوه بر فاز 12 كه با ظرفیت پالایشی حدود 75 میلیون مترمكعب در روز در مدار تولید می باشد، فازهای 15 و 16 و 17 جمعاً با ظرفیت پالایشی حدود 120 میلیون مترمكعب در روز به ظرفیت تولید كشور افزوده شد. پالایش و عرضه گاز طبیعی در سال 1393 نسبت به سال 1392 حدود 12 درصد افزایش پیدا كرده است.

o گازرسانی به شهرهای كوچك و روستاها با جدیت در دستور كار دولت قرار دارد. براین اساس قرار است تا میانه سال 96 قریب به 5/2 خانوار جدید به شبكه گاز كشور اضافه شوند و به این ترتیب قریب 95 درصد از كل جمعیت كشور تحت پوشش شبكه گاز قرار خواهند گرفت. گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز امسال تكمیل خواهد شد و مردم بزرگوار این خطه محروم به‌طور كامل از این خدمت برخوردار خواهند گردید.

o میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال 1393 به 5/44 میلیون تن رسید كه از این مقدار به میزان 9/15 میلیون تن به كشورهای خارجی صادر شده و 7/16 میلیون تن نیز در بازارهای داخلی فروخته شد. این میزان تولید، نشانگر افزایش 6/9 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال 1393 در مقایسه با سال قبل از آن است.

o در بخش كشاورزی موفق شدیم:
 تراز منفی تجاری غذایی كشور را از 8 میلیارد دلار در سال 1392 به 4/5 میلیارد دلار در پایان سال 1393كاهش دهیم
 صادرات مواد غذایی را 27 درصد افزایش دهیم
 واردات مواد غذایی را 9 درصد كاهش دهیم
 20 درصد رشد تولید شكر داشته ایم
 خرید تضمینی گندم را از 4.8 میلیون تن به 6.7 میلیون تن افزایش دهیم
 در زمینه گوشت مرغ و تخم مرغ هم اكنون به ركورد خوبی دست یافته ایم. از سال 92 تاكنون هیچگونه وارداتی نداشته ایم. علاوه بر آن در سال گذشته 76000 تن گوشت مرغ و 70000 تن تخم مرغ به كشورهای مختلف صادر داشته ایم كه نسبت به سال 1392 در گوشت مرغ 67 درصد و در تخم مرغ 85 درصد رشد داشته است.
 در زمینه گوشت قرمز میزان واردات از 207 هزار تن در سال 1391 به 68000 تن در سال 93 كاهش یافته است و علاوه بر آن در سال 93، هفتصد هزار رأس دام و در سال 94 تاكنون چهارصد و بیست هزار رأس دام زنده سبك به كشورهای همسایه صادرات داشته ایم. كاهش واردات گوشت قرمز و افزایش صادرات دام زنده از كشور در مجموع نشان دهنده آن است كه تراز تولید و مصرف گوشت قرمز كشور به سمت صفر میل كرده است و به خود اتكایی بالایی دست یافته ایم.
 تولید محصولات زراعی،‌ شیلات، دام و طیور را 6.6 درصد رشد دهیم
 عملیات آبخیزداری را در سطح 500 هزار هكتار اجرا كنیم
 اجرای طرح‌های توسعه شبكه آبیاری و زهكشی را با رشدی 171 درصدی در مقایسه با سال 92 به 95 هزار هكتار برسانیم
 اجرای طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی و بندهای انحرافی را با رشد نزدیك به 800 درصدی به 83 هزار هكتار برسانیم
 روش‌های نوین آبیاری را با رشدی نزدیك به 250 درصد، در 160 هزار هكتار از اراضی اجرا كنیم

o در بخش آب در این مدت توانستیم
 افتتاح و آبگیری 12 سد مخزنی با ظرفیت تنظیم 485 میلیون مترمكعب و بهره-برداری از 65 طرح شبكه آبیاری و زهكشی در 76150 هكتار در 19 استان برای ارتقای بهره برداری از منابع آب و خاك
 تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه های تأمین آب روستایی (مجتمعهای آبرسانی) معادل 500 میلیون دلار كه اثرات خوبی در رفع عقب ماندگی آب روستایی دارد.
 احداث 29 نیروگاه برق حرارتی و 9 نیروگاه تجدیدپذیر، جمعاً به ظرفیت 4130 مگاوات، دولت مصمم است كه انرژیهای تجدیدپذیر را توسعه دهد.
 تأمین آب شرب شهری و روستایی در 72 شهر و 1750 روستا و واگذاری و بهره مندی مناطق شهری و روستایی از 000ر810ر2 اشتراك جدید آب و فاضلاب كه كمك بزرگی به سلامت و رفاه مردم است.
 7 سد در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، گیلان، همدان و لرستان با حجم مخزن 450 میلیون مترمكعب به بهره‌برداری برسانیم
 جمعیت تحت‌پوشش شبكه آب شهری را به 99.1% و جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و بهداشتی را به 74% (روستاهای با جمعیت بالای 20خانوار) ارتقا دهیم.
 توسعه استفاده از روش‌های نامتعارف تولید آب نظیر تولید آب توسط آب شیرین‌كن‌ها با مشاركت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در دستور كار قرار دادیم به گونه ای كه (تا پایان سال 1393) 36 طرح تأسیسات نمك‌زدایی به ظرفیت 125593 مترمكعب در شبانه‌روز (بالغ بر 45 میلیون مترمكعب در سال) و یك طرح حذف فلزات سنگین با ظرفیت 9000 مترمكعب در شبانه‌روز، در حال بهره‌برداری می‌باشد.
 تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی به عنوان یكی از ضرورتهای مهم در مدیریت بهینه آب با توجه خشكسالی و كاهش ذخیره های آب در كشور را مد نظر قرار دادیم و به میزان 701 میلیون مترمكعب (358 میلیون از طریق انسداد چاه‌های غیرمجاز و 343 میلیون از طریق جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز) و همچنین تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به میزان 51.22 میلیون مترمكعب طی دو سال دولت یازدهم براین ذخایر افزودیم.

