۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۰۶
کد خبر: 81739606
T T
۰ نفر

بررسي عملكرد دو ساله دولت طي ميزگرد ايرنا در مشهد

۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۰۶
کد خبر: 81739606
بررسي عملكرد دو ساله دولت طي ميزگرد ايرنا در مشهد

مشهد - ايرنا - بررسي تلاشها و خدمات يا نقد منصفانه عملكرد دولت در چارچوب ميزگردي در مشهد با حضور مسوولان دولتي، كارشناسان و فعالان بخش خصوصي با محوريت عملكرد اقتصادي و سياسي دولت و تاثير حوزه سياست خارجي بر اقتصاد با محوريت خراسان رضوي ارزيابي شد.

غلامحسين شافعي نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و رييس اتاق بازرگاني خراسان رضوي، غلامعباس ارباب خالص رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق ايران، سيدحسن حسيني نايب رييس خانه صنعت و معدن ايران و رييس اين خانه در خراسان رضوي، راضيه عليرضايي رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي و علي رسوليان مديركل امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي در اين ميزگرد با بيان اقدامات و نقاط قوت عملكرد دولت، چالش ها و ضعف هاي تلاش دو ساله را ارزيابي كردند.

* دولت يازدهم كشور را با اقتصادي نابسامان تحويل گرفت
نايب رييس اتاق بازرگاني ايران مي گويد: لازمه قضاوت منصفانه در باب عملكرد دولت آن است كه بدانيم دولت يازدهم در چه شرايطي شروع به كار كرد و عهده دار امور كشور شد.
غلامحسين شافعي افزود: در دولت هاي بعد انقلاب، دولتي را سراغ نداريم كه ميراث منفي از خود به جا گذاشته باشد حتي در دوران جنگ هم كشور وضعيتي را كه دولت يازدهم تحويل گرفت نداشت. در واقع در عين آنكه كشور از يك ثروت افسانه اي برخوردار بود آنچه را دو سال پيش دولت تحويل گرفت شرايط يك كشور جنگ زده بود و در اين وضعيت سخت ترين و بزرگترين كاري كه دولت انجام مي دهد برداشتن موانع بزرگ براي شروع حركت بود.
وي ادامه داد: با همه اين موانع بزرگ، ظرف مدت دو سال با وجود نقدهايي كه به دولت وجود دارد بطورمشخص در حوزه اقتصادي چند اقدام شاخص انجام شد كه براي جامعه نيز كاملا محسوس است.
نايب رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران هم معتقد است: وضعيتي كه دولت يازدهم كشور را تحويل گرفت خيلي بهتر از دوران بعد از جنگ تحميلي نبود و شايد در خيلي از موارد شرايط بدتر هم بود.
سيدحسن حسيني افزود: در طول هشت سال فعاليت دولتهاي نهم و دهم هر يك از اتفاقات و وقايعي كه روي داد خود در حد يك سونامي، زلزله و توفان خسارت بار بود.
وي گفت: با اين معضلات و چالشهاي جدي كه از دوره هشت ساله قبلي براي دولت يازدهم به ارث رسيد نمي توان انتظار داشت همه مشكلات يك شب حل شود بلكه نياز به زمان، همراهي، همدلي و همزباني همگان دارد.
نايب رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب بدرستي امسال را سال همدلي و همزباني نامگذاري كردند ادامه داد: در واقع نامگذاري سالها توسط ايشان با برنامه و دقت انجام مي گيرد و شاهد اين امر هم شرايط حساس كنوني است.
وي گفت: در اين شرايط بايد به دولتي كه توانمندي حل و فصل امور را دارد فرصت داد و آن را تقويت كرد.
حسيني عملكرد دولت در حوزه سياست خارجي را بي نظير توصيف و بيان كرد: با اين حال به نسبت كار بسيار بزرگي كه دولت دكتر روحاني و تيم مذاكره كننده در جريان مذاكرات هسته اي انجام دادند و مسوولان عالي رتبه ديگر كشورها نيز به آن اذعان دارند، چرا مسوولي كه در جريان جزييات مذاكره نيست سخني را عنوان مي كند كه باعث دلسردي در جامعه مي شود.
وي افزود: دولت يازدهم با دست خالي و با باري از مشكلات سياسي و اقتصادي كار خود را آغاز كرد اما امروز توانسته اميد را به جامعه برگردانده و با اتكا به مردم و رهنمودهاي مقام معظم رهبري نخستين گامها را براي بهبود روابط بين الملل بردارد.
نايب رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: زماني كه اوباما مي گويد 'بايد بپذيريم ايران در منطقه داراي قدرت بي بديل و بي نظيري است' يعني به قدرت ايران پي برده و اين اعتراف نتيجه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، تلاشها و فعاليت صادقانه و بر مبناي اصول تيم مذاكره كننده است.
وي گفت: همدلي و همزبان مورد نظر و تاكيد مقام معظم رهبري در واقع تاكيد بر همراهي و كمك به دولت است نه تخريب يا سنگ اندازي در مسير كار دولت كه كشور را دچار تنش كند.

