۷ شهریور ۱۳۹۴، ۲۰:۲۱
کد خبر: 81739676
T T
۰ نفر
ميراث فرهنگي تهران خواستار توقف ساخت و ساز در حريم يك اثر تاريخي  شد

تهران-ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي تهران با ارسال نامه اي به شهردار منطقه 11 تهران خواستار توقف سريع عمليات در حريم اثر تاريخي باشگاه ارامنه شد.

به گزارش دريافتي روز شنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، رجبعلي خسروآبادي در اين نامه با اعلام آنكه گودبرداري غيراصولي موجب تخريب ساختمان باشگاه اجتماعي ارامنه تهران ارامنه شده تاكيد كرد: پيگيري حقوقي براي برخورد با عوامل آسيب به اين بناي تاريخي و با ارزش در دستور كار قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه نظارت بر رعايت اصول ساخت و ساز و گودبرداري هاي سطح شهر بر عهده شهرداري تهران است، افزود: اجازه نخواهيم داد هويت تاريخي پايتخت قرباني ساخت و سازها در حريم بناهاي تاريخي شود.
در ادامه اين نامه خسروآبادي بيان كرده: تا زمان اظهار نظر نهايي كارشناسان ميراث فرهنگي نمي توان ميزان خسارت و آسيب به باشگاه تاريخي ارامنه تهران را اعلام كرد.
مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان تهران افزوده: ضوابط حفاظت از ميراث فرهنگي در بناهاي تاريخي پايتخت بارها از سوي سازمان ميراث فرهنگي به مناطق شهرداري تهران اعلام شده است.
وي تاكيد كرد: قصور در رعايت اصول ايمني و استحكام بخشي اين پروژه بر عهده ناظران ساخت ساز در منطقه 11 شهرداري تهران است.
باشگاه اجتماعي ارامنه تهران با قدمتي حدود يكصد سال از ساختمان هاي ساخته شده توسط رستم وسكانيان است كه گفته شده به علت ساختمان سازي و گودبرداري غيراصولي پاركينگ طبقاتي مجتمع جديد علاء الدين فروريخت و در اين فرو نشست بخشي از باشگاه و سالن ورزشي قوه قضاييه نيز آسيب ديده است.
ساختمان باشگاه اجتماعي ارامنه تهران كه در تقاطع خيابان نوفل لوشاتو و خارك قرار داشت، لوكيشن بسياري از فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني همچون سرزمين كهن، شهريار و ... بود و به گفته يكي از اعضاي هيات امناي انجمن؛ تا يك روز قبل از اين حادثه گروهي 50 نفره در بخشي از ساختمان در حال برداشت تصاويري براي فيلمي مستند با عنوان تاريخ شهر تهران بودند كه اگر اين حادثه در روز قبل اتفاق افتاده بود، احتمال فاجعه اي انساني را در پي داشت.
رستم وسكانيان معمار، نقاش و ... ارمني تبار در سال 1331 در شهر تبريز به دنيا آمد و از دانش آموختگان ممتاز دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و فارغ التحصيل از دانشگاه هنرهاي زيباي پاريس (بوزار) بود كه از سال 1354 تا 1359 به عنوان دانشيار و مدير گروه معماري دانشكده هنرهاي زيبا تهران مشغول به فعاليت بود.
از آثار وسكانيان مي توان به بناهايي از جمله كودكستان ارامنه تبريز سال 1350، ورزشگاه آرارات تهران بين سال هاي 1349 ـ 1354، بناي كودكستان ارامنه تبريز سال 1350 و مركز هنري شوشي، در قره باغ در سال 1383 اشاره كرد.
مرمت قره كليسا در چالدران (1355) و كليساي سركيس مقدس در نزديكي دير استپانوس مقدس(1364) و بسياري از آثار ملي ديگر كشور نيز به عهده وسكانيان بود.
براساس اين گزارش، با پيگيري هاي قانوني بخش حقوقي شهرداري در شعبه سوم ديوان عدالت اداري، در چند روز پيش؛ اين مرجع رأي صادره از كميسيون ماده 100 قانون شهرداري را در خصوص تخريب بناي تجاري غيرمجاز مستحدثه در طبقه هفتم پاساژ اصلي علاء الدين و تغيير كاربري هاي غيرمجاز از جمله تبديل انباري هاي تجاري به واحد تجاري را تأييد كرده اما هنوز زمان اجراي حكم از سوي شهرداري تهران مشخص نيست.
محمدباقر قاليباف شهردار تهران درباره پرونده پاساژ اصلي علاءالدين گفته بود: با هرگونه تخلفات غيرمجاز ساختماني به ويژه آن دسته از برج ها و مجتمع هاي اداري و تجاري كه نفس شهر را گرفته اند و حقوق شهروندان و قانون را زيرپا گذاشته اند، بدون اغماض برخورد مي كنيم.
بناي جديد علاء الدين در خيابان نوفل لوشاتو كه از شانزدهم بهمن سال 91 كار اجرايي آن شروع شده 17 طبقه دارد كه هشت طبقه آن در زيرزمين و 9 طبقه آن در رو بنا خواهد شد.
تهرام/7245//1348
۰ نفر