o در بخش حمل و نقل موفق شدیم :
 از 280 كیلومتر خطوط ریلی بهره برداری كنیم و عملیات تراك بندی را درحدود 700كیلومتر از خطوط ریلی اجرا كنیم
 توسعه حمل و نقل حومه ای كلانشهرها از جمله شهرهای اقماری تهران، مشهد و اصفهان
 اتصال راه آهن ایران به تركمنستان در اینچه برون، سرعت بخشیدن به ساخت راه آهن میانه – تبریز كه تكمیل آن زمان سیر قطارها را به شش ساعت كاهش خواهد داد و قزوین – رشت – آستارا به منظور اتصال به آذربایجان با افزایش قابل توجه بودجه های عمرانی و همچنین توافق با تركیه برای اتصال به راه آهن در مرز بازرگان
 اجرای خطوط دوم، سوم و در برخی جاها چهارم ریلی برای رفع گلوگاه های حركتی در خطوط ریلی كه مجموعاً 2850 كیلومتر در دست اقدام است و تاكنون 1500 كیلومتر آن پیمانكار مشغول كار شده است و سایر خطوط نیز ظرف سه ماه آینده پیمانكار مشغول كار خواهد شد.
 افزایش ترانزیت حمل و نقل ریلی به میزان 56 درصد در سال 93 و 92 درصد در چهار ماهه اول سال جاری
 عقد قرارداد ساخت سه هزار دستگاه واگن باری و صد دستگاه واگن مسافری با صنایع داخلی توسط شركت های خصوصی ریلی
 كاهش هزینه حق دسترسی به ریل از 57 درصد در سال 92 به 32 درصد در حال حاضر
 توافق با سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی به منظور تسریع در تكمیل اتصال شش مركز استان به شبكه ریلی در كشور
 از 2700 كیلومتر زیرساخت جاده ای شامل 220 كیلومتر آزاد راه، 1500كیلومتر بزرگراه و بیش از 1000 كیلومتر راه اصلی و احداث و ساخت راه های روستایی به میزان 3000 كیلومتر بهره برداری كنیم.
 شاهد رشد 11 درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی كشور باشیم
 11 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری رشد یابد
 25 درصدظرفیت جابجایی مسافر دریایی در بنادر تجاری را رشد دهیم و به ظرفیت 5/17 میلیون نفر مسافر برسیم
 عمر متوسط ناوگان هوایی را به میزان 2سال و 8 ماه ( 12 درصد )كاهش دادیم
 علی رغم تمام سختی های تحریم، افزایش 21 فروند هواپیما به ناوگان هوایی طی سال گذشته و كاهش 5/1 سال از سن ناوگان هوایی
 توسعه كانال های عبور ایمن هواپیماها از آسمان ایران به نحوی كه روزانه حدود هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می كند؛ حال آنكه پیش از این كمتر از 500 هواپیما بود
 مذاكره با تولیدكنندگان هواپیما و انجام توافق های اولیه برای نوسازی ناوگان هوایی پس از تحریم
 علی رغم تمام شكلات میزان مسافر خارجی 10 درصد و مسافر داخلی 2 درصد در سال 92 نسبت به سال 91 رشد داشت.

o در بخش مسكن با تمام دشواری هائی و محدودیت های اعتباری كه وجود داشت توانستیم :
 طی دوسال 425 هزار واحد مسكونی افتتاح و 47 هزار واحد مسكونی نیز آماده افتتاح شود. و پیشرفت فیزیكی پروژه های مسكن مهررا از 70 % به 87% در این دوسال افزایش دهیم
 اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در سه سقف 30، 40 و 50 میلیون تومان تا پایان برنامه ششم توسعه و حمایت در طول دوره اجرا: اعطای تسهیلات ودیعه مسكن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون تومان را برنامه ریزی و هماهنگی كردیم
 سالانه 200 هزار فقره تسهیلات تا سقف 150 میلیون ریال به ازای هر واحد برنامه ریزی شد
 سقف تسهیلات خرید مسكن: به منظور تقویت توان خرید سقف تسهیلات از 350 میلیون ریال به 60، 50 و 40 میلیون تومان برای تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای كوچك افزایش دادیم
 صندوق پس‌انداز مسكن یكم : را به منظور افزایش قدرت خرید اقشار متوسط درآمد راه‌اندازی كردیم و اعطای تسهیلات در سه سقف 80 ،60، 40 میلیون تومانی به ترتیب برای شهر تهران،مراكز استانها و سایر شهر ها با نرخ سود 14 درصد و باز پرداخت 12 ساله كارسازی شد.

o در بخش ارتباطات و فناوری به عنوان یكی از بخش های مهم در افزایش رشد اقتصادی كشور توفیقات خوبی داشتیم :
 284 درصد ظرفیت پهنای باند داخلی را افزایش دادیم
 ظرفیت ترانزیت ترافیك ارتباطی بین آسیا و اروپا را 213 درصد افزایش دادیم
 برقراری رومینگ ملی بین اپراتورهای همراه كشور، اتمام طرح هم كدسازی تلفن ثابت در استان های كشور، افزایش 12 درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه، توسعه ارتباطات روستایی با افزایش 787 روستا و ارتباط 4000 روستا به شبكه دسترسی پرسرعت
 موتور جست وجوی بومی را راه اندازی و عملیاتی نمودیم
 فاز اول فیلترینگ هوشمند را با استفاده از دانش و توان بومی به اتمام رساندیم
 7500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات انجام شد كه حدود 2500 میلیارد تومان توسط بخش دولتی و بیش از 5000 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام پذیرفته است.

o در بخش علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان توانستیم
 برپایه سرمایه گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده، مسیر رشد علمی كشور تداوم یافته و ان شاءا... با ورود به پارادایم اقتصاد دانش بنیان، سرعت بیشتری خواهد یافت. از منظر تولید علم، به استناد پایگاه اسكوپوس تعداد كل مقالات در سال 2014 به 39918 رسیده و ایران رتبه اول تولید علم در منطقه و رتبه16 دنیا را كسب نموده است كه یك و نیم درصد ازكل تولید علم دنیا را شامل می شود. از نظر سایر پایگاه‌ها نیز وضعیت كشور به عنوان قطب منطقه‌ای تولید علم تثبیت شده و رتبه جهانی نیز در همین محدوده قرار دارد و انشاا... با تداوم حمایت دولت از توسعه علمی به ویژه فعالیت‌های مرز دانش، روند رو به رشد كشور ادامه خواهد یافت .
 در این مدت همچنین چهار پارك علم و فناوری جدید احداث و 154 قطب علمی ساماندهی شده است .
 از تجاری سازی طرح های دانش بنیان حمایت كرده ایم و علیرغم محدودیت شدید منابع در كشور اعتبارات خوبی را به این موضوع تخصیص دادیم و برای تقویت صندوق نوآوری و شكوفائی 1500 میلیارد تومان اختصاص دادیم.

* اقتصاد مقاومتی، بومی سازی و كاهش وابستگی

تمامی اقدامات دولت در حوزه اقتصاد در راستای تحقق سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. كاهش وابستگی بودجه به نفت از جمله محورهای سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی است كه با كاهش اتكای بودجه به نفت از 48 درصد در سال 1390 به 1/36 در سال 1393 رسیده و درصد تحقق اعتبارات طرح های تملك دارائی های سرمایه ای و طرح های عمرانی از 38 درصد در سال 1391 به بیش از 70 درصد در سال 1393 افزایش یافته و این در حالی است كه این اعتبارات در سالهای 1392 و 1392 به ترتیب 33 و 55 درصد رشد نیز داشته است.
توسعه صادرات غیر نفتی از دیگر محورهای اقتصاد مقاومتی در سال 1393 است كه رشدی حدود 19 درصد داشته و در مقایسه با واردات كه در همین مدت با رشد 6 درصدی همراه بوده است،
از مثبت شدن موازنه تجارت خارجی غیر نفتی خبر می دهد. علاوه بر این ، جهت گیری واردات نیز به سمت واردات كالاهای واسطه ای و سرمایه ای بوده است.