* خزانه خالي دولت / دست پر وزير بهداشت با سياستهاي مناسب
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: شايد در بخش اقتصاد اتفاقات بزرگي توسط دولت يازدهم رخ نداد اما وزير بهداشت همين دولت با توجه ويژه دكتر روحاني طي دو سال اخير بي نظير عمل كرده و كاملا مي توان تفاوت را در مراكز بهداشتي و درماني و رفتار پزشكان با بيماران حس نمود.
حسيني افزود: وزير بهداشت با دست خالي اما با اعمال سياستهاي مناسب وضعيت مراكز بهداشتي و درماني را متحول كرد، در حالي كه بخش بهداشت و درمان نيز پرهزينه است.

* ثبات اقتصاد كلان مهمترين اقدام دولت
نايب رييس اتاق بازرگاني ايران مي گويد: مهمترين اقدام دولت در حوزه اقتصادي به ثبات رساندن تغييرات مالي، پولي و تورم است كه تقريبا روزانه شده بود.
وي به ثبات رساندن چنين وضعيتي را بسيار دشوار ذكر و بيان كرد: دولت در اين مدت در ايجاد ثبات در حوزه اقتصاد كلان موفق عمل و نظام مالي و پولي به سمت اصلاح حركت كرده كه البته هنوز راه زيادي دارد.
شافعي ادامه داد: بانك مركزي هم در اين دوره قوه نظارتي خود را افزايش داد و رشد اقتصادي روند مثبت گرفته است.
وي گفت: درعين حال دولت با مجموعه اي ازمشكلات حاد روبرو است و با گرفتاري هاي زيادي در بخش هاي مختلف دست و پنجه نرم مي كند. در واقع زخم اقتصادي آنقدر عميق است كه با يك درمان اورژانسي قابل رفع و بهبود نيست.
رييس اتاق بازرگاني خراسان رضوي افزود: حجم بدهي هايي كه امروز بر دوش دولت سنگيني مي كند قابل توجه است و مشخص نيست تا چه زماني بتواند آنها را تسويه كرده و از زير فشار آن خلاص شود.

* به نتيجه رساندن مذاكرات و تغيير ديدگاه جهاني بزرگترين دستاورد دولت
اين فعال بخش خصوصي و كارشناس اقتصادي ادامه داد: در حوزه خارجي هم بزرگترين دستاورد دولت به نتيجه رساندن مذاكرات هسته اي بود كه تغيير ديدگاه جهاني نسبت به كشور بزرگ ايران را در پي داشت.
شافعي گفت: طي سال هاي گذشته ديدگاه هاي منفي عليه جمهوري اسلامي ايران ايجاد و به شدت تقويت شده بود اما اين فضاي غبارآلود را دولت روحاني به سمت و سوي شفافيت برد.
وي اين تغيير ديدگاه جهاني را از دستاوردهاي بسيار مهم و ارزشمند دولت دانست كه از ديپلماسي فعال سياسي شروع شد و كارنامه درخشان وزارت امورخارجه بود كه در نهايت به تدوين برجام انجاميد.
او از ديدگاه فعالان اقتصادي و بخش خصوصي اين نتيجه راستايش آميز و آبرومند توصيف و بيان كرد: اينك اگر توافق هم صورت نگيرد اما ديگر تحريم ها همانند قبل قابل برگشت نيست و آمريكا در صورت عدم تاييد آن ديگر شركاي گذشته را در كنار خود نخواهد داشت.
رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور هم مي گويد: مهمترين موضوعي كه از ابتداي دولت يازدهم پيگيري شده مذاكرات هسته اي بوده كه الان هم در چارچوب نظام و تاييدات مقام معظم رهبري در مسيري مثبت قرار گرفته است.
غلامحسين ارباب خالص افزود: درواقع طي فعاليت دولت تدبير و اميد مذاكرات با احصا و جمع بندي نظرات و مواضع نظام و ملاحظات مقام معظم رهبري، رياست جمهوري، مجلس و انتظارات مردمي در چارچوب كار وزارت امور خارجه و در كانال صحيح خود قرار گرفت و اميدواريم به نتيجه مطلوب خود برسد.
وي با اشاره به شعار دولت با عنوان 'تدبير و اميد' ادامه داد: در نتيجه اين تلاش ها و عملكرد دو ساله دولت يازدهم اميد در سطح جامعه و بخشهاي مختلف اقتصاد، توليد، فرهنگي و در ميان عامه مردم نمود عيني دارد.
وي با بيان اينكه گسترده شدن اميد در جامعه نتايج خوبي در پي دارد ابراز اميدواري كرد: از سويي نتايج مثبت حاصل از اين مذاكرات هم عرصه اي براي حل مسائل اقتصادي و رفع تنگناهاي توليد داخلي شود.