*افزایش تولیدات صنایع دستی و فعال شدن حدود 2000 كارگاه صنایع دستی جدید و رشد 40% صادرات صنایع دستی به خارج از كشور در سال 93 به نسبت سال 92

همه اندیشمندان و فعالان اقتصادی می دانند كه مجموعه مناسبات مدیریت كشور به ویژه در دوران افزایش شدید قیمت نفت بر مبنای اقتصاد نفتی شكل گرفته است و انتقال اقتصاد و مدیریت كشور از اتكا به نفت به سمت اتكا به قابلیت های داخلی و توانمندی های ملی كه یك ضرورت بسیار مهم و راهبردی كشور است در سایه مشاركت جدی و آگاهانه همه قوای كشور و با دشواریهای فراوان امكان پذیر خواهد بود. بنابر این، از این فرصت استفاده كرده و همه دلسوزان پیشرفت و تعالی كشور را به یك مجاهده هوشمندانه، جدی و مستمر در ساماندهی مناسبات بر پایه اقتصاد متكی به توان ملی و محصول دسترنج نیروهای ارزش آفرین كشور دعوت می كنیم.
اگر همه فعالان به صورت جدی در این مبارزه واقعی و خطیر مشاركت كنند امید است كه بتوانیم این انتقال ضروری را به درستی و سرعت بیشتر انجام دهیم. بسیاری از مطالباتی كه این روزها دامن زده می شود ریشه در مناسبات و شرائطی دارد كه دولت را به اتكای درآمد های فراوان نفتی به عامل توزیع رانت تبدیل می كند. این وضعیت، قابلیتهای تنظیم گری و سیاست گذاری و تدبیر ورزی خردمندانه از سوی دولت را با محدویت های شدید مواجه می سازد و اداره صحیح كشور را با مخاطره روبرو می كند. در حالی كه ما باید به تقویت و اشاعه فرهنگی كمك كنیم كه برخورداری ها را در نسبت كامل با تلاش، خلاقیت و كارآفرینی می داند.

* مقابله با فقر، فساد و نابرابری

در چارچوب همین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است كه بخشی از تلاش دولت به مقابله با فقر، فساد و نابرابری معطوف شده است. دولت مواجهه با سه‌گانه شوم فقر، فساد و نابرابری را زمینه‌ساز و مقوم تلاش‌های خود برای پیشرفت اقتصادی كشور می‌داند. سوء‌استفاده‌های صورت‌گرفته از اعتماد مردم را شفاف گفته‌ایم و خواهیم گفت. با هماهنگی با قوه قضاییه با كاسبان تحریم برخورد قاطعانه‌ای را آغاز كرده‌ایم كه به یاری خدا تداوم خواهد یافت.
ما در مبارزه اصولی با فساد مصمم و جدی هستیم. رویكرد مقابله با فاسدان هر چند كه ضروری و مهم است اما اگر با مقابله موثر با زمینه های شكل گیری فساد همراه نباشد موفقیت كاملی نخواهد بود . دولت تدبیر و امید در این مدت علاوه بر اقداماتی كه برای رسیدگی به پرونده های كلان و بدحساب بانكی و تخلفات موسسات اعتباری و بیمه ها و پیگیری حقوق ملت از مفسدین اقتصادی داشته است ، آسیب شناسی و اصلاح ساختار نظام بانك و بیمه، مالیات و ارز، گمرك و تجارت، صیانت از اراضی ملی و دولتی و توسعه سامانه های نظارتی، بازنگری در نظام تقنینی و قضائی كشور و اصلاح ساختارهای موجود را نیز به جد در دستور كار خود قرار داده است. گسترش كمی و كیفی سامانه های بانكداری الكترونیك (مانند سامانه شبكه الكترونیكی پرداخت كارتی (شاپرك)، سامانه بانكداری متمركز بانك مركزی (نسیم) و سامانه یكپارچه استعلامات مالی (سیام) ) و همچنین طراحی و راه اندازی سامانه چكاوك جهت ساماندهی فرایند تسویه چك در كشور و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از جمله اقدامات مهمی است كه در جهت تسهیل امور و ایجاد شفافیت در فعالیت های مالی انجام شده است.
رسیدگی به معضل مزمن و سنگین مطالبات معوق بانكی و وصول مطالبات بانك ها از مشتریان بدحساب كلان از طریق ارائه فهرست اسامی 575 بدهكار بانكی به قوه قضائیه، طرح و بررسی این پرونده ها در كمیته فرادستگاهی بانك مركزی و تعامل با مراجع قضائی، ثبتی و نظارتی جهت تسریع در وصول آن ها در این دوره؛ كاهش 4/2 واحد درصدی نسبت مطالبات غیر جاری به كل تسهیلات در شبكه بانكی كشور در یك سال اخیر را موجب شده است.
اهتمام به ساماندهی بازار غیر متشكل پولی و ممانعت از فعالیت موسسات اعتباری غیر مجاز و برخورد با موسسات متخلف، ساماندهی صرافی های غیر مجاز و اعلام نظام مند نرخ ارز از دستاوردهای اصلاح نظام بانكی كشور است.
همان‌طوركه گفتیم راه‌حل اصلی مبارزه با فقر، گسترش تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است. در عین حال نمی‌توانیم نسبت به مظاهر فقر غذایی،‌ فقر بهداشتی و درمانی، فقر سرپناه و فقر آموزشی بی‌تفاوت بمانیم.
با طراحی و اجرای طرح توزیع سبد كالا، فقر غذایی را كاهش داده ایم؛ در سال 93 در سه مرحله سبد حمایت غذایی را به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ارائه دادیم. این طرح بیش از 3.5 میلیون خانوار با 10 میلیون نفر از اقشار محروم جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است.
مطالبات معوق ایثارگران را به مبلغ 1700 میلیارد تومان تامین و پرداخت كردیم.
با اجرای طرح سلامت، كاهش فقر بهداشتی و درمانی را برای جامعه به ارمغان آوردیم. در قالب این طرح تاكنون سهم پرداخت از جیب شش میلیون و صد هزار بیمار بستری از 37 درصد به 4.5 درصد كاهش یافته و میزان ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان از نزدیك به 100 درصد به 3.2 درصد كاهش یافته، 9 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، 2.1 میلیون مترمربع از فضای بیمارستانی كشور نوسازی شده و بیش از 30 میلیون ویزیت سرپایی با تعرفه دولتی صورت گرفته است. برنامه پزشك خانواده برای 28 میلیون نفر از جمعیت عشایری و روستایی و ساكنان شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شده و 1950 خانه بهداشت جدید در روستاها دایر شده و 2225 مركز به صورت اساسی تعمیر و 3205 مركز تجهیز شده است.
با تداوم اجرای طرح مسكن مهر و تدوین طرح مسكن اجتماعی كوشش كردیم فقر سرپناه را كاهش دهیم. طی دوسال اخیر، 425 هزار واحد مسكونی افتتاح شده و 47 هزار واحد مسكونی نیز آماده افتتاح می‌باشد. پیشرفت فیزیكی پروژه های مسكن مهر از 70 % به 87% طی دوسال اخیر اقزایش یافته است. برنامه مسكن اجتماعی از طریق تجمیع امكانات سازمان‌ها و نهادهای حمایتی آماده اجرا شده است. در قالب این برنامه ظرف مدت شش سال، 750 هزار واحد مسكونی برای استقرار اقشار محروم جامعه ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود.
این اقدامات علاوه بر مبارزه با فقر، به گسترش برابری اقتصادی و اجتماعی نیز می‌انجامد.
در كنار این، دولت با اجرای طرح جامع مالیاتی تلاش كرده است هم از وابستگی بودجه دولت به نفت بكاهد و هم به گسترش عدالت كمك كند. در سال گذشته موفق شدیم میزان تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه را به 101 درصد برسانیم و درآمدهای مالیاتی را در مقایسه با سال 1392، حدود 43 درصد افزایش دهیم. این موفقیت‌ها با جلوگیری مؤثر از فرار مالیاتی صورت گرفته است.
فرار مالیاتی یعنی ظلم به جامعه،‌ ظلم به آنهایی است كه مالیات قانونی خود را می‌پردازند و از این‌ طریق به سهم خود در هزینه‌های اداره امور جامعه، دفاع از مرزهای كشور و اجرای پروژه‌های عظیم زیربنایی مشاركت می‌كنند.
طرح جامع مالیاتی تا پایان سال گذشته، 73 درصد پیشرفت داشته است و با خاتمه آن شاهد استقرار نظام مالیاتی‌ای خواهیم بود كه با الكترونیكی كردن امور كار اظهار، رسیدگی و پرداخت مالیات را برای بخشی از جامعه كه به قانون پای‌بندند آسان و برای آنها كه می‌خواهند با فرار از مالیات از زیر بار پرداخت هزینه‌های اداره امور جامعه بگریزند، بسیار دشوار خواهد كرد. این یعنی اقدام اساسی برای استقرار عدالت، این یعنی تلاش جدی برای كاهش وابستگی بودجه به نفت، این یعنی كوشش گسترده برای اجرای سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی.
البته ما فقط به مقاو‌م‌سازی اقتصادی نیاز نداریم بلكه به مقاوم‌سازی سیاسی و امنیتی، اجتماعی و فرهنگی هم نیازمندیم. در همه این حوزه‌ها در معرض آسیب‌پذیری قرار داریم و در همه اینها راهبرد اصلی مقاوم‌سازی، فراهم سازی زمینه حضور آزادانه مردم در عرصه‌های تولید و فعالیت است.


*آزادسازی و خصوصی سازی

- در حوزه خصوصی سازی ضمن تداوم كوچك سازی دولت، سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها را تقریباً دو برابر كردیم. تمام تلاشمان را كردیم تا واگذاریها به شیوه شفاف و رقابتی باشد. 98% از واگذاریها به شیوه رقابتی انجام شده است.
- ایجاد آمادگی كامل برای عرضه سهام به شكل خرد توسط سازمان خصوصی سازی با هماهنگی سازمان بورس و با توجه به شرایط بازار
- بسترسازی و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بالغ بر 5000 میلیارد تومانی در گسترش دسترسی و ارایه خدمات ICT
- حمایت از بخش های خصوصی و نوآوران و متخصصان دانشگاهها و توسعه شتابان طراحی و عرضه انواع برنامه های كاربردی خدمات در شبكه های تلفن همراه (APP) ها
- واسپاری برخی از تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی و اصناف ازجمله واگذاری اداره نمایشگاه بین‌المللی كتاب به تشكل‌های نشر، واگذاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به بخش خصوصی كه در راستای سیاست دولت بوده و به كاهش هزینه ها انجامیده است.
- جذب كمك های خیرین مدرسه ساز تا سقف 8000 میلیارد ریال.
- افزایش تولیدات صنایع دستی و فعال شدن حدود 2000 كارگاه صنایع دستی جدید و رشد 40% صادرات صنایع دستی به خارج از كشور در سال 93 به نسبت سال 92
- مشاركت با بخش خصوصی جهت احیاء، مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از حدود سیصد بنا و مكان تاریخی ثبت ملّی در كشور


* پایداری منابع آب و محیط زیست

- تهیه طرح جامع تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشتهای كشور، تعیین ظرفیتهای منابع آب برای شرب، صنعت، محیط زیست و كشاورزی در یكایك دشتهای دارای توان آبی،
- كاهش تلفات شبكه های آب شهری به میزان 3/1 واحد درصد
- تأمین مالی و تسریع در اجرای طرح جامع مهار آبهای خروجی
- راه اندازی صندوق ملی محیط زیست و اخذ اعتبار سالانه به منظور تامین سرمایه اولیه صندوق به میزان 50 میلیارد ریال در ردیف های قانونی بودجه سال جاری
- لغو مصوبه هیئت وزیران در مورد فروش اراضی پارك طبیعت پردیسان به مساحت 275 هكتار
- تدوین نهایی سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست تصویب آن در 18 بند در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارسال به دفتر مقام معظم رهبری برای ابلاغ نهایی
- جبران خسارات محیط زیستی وارده به افراد حقیقی و حقوقی به میزان 50 میلیارد ریال باقیمانده از سال 91 تاكنون
- تدوین سند راهبردی حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب های كشور با همكاری دفتر عمران سازمان ملل متحد
- اجرای طرح توسعه كشاورزی پایدار و آموزش جوامع محلی 40 روستای حاشیه پارك ملی دریاچه ارومیه با وسعت حداقل 30 هزار هكتار با همكاری دولت ژاپن
- اجرای برنامه عملیاتی ملی و منطقه ای برای نجات هامون و اتخاذ سیاست های مشترك با وزارت امورخارجه و پیگیری و اقدام برای رفع موانع آبگیری هامون در سطح استانی و ملی
- اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب پریشان، گندمان و كمیجان با هماهنگی مقامات محلی و سازمان های مردم نهاد شهرستان كازرون
- اجرای فاز دوم مدیریت اكولوژیك تالاب انزلی با همكاری آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جابكا) و تدوین طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب
- پیگیری و اجرای برنامه های ارزیابی زیست محیطی پروژه های مهم توسعه كشور نظیر طرح های انتقال آب و سدهای بزرگ عبور خط انتقال گاز عبوری از منطقه حفاظت شده دنا، تبعات توسعه در منطقه پارس 3 ، احداث جاده ابر و انتزاع 225 هكتار از اراضی منطقه حفاظت شده گاندو
- بررسی و نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی در استان ها با تاكید بر استان های ساحلی و شمالی
- تدوین و اجرای برنامه های آموزشی محیط بانان كشور پس از سال ها توقف و اجرای آموزش های محیط بانی برای 791 نفر در قالب دوره های آموزشی كاربردی شبانه روزی به 15 روز در هر دوره