* توسعه و شتاب بخشي به روابط خارجي همزمان با پيگيري مذاكرات
رييس نمايندگي وزارت امورخارجه در شمال و شرق كشور گفت: وزارت خارجه همزمان با اولويت دادن به مذاكرات، از ساير امور غافل نشده و اقدام به توسعه روابط و شتاب بخشيدن به ارتباطات خارجي در سايه ظرفيتي كه در قابل اين مذاكرات براي ما ايجاد مي شود كرده است.
ارباب خالص افزود: بر اين اساس توسعه ارتباطات با كشورهاي همسايه، منطقه و كشورهاي مسلمان و نيز فرامنطقه اي را كه با آنها منافع مشترك در حوزه مسائل سياسي و اقتصادي داريم شروع كرده ايم.
وي ادامه داد: نمود توسعه اين مناسبات خارجي را در رفت و آمدهاي گسترده با كشورهاي مختلف در سطوح عالي به صورت دو طرفه شاهديم هم پذيرش هيات هاي خارجي كه مي خواهند از نزديك وضعيت را بررسي كنند و هم هيات هايي كه از كشور به خارج اعزام مي شوند.
او گفت: حجم سفرهايي كه دستگاه سياست خارجي به نسبت گذشته دارد كاملا محسوس و قابل توجه است و فعاليت در اين حوزه و پيگيري زمينه هاي تامين منافع با رويكرد مناسبات خوب خارجي موجب اعتباربخشي به موقعيت ايران از ابعاد مختلف و تغيير و مثبت شدن نگرش ها به ايران اسلامي شده است.
وي افزود: طي دو سال اخير نظام جمهوري اسلامي بر اساس صداقت و صراحت خود در بحث صلح جويي و عدالت گستري، تعامل و گفتمان با دنيا از موضع عزت و قدرت با حفظ دستاوردهاي نظام بدون آنكه ذره اي از مواضع خود عدول كند با گفتمان و بيان نرم و لحن مناسب توانسته اثرگذاري قابل توجهي بر جامعه جهاني داشته باشد.
رييس نمايندگي وزارت امورخارجه در شمال و شرق كشور گفت: فعال سازي ديپلماسي عمومي در بخش ديگري از فعاليت هاي سياست خارجي رويكرد جديدي بوده كه وزارت خارجه دولت يازدهم در دستور كار خود قرار داده است.