* كاهش آلودگی هوا به ویژه در كلانشهرها

- خروج بنزین غیر استاندارد تولیدی پتروشیمی از شبكه توزیع و جایگزینی كامل بنزین و گازوییل با استاندارد یورو 4 در تهران، كرج، اراك و تبریز
- تهیه برنامه عمل مبارزه با گرد و غبار و كنترل ریزگردها و ارائه به ستاد بحران و اخذ مصوبه دولت
- اصلاح و تكمیل لایحه هوای پاك، تصویب آن در دولت و ارایه به مجلس جهت بررسی و تصویب نهایی


* بهداشت، درمان ، ایمنی و حمایتهای اجتماعی

- در سال 1393 بیش از 6 میلیون نفر در بیمارستان های دولتی بستری شدند.كاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یك دستاورد كم نظیر در نظام سلامت كشور است. در همین زمینه، فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به طور میانگین به حدود 5/4 درصد كاهش پیدا كرد كه این مهمترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت بود و برای اجرای این بخش نزدیك به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد. مهمتر اینكه روابط ناسالم ایجاد شده بین شركتها و بیمارستان ها و نكات حاشیه ای تهیه وسایل و تجهیزات از بیرون بیمارستان برچیده شد.
- یكی از آرزوهای دیرین مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، بیمه شدن همه جمعیت كشور بود كه خوشبختانه در سال گذشته سرانجام گرفت و طی یك سال قریب به 10 میلیون نفر بیمه شدند. لازم است با همراهی بیمه های تكمیلی، خدمات بهتری به مردم ارایه شود و بتوانیم دغدغه ملت شریف ایران به هنگام بیماری را به حداقل ممكن برسانیم.
- پوشش بیمه ای حدود 2 میلیون واحد مسكونی مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره)
- تعداد اقلام دارویی و مكملها در شبكه بهداشتی كشور افزایش یافت
- انعقاد تفاهم نامه دارویی بیماران خاص و صعب العلاج و اختصاص بیش از 1100 میلیارد تومان و كاهش 20 درصد فرانشیز پرداختی
- در سال گذشته بیش از 480 هزار زایمان طبیعی در كشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شد
- در زمینه دارو انصافا كارهای ارزنده ای انجام شده، این را كسانی درك می كنند كه با این حوزه درگیر بوده اند. قیمت دارو و تجهیزات پزشكی به ویژه از نوع وارداتی تا مرز 30% در دو سال گذشته كاهش داشته است. با شفاف سازی و برگزاری مناقصه های مركز زمینه های سوء استفاده برچیده شد. واردات دارو 30% كاهش پیدا كرد.
- تجهیزات پزشكی هم در كنار كاهش در قیمت، در دسترس مراكز درمانی قرار گرفتند
- تأمین تبلت جهت دانش آموزان نیمه بینای سراسر كشور به صورت رایگان و توجه و رسیدگی بیشتر به سایر دانش آموزان استثنایی
- برگزاری 950 هزار نفر ساعت دوره آموزش تخصصی مرتبط با ایمنی بهداشت كار
- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات كار، ایمنی و حفاظت فنی از طریق انجام بیش از 640 هزار مورد بازرسی ادواری و موردی از كارگاهها و بنگاههای اقتصادی مشمول قانون كار
- ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت كار با برگزاری یك میلیون نفر – ساعت آموزش تخصصی مرتبط
- حمایت اجتماعی از كارگران بیكار شده با پوشش قرار دادن 943ر180 نفر تحت عنوان بیمه بیكاری
- واگذاری 466 میلیون و 656 هزار و 123 سهم ترجیحی به ارزش ریالی 979ر932ر359ر827ر1 ریال به كارگران
- رفع موانع اجرای قانون بیمه اجتماعی كارگران ساختمان
- انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با شركت پست و پرداخت 1000 میلیارد ریال وام ضروری به بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی با همكاری بانك صادرات
- اعطای 3700 میلیارد ریال وام ضروری با كارمزد 4% به دو میلیون و 10 هزار نفر از اعضای بازنشستگان
- اجرای طرح حمایت غذایی برای بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت هدف دستگاههای حمایتی صندوق بازنشستگی كشوری
- ارتقای امنیت غذایی خانواده های كم درآمد و كاهش فقر غذایی در كودكان
- تامین امنیت غذایی كودكان زیر 6 سال (بهره مندی 300 نفر كودك در روستا مهدها، ارایه سبد غذایی برای 50 هزار نفر كودك توسط سازمان بهزیستی كشور)
- طرح كمك به تامین مسكن معلولین و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی كشور و واگذاری 45804 واحد مسكونی تا نیمه سال 1396
- انعقاد تفاهم نامه با دستگاههای ذی ربط در راستای ساخت مسكن خانواده های دارای دو معلول و بیشتر
- تصویب لایحه پیشنهادی اصلاح قانون جامع حقوق معلولین
- تصویب لایحه پیشنهادی اصلاحی حقوق كودكان و نوجوانان
- ساماندهی سواحل شمال كشور با تصویب اعتبار 26 میلیارد تومان كه منجر به كاهش 50 درصدی غرق شدگان شده است.

* توسعه و ارتقای فرهنگی

- ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی، چاپ و انتشار كتاب و تسریع در صدور مجوز برای مطبوعات و نشریات و ایجاد امید در بین نویسندگان و اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها . تنها در سال گذشته 72 هزار عنوان كتاب مجوز انتشار یافته كه نسبت به سال قبل از آن 8 هزار عنوان افزایش داشته است.
- ایجاد روحیه نشاط و فعالیت در بین هنرمندان و سینماگران و تحكیم پیوند آنان با نظام جمهوری اسلامی ایران كه به عنوان نمونه به بازگشایی خانه سینما، احیای اركستر سمفونیك تهران و اركستر ملی، سامان بخشیدن به بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران می‌توان اشاره نمود.
- منطقی كردن یارانه مطبوعات
- تدوین لایحه قانون تبلیغات
- توجه ویژه به فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی در سطح كشور و ایجاد تسهیلات لازم برای مؤسسات و تشكل‌های قرآنی. تنها در سال 93 حدود 500 مؤسسه قرآنی مجوز فعالیت دریافت كرده‌اند
- گسترش بهره‌گیری از فضای مجازی و سامان‌بخشیدن به رسانه‌های الكترونیك و بازی‌های یارانه‌ای
- بازگرداندن دو محموله اشیای فرهنگی و تاریخی متعلق به ملت ایران از كشورهای آمریكا و بلژیك كه پنجاه سال پیش به صورت غیر قانونی از كشور خارج شده بود و پس از رأی محاكم قضایی بین‌المللی به موزه ملّی ایران بازگشت داده شد . این موفقیت بزرگ فرهنگی برای اولین بار در زمان خدمت یك دولت بدست آمده است .
- افتتاح و بهره‌برداری موزه بزرگ خراسان و طرح توسعه موزه ملی ایران كه ظرفیت نمایش آن به حدود سه برابر گذشته افزایش یافت و برنامه‌ریزی برای افتتاح و بهره‌برداری 4 موزه بزرگ استانی در سال 94
- تعیین هیئت امنا از بین فعالان فرهنگی و اجرایی مناطق مختلف برای اداره هشت مكان میراث جهانی و كاخ موزه‌ها
- ثبت شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسكو در خرداد ماه 93 و ثبت شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند كرمان به عنوان هجدهمین و نوزدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسكو در خرداد ماه 94
- تامین امكانات فنی برای افزایش صیانت از حریم فرهنگی – اجتماعی و سیاسی كشور در شبكه های ارتباطات و فناوری اطلاعات.
- - سرمایه گذاری وسیع در طراحی و تولید ابزارهای زبان فارسی و بهره برداری بیشتر و بهتر از فضای مجازی شامل ایجاد و توسعه موتور جستجوی بومی، نرم افزار ترجمه فارسی و لاتین و ...
- توسعه 914 مركز فرهنگی هنری ثابت و سیار روستایی به منظور ترویج فرهنگ كتابخوانی و رشد خلاقیتهای هنری توسط كانون پرورش فكری.
- توسعه كتابخانه های آموزشگاهی و كتابخانه كلاسی در مدارس ابتدایی سراسر كشور
- فرهنگ سازی برای استفاده بهتر و نگهداری از آبهای سرزمینمان
- اجرای طرح ارتقای آموزشهای قرآن در كلیه پایه ها به ویژه پایه سوم ابتدایی
- برگزاری كنگره ملی شهدای دانشجو در 31 استان و 110 شهرستان
- برگزاری جشنواره های علمی – فرهنگی: جشنواره های ملی حركت، فارابی، رویش و همایش ملی پیامبر رحمت(ص) و...
- تدوین آیین نامه كرسی های آزاداندیشی و آیین نامه جدید شورای اسلامی شدن دانشگاهی
- اعزام 91000 دانشجو توسط اردوی راهیان نور به جبهه های نبرد حق علیه باطل
- اعزام بیش از 10 هزار دانشجو به مشهد مقدس
- برگزاری بیش از 400 كرسی آزاداندیشی و تدوین آیین نامه برای برگزاری هرچه كیفی تر این كرسی ها
- كسب رتبه زیر ده برای اولین بار توسط دانشجویان ایرانی در یونیورسیاد جهانی و مهم تر از همه ایجاد فضای نشاط و امید در دانشگاه ها

* حقوق شهروندی ، كرامت شهروندان ،تقویت نهادهای اجتماعی و مدنی و ارتقای سرمایه اجتماعی دولت
- عملیاتی كردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
- تقویت همگرایی دینی و ملی از طریق برگزاری بیش از 20 جلسه هم اندیشی بین علمای شیعه و سنی و برگزاری جشنواره های قومی در استانهای كشور
- تدوین سند راهبردی درباره ایرانیان مقیم خارج و نیز بانك جامع آماری برای آنها
- دولت و شورای عالی امنیت ملی مصوبات بسیار خوبی برای تسهیل تردد ایرانیان خارج از كشور صادر كرده است.
- با همكاری استانداران محترم ،زمینه حضور 500 نفر ایرانی شاخص مقیم خارج از كشور را در سفرهای استانی با هزینه و انگیزه شخصی خود آنها فراهم آورده ایم.
- برقراری روش مناسب ارتباط مستقیم مردم با رییس جمهور از طریق سامانه 111 به روش عزتمند از آن جمله است.
- صادق بودن با مردم و پرهیز از وعده های غیرقابل عمل و برعكس توجه به وعده های تحقق پذیر ضروری از رویكردهای این دولت بوده است.
- تخصیص 97% از اعتبارات تعهد شده سال 93 و به اتمام رساندن 95% از وعده های داده شده در 4 سال
- تشكیل معاونت حقوق بشر در وزارت دادگستری برای پیگیری و ساماندهی موضوعات حقوق بشری در درون قوه مجریه و هماهنگی آن با قوه قضاییه و حضور قوی تر در مجامع بین المللی
- تشكیل معاونت حقوق مالكیت فكری در وزارت دادگستری به منظور حمایت جدی تر حقوقی از اختراعات، خلاقیت های ذهنی و علمی و مالكیت صنعتی و برندها و علایم تجاری و... و ارتباط فعالتر با مجامع بین المللی در راستای تقویت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی
- تقویت روابط حقوقی و قضایی با دیگر كشورها بخصوص همسایگان و حمایت از حقوق هموطنان در دیگر كشورها و بازگرداندن بیش از یكصد زندانی ایرانی از دیگر كشورها طی دو ماه گذشته.


*بسترسازی، راهبری و حمایت از شكل گیری و تقویت نهادهای اجتماعی و مدنی
- برگزاری دو همایش ملی وزارت كشور با دبیران كل احزاب و تشكل های سیاسی و نشست
- هم اندیشی مشترك استانداران و فرمانداران با دبیران كل احزاب و تشكل های سیاسی در استانها
- احیای فعالیت قانونی 'خانه احزاب'، تسهیل و كاهش زمان رسیدگی به تقاضاهای مجوز تاسیس و برگزاری مجامع عمومی احزاب و تشكل های سیاسی و صنفی
- پرداخت یارانه احزاب یك میلیارد و 650 میلیون تومان در سال 92 و اختصاص یك میلیارد و 91 میلیون تومان در سال 93
- تهیه پیش نویس لایحه احزاب و لایحه قانون سازمان های مردم نهاد
- برگزاری همایش سازمان های مردم نهاد از سراسر كشور با حضور رییس جمهور محترم در محل وزارت كشور
- افزایش سطح مشاركت اجتماعی نهادهای عمومی و صدور تعداد 3457 مورد مجوز فعالیت سازمانهای مردم نهاد كه نسبت به دوره مشابه دولت قبل 70% داشته است.
- ساماندهی و تقویت سمن ها و كانون های فرهنگی و اجتماعی بانوان در سراسر كشور
- راهبری تاسیس 1000 تشكل جدید كارگری و كارفرمایی تا پایان سال 94
- كمك و حمایت از تشكل های كارگری و كارفرمایی از طریق تخصیص 4500 میلیون ریال كمك های بلاعوض
- اصلاح و بازنگری شیوه نامه تأسیس سازمان های مردم نهاد جوانان
- افزایش 150 درصدی سمن های جوانان

* توسعه ورزش همگانی و قهرمانی،ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی

ورزش همگانی:
- توجه خاص به ورزش همگانی و تخصیص اعتبارات ویژه كه این امر منجر به افزایش 10 درصدی آمار شركت كنندگان در برنامه های ورزش همگانی شده است.
- حضور موفق در المپیاد جهانی كارگری و یونیورسیاد ورزشی دانشجویان جهان
- انفكاك 12 فدراسیون ورزشی از حوزه قهرمانی به حوزه توسعه ورزش همگانی
- برگزاری 1385 همایش پیاده روی خانوادگی
- تخصیص 19 میلیارد تومان جهت برنامه های همگانی فدراسیون ها، استان ها و...