* تسهيلات كنسولي و لغو رواديد با برخي كشورها مقدمه گسترش روابط
ارباب خالص اظهارداشت: بخشي از اين ديپلماسي بر محور فراهم ساختن تسهيلاتي در عرصه كنسولي با ساير كشورها است كه در خراسان نيز فعال سازي كميسيون هاي مشترك كنسولي همزمان با ايجاد تحرك در كميسيون هاي مشترك اقتصادي و فرهنگي با كشورها شدت يافت.
وي گفت: در اين راستا ارتباط با برخي كشورها كه از مدتها قبل قطع شده بود در دستور كار قرار گرفت و در چارچوب اين كميسيون هاي مشترك يادداشتهاي تفاهم امضا و سطحي از مناسبات به منظور رفت و آمدهاي مردم تعريف شد.
او افزود: چنانكه با عراق لغو رواديد سياسي خدمت صورت گرفت و با برخي كشورهاي ديگر لغو گذرنامه هاي عادي را نيز در دست پيگيري داريم تا مقدمه اي براي گسترش روابط شود.
رييس نمايندگي وزارت امورخارجه در شمال و شرق كشور ادامه داد: تقريبا بخشي از آنچه كه دولت پيگيري مي كرد ايجاد اميد در سايه تدبير بود كه تاكنون محقق شده است.
وي گفت: در خراسان هم به تبع نگاه دولت و دستگاه ديپلماسي خارجي و تعاملاتي كه در بين بخش هاي مختلف وجود دارد و همكاري هاي صورت گرفته توانسته ايم ظرف اين مدت توسعه مناسبات و سطح آنها را با كشورهاي اطراف و نيز هدف داشته باشيم.
او با بيان اينكه سعي كرديم توسعه روابط استاني با 26 كشور هدف خراسان را مبناي عمل قرار دهيم افزود: بر اين اساس روابط را با توجه به ظرفيت هاي داخلي استان در حوزه هاي مختلف چون ترانزيت، صنعت ومعدن، كشاورزي، خدمات فني و مهندسي و فرهنگي تنظيم مي كنيم.
ارباب خالص ادامه داد: طي دو سال اخير ارتباط با كشورهاي جمهوري آذربايجان، لهستان، تركيه، ويتنام و سنگال را با جديت در دستور كار و پيگيري داريم و تلاش مي شود هيات هايي نيز مبادله كنيم.
وي گفت: ارتباط با برخي كشورها هم كه به دليل شرايط سياسي چند سال گذشته قطع شده بود نيز از جمله اتريش، آلمان، الجزاير، مراكش و تونس در دستور كار است ضمن آنكه آنان براي از سرگيري ارتباط اعلام آمادگي كرده اند.
او افزود: روابط با ايتاليا، روسيه و كشورهاي شمال قفقاز و برخي ديگر از كشورها هم توسعه مي يابد ضمن آنكه اميدواريم گره هاي موجود در روابط با برخي كشورها در چارچوب پيگيري نتايج مذاكرات هسته اي حل شود.
رييس نمايندگي وزارت امورخارجه در شمال و شرق كشور گفت: در خصوص روابط با هند، چين، افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان و قرقيزستان هم سعي شد با همكاري كه در خراسان با مجموعه بخش هاي استاني از طريق اعزام هيات هاي مختلف و پذيرش هيات ها از طرف مقابل در سطوح مختلف و نيز برگزاري نمايشگاه هاي اقتصادي در آن كشورها، روابط تقويت شوند.