ورزش قهرمانی و حرفه ای:
- كسب افتخارات توسط تیم های كشتی، تكواندو، والیبال و جانبازان و معلولین و ایجاد نشاط عمومی به ویژه توسط بانوان ورزشكار با حفظ كرامت و ارزش های اسلامی
- قهرمانی تیم ملی كشتی در مسابقات جام جهانی
- قهرمانی تیم ملی تكواندو در مسابقات جام جهانی
- كسب 754 مدال (368 مدال جهانی و 412 مدال آسیایی) توسط ورزشكاران قهرمان
- برگزاری 5183 دوره آموزشی ورزشی، ارتقا، توجیهی و بین المللی
- میزبانی 27 مسابقه بین المللی، آسیایی و جهانی
- ساماندهی و نظارت بر 18 مركز توسعه ورزش قهرمانی و 28 كانون استعدادیابی

ورزش بانوان:
- تدوین و ابلاغ بخشنامه متناسب سازی محیط های ورزشی برای حفظ كرامت زنان
- كسب 53 مدال طلا، 82 مدال نقره و 82 مدال برنز در رویدادهای بین المللی 1393
- اخذ مجوز پوشش تیم ملی بسكتبال بانوان از فدراسیون آسیایی
- تشكیل كمیته ساماندهی پوشش تیم های ملی جهت مشاركت بیشتر بانوان در رویدادها

زیرساختهای ورزش:
- شناسایی پروژه های قابل فروش با عملكرد بالغ بر 150 میلیارد تومان (نقدی و غیرنقدی)
- افتتاح 311 پروژه عمرانی ملی و استانی با متراژ 697 هزار و 269 متر مربع
- آماده سازی افتتاح 47 پروژه عمرانی توسط شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی
- افتتاح 2 ورزشگاه 15000 نفری و 3 ورزشگاه 5000 نفری
- ایجاد سه میلیون و 587 هزار و 216 متر مربع مساحت فضای ورزشی تا پایان سال جاری


* توسعه آموزش

آموزش و پرورش:
- تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش كه با اجرای آن از امسال آموزش و پرورش بطور هدفمند استانداردهای مطلوب نظام تعلیم و تربیت را دنبال خواهد كرد.
- میزان پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 2 از 77.5 درصد به 24، 82 درصد رسیده كه این پوشش درخصوص دختران 56، 79 و در بین پسران 15 ، 84 درصد می باشد.
- جذب تعداد 35145 نفر كودكان بازمانده از تحصیل به فضای تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی طی سال گذشته
- افزایش نرخ پوشش واقعی دوره ابتدایی از 4، 97 درصد در سال تحصیلی 91-90 به 5 ، 98 درصد در سال تحصیلی 94-93
- میزان پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 1 از 90درصد به 03، 94 درصد كه این پوشش تحصیلی درخصوص پسران 58 ، 95 درصد و درخصوص دختران به 17 ، 92 درصد می باشد.
- افزایش پوشش تحصیلی پیش دبستانی از 2 ، 38 درصد در سال تحصیلی 93-92 به 4 ، 52 درصد در سال تحصیلی 94-93 با توجه ویژه به مناطق محروم طی سال گذشته
- افزایش دانش آموزان مشغول به تحصیلی در مدارس غیردولتی از 5، 8 درصد به 53 ، 10 درصد كه یك توفیق و دستاورد خوب برای دولت است.
- افزایش تعهد خیرین مدرسه ساز برای توسعه و ساخت مدارس به میزان 694میلیارد تومان.
- ساخت 1600 مدرسه و 9000 كلاس درس با زیربنای یك میلیون و 300 هزار مترمربع توسط خیرین مدرسه ساز
- بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال 93 نسبت به سال 92 ، به میزان 8، 21 درصد رشد داشت و در سال 94 نسبت به سال 93 این رشد 4 ، 24 درصد می باشد و درصد كل بودجه آموزشی از دولت در سال 92، 8درصد ، در سال 93، 5، 9 درصد و در سال 94 نیز 3، 9 درصد افزایش داشته است
- ایجاد و احداث 650 دارالقرآن
- تجهیز 30درصد از كلاسهای مدارس ابتدایی به كتابخانه های كلاسی
- برگزاری المپیادهای مدرسه ای و ایجاد نشاط و شادی در مدرسه های كشور و مشاركت 45000 مدرسه در المپیادهای درون مدرسه ای و حضور 5/3میلیون نفر دانش آموز
- مصوب نمودن اجرای رتبه بندی معلمان در اسفندماه 93 و اجرای آن در مهرماه سال جاری به منظور افزایش انگیزه های شغلی و ارتقای كیفیت آموزشی
- تحت پوشش بردن 330 هزار كودك افغان

علوم، تحقیقات و فناوری:
- تصویب 54 برنامه درسی جدید و بازنگری 35 رشته قبلی و تشكیل كمیته ویژه جهت بررسی و بازنگری رشته های دایر در دانشگاههای دولتی و غیردولتی و حذف رشته های فاقد مجوز و كیفیت
- تصویب 19 برنامه درسی علوم انسانی جدید و بازنگری 300 برنامه درسی قبلی
- تنظیم برنامه های تجمیع، ادغام و ساماندهی مراكز آموزش عالی غیراستاندارد در راستای ارتقای كیفیت آموزشی و ساماندهی آموزش عالی
- استخدام بیش از دو هزار هیئت علمی در دانشگاههای مختلف
- حضور 13 دانشگاه ایران برای اولین بار در فهرست یك درصد دانشگاههای برتر و تأثیرگذار دنیا (براساس رتبه بندی لایدن)

توسعه علم و فناوری:
- احداث چهار پارك علم و فناوری جدید و ساماندهی 154 قطب علمی
- ایجاد پنج كریدور علم و فناوری اصفهان، مشهد، تبریز، تهران و شیراز جهت فراهم نمودن زیرساخت توسعه اقتصادی
- راه اندازی دوره های پسا دكتری صنعتی و فرصتهای مطالعاتی صنعتی داخلی با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (100 فرصت)
- تأسیس آزمایشگاه مركزی مرجع (15 مورد)
- واگذاری امور مربوط به طرح توسعه میادین نفتی به 5 دانشگاه كشور توسط وزارت نفت
- ارایه لایحه برخورد با تخلفات علمی و حقوق مالكیت علمی به دولت جهت تصویب در مجلس و ابلاغ آیین نامه ها و شیوه نامه های برخورد با تخلفات علمی اساتید و دانشجویان به
دانشگاه ها
- صادرات 23 میلیون و 761 هزار دلار محصولات دانش بنیان از طریق پارك های علم و فناوری به خارج از كشور

روابط علمی و فناوری:
- برگزاری اجلاس وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و نوآوری كشورهای غیرمتعهد
- پذیرش دانشجوی خارجی بیش از چهار هزار نفر كه از این میان 289 نفر در رشته فارسی اشتغال دارند.
- حضور 32 استاد فارسی در 25 كشور خارجی و فعالیت 42 كرسی زبان فارسی
- اعطای 300 بورس تحصیلی به دانشجویان غیرایرانی برای دانشگاه های داخل
- سفر بیش از پانزده هیئت عالی رتبه علمی به داخل و ملاقات با وزیر محترم
- پذیرش 247 نفر از اساتید دانشگاههای خارجی جهت تدریس، تحقیق و اجرای كارگاههای آموزشی در داخل
- فعال نمودن دفتر یونسكو در پاریس و حضور دبیر كل یونسكو در ایران
- برگزاری نشست 50 رییس دانشگاه منطقه قفقاز در تبریز
- برگزاری نشست 30 رییس دانشگاه از اتحادیه كشورهای حاشیه دریای خزر
- المپیادهای ریاضی، كامپیوتر، فیزیك، شیمی، ارتقای كیفیت المپیادهای علمی و كسب 32 مدال ارزشمند از مسابقات علمی جهان.

* سیاست و امنیت داخلی

می توان گفت بازگشت ثبات، آرامش و امنیت و گسترش نشاط مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه سیاست و امنیت داخلی بوده است. حضور با شكوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و رأی آنها به گفتمان اعتدال، عرصه را برای آنها كه از بی‌ثباتی و ناآرامی كشور سود می‌برند تنگ كرده و راه را برای حضور فعال و بانشاط عموم مردم و كنش‌گران فعال و میانه‌رو گشوده است. همانطور كه اقتصاد را به ثبات و آرامش رساندیم، مصمم هستیم تا به فضای خصومتی كه بین نیروهای اجتماعی پدید آمده بود پایان دهیم و ثبات، آرامش و نشاطی كه با روی كار آمدن دولت یازدهم در محیط سیاسی بوجود آمده است را حفظ كنیم و گسترش دهیم. بدون تردید دستیابی به یك توفیق مستمر و پایدار در گروی وحدت هرچه بیشتر مردم است ما تلاش می كنیم كه با تمركز بر اشتراكات دامنه واگرائی ها را كم كنیم و الفت و صمیمیت، همكاری و تعاون را گسترش دهیم.
این هدف در سایه پایبندی همه ما به اصول مندرج در قانون اساسی و به‌ویژه تأمین حقوق اساسی ملت به‌صورت پایدار تحقق خواهد یافت. همانطور كه اقتصاد مردمی می‌تواند آسیب‌پذیری اقتصادی را كاهش دهد و اقتصاد كشور را مقاوم سازد، برداشتن موانع حضور پرنشاط مردم در عرصه سیاست می‌تواند آسیب‌پذیری كشور را در حوزه سیاست و امنیت داخلی كاهش دهد.
معتقدیم گشایش فضای نقد از مسئولان كشور از الزامات توسعه سیاسی ایران عزیز است. دولت از پیدایش چنین فضایی استقبال می‌كند. یكی از آرمان‌های انقلاب اسلامی این بوده كه هر كسی كه بر كرسی مسئولیت می‌نشیند در هر مقام و منصبی كه هست باید در قبال مسئولیتی كه پذیرفته پاسخگو باشد. دولت به سهم خود می‌كوشد به تحقق این آرمان انقلابی كمك نماید. دولت از نقد استقبال می‌كند و فضای عمومی كشور را به سمتی هدایت می‌كند كه همه مسئولان كشور ناگزیر از پاسخ‌گویی به مردم شوند.
ما توانستیم فضای تعامل بین قوا را از وضعیتی كه دستاویز دشمنان كشور شده بود و امكان خدمت‌رسانی به مردم را به‌شدت كاهش داده بود به جایی برسانیم كه قوای سه‌گانه در چارچوب حدود اختیارات و وظایفشان تعامل گسترده‌ای را برای رفع موانع و مشكلاتی كه بر سر راه پیشرفت كشور و رفاه مردم برقرار نمایند. بسیاری از موفقیت‌های دولت در سایه همكاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولان محترم قضایی كشور شكل گرفته است.
در پرتوی چنین رویكردی به اداره امور سیاسی و امنیتی كشور بوده كه امروز، علی‌رغم بی‌ثباتی و ناآرامی گسترده در كشورهای همسایه، آرامش و ثبات مشخصه‌ اصلی ایران شده است.
ما اجازه نداده ایم آشوب‌ها و افراطی‌گری‌هایی كه آرامش منطقه را به چالش كشیده است ثبات و امنیت ایران را مخدوش نماید.

* سیاست خارجی

- ارتقای میزان اعتماد عمومی به سیاست خارجی دولت یازدهم و اعتماد به نفس ملی در مواجهه با سخت ترین و پیچیده ترین چالش های بین المللی
- پیشبرد مذاكرات هسته ای و به موازات آن تضعیف پروژه آمریكایی – صهیونیستی امنیتی سازی نقش و جایگاه ایران، افول نسبی سیاست ایران هراسی و تهدید انگاری جمهوری اسلامی ایران و بهبود نسبی تصویر كشورمان نزد افكار عمومی جهانی
- ایجاد شكاف در اجماع بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، شكست توهم تهدیدآمیز بودن برنامه هسته ای و شناسایی بین المللی آن، تثبیت حق غنی سازی، حفظ تأسیسات هسته ای موجود و عدم توقف در حق تحقیق و توسعه علمی
- تغییر فضای سیاسی بین المللی و منطقه ای به نفع ایران و فراهم شدن زمینه كنشگری مؤثر كشورمان در سطوح بین المللی و منطقه ای
- مورد شناسایی قرار گرفتن قدرت جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی و تقویت این درك كه ایران بخشی از راه حل بحران های منطقه ای است
- افزایش چشمگیر فعالیت ها و امور سیاست خارجی و سفرهای متقابل مقامات عالیه و وزرای امور خارجه
- تقویت نقش الهام بخشی ایران از طریق تبیین نگاه مبتنی بر مردم سالاری دینی
- تأثیرگذاری سازنده بر روند تحولات جهانی بویژه در حوزه های مبارزه با تروریزم، خشونت و افراط گرایی و جلوگیری از اشاعه سلاح های كشتار جمعی
- بازسازی روابط با شركای سنتی در اروپا و آسیا
- دفاع از مسلمانان و ملت های مظلوم بویژه مردم فلسطین و یمن
- تقویت فهم مشترك و اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی از طریق تعامل فعال و مؤثر با نهادها و دستگاه های ذی مدخل در حوزه سیاست خارجی.
سیام ** 1551 **
۰ نفر