* حركت قانونمدارانه بر اساس اسناد بالادستي
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي نيز در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: طي دو سال گذشته در كنار اقدامات گسترده در عرصه سياست خارجي، شاخصه عملكرد دولت تدبير و اميد حركت بر اساس قانون و اسناد بالادستي بوده است.
علي رسوليان افزود: دولت يازدهم به منظور توسعه كشور در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي و سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري با استفاده و تكيه بر ظرفيت هاي داخلي و نگاه به بيرون گام برداشته است.
وي تلاش در واگذاري امور به مردم و محور قراردادن بخش خصوصي در امور اقتصادي را مبناي عمل ذكر و بيان كرد: در خراسان رضوي نيز بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي اقدامات مشخص وعملياتي درحوزه هاي مختلف تعريف شد كه در سطح دستگاه هاي اجرايي استان در حال انجام است.
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: همچنين براي نخستين بار برنامه عملياتي حوزه اقتصادي استان در سال جاري با مشاركت بخش خصوصي، تشكل ها و همراهي دستگاه ها تدوين و اجرايي شد.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هم با اشاره به تاكيد دولت بر قانون گفت: ما نيز بر اين اساس مبناي فعاليتهاي خود را بر برنامه و سند چشم انداز1404 و طرح آمايش سرزميني قرار داديم.
راضيه عليرضايي افزود: طبق اين اسناد خراسان رضوي منطقه اي با توسعه متوازن و پايدارمبتني بر اقتصاد دانايي محور، پيشرو در بخش خدمات برتر و گردشگري مذهبي با اعتبار جايگاه كشاورزي، صنعت، معدن و حفاظت منابع طبيعي، محيط زيست سالم و مطلوب در تعامل سازنده با ساير استانها، كشورهاي منطقه و جهان ديده شده است.
وي تدوين سند توسعه صنعت و معدن هر شهرستان براساس چشم انداز 1404 با كمك جهاد دانشگاهي را از ديگر اقدامات ذكر و بيان كرد: با بودجه محدود تحقيقاتي و طي قراردادي با مجري طرح آمايش سرزميني، سند هر شهرستان تدوين شد كه در اين راستا خراسان رضوي نخستين استاني بود كه نقشه راه صنعت و معدن خود را تدوين كرد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در تمام برنامه هاي مربوط به سند توسعه صنعت و معدن و تجارت بستر حضور تشكلهاي خصوصي فراهم و بنا به تفويض اختيار استاندار مسووليت كارگروه هاي رسيدگي به مشكلات حوزه هاي مختلف در اين بخش به تشكلها واگذار شد.
وي افزود: براساس سند آمايش سرزميني سه بحث متوازن بودن توسعه، پايداري آن و مبتني بودن بر اقتصاد دانايي محوردر استان با جديت پيگيري شد وبرنامه هاي عملياتي براي تحقق موارد مربوط به چشم انداز نيز تدوين شد كه ماهانه پايش مي شود.
رييس خانه صنعت و معدن خراسان رضوي نيز تهيه نقشه راه براي توسعه بخش صنعت و معدن استان را از اقدامات مثبت مديران دولتي خراسان رضوي ذكر و بيان كرد: مسائل اقتصادي تقريبا يك فرآيند است كه با بخشنامه و يا اظهارنظر حل و فصل نمي شود، اين فرآيند بايد از ابتدا تا انتها مورد مطالعه قرار گيرد و بررسي شود.
حسيني گفت: اگر نظام مورد وثوق همه اقتصاد مقاومتي است پس بايد بخش خصوصي در اقتصاد كشور توانمند شود.

* تصويب قانون رفع موانع توليد اقدام بسيار مطلوب دولت يازدهم
نايب رييس خانه صنعت و معدن ايران اجراي قانون بهبود فضاي كسب و كار جزو شعارهاي انتخاباتي حجت الاسلام و المسلمين روحاني بود كه تاكنون اجرا نشده است.
حسيني افزود: اما نمي توان تصويب قانون رفع موانع توليد را كه بسيار مطلوب بود توسط دولت يازدهم، از نظر دور داشت.
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي هم اقدامات شتاب زده در حوزه اقتصادي را خطرناك توصيف و بيان كرد: دولت تدبير و اميد با مديريت خوب و مشاوران اقتصادي مسلط، اين موضوع را به جديت رعايت مي كند.
رسوليان افزود: اما در حوزه فضاي كسب و كار به ويژه در خراسان رضوي گرفتار مشكلات جدي هستيم كه بخشي از اين مسائل كشوري است.
وي ادامه داد: اقداماتي در اين حوزه شروع شده كه از جمله آنها تصويب قانون رفع موانع توليد مي باشد كه به عنوان يكي از مباحث مهم براي بهبود فضاي كسب و كار مطرح است و نيز طرح تحول بانكي كه با ساماندهي موسسات مالي و اعتباري، اين حوزه ها را مي تواند كمك كند.
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: در اين حوزه جلب و توسعه سرمايه گذاريها در استان شروع شده لذا بايد سرعت را شتاب داد تا به نقطه مثبت برسيم.

وي يكي از دغدغه هاي مهم را توسعه سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف و ايجاد اشتغال ذكر و بيان كرد: بدون آن قطعا رفاه و آسايش و امنيت را نخواهيم داشت.
رسوليان افزود: دولت براي آنكه بتواند از ظرفيت ها استفاده كرده و تورم را كاهش دهد انضباط مالي را محور عمل قرار داده است.
وي ادامه داد: نگاه ما براي توسعه سرمايه گذاري در سطح استان به استفاده از سرمايه هاي خارجي، بخش خصوصي و منابع غيردولتي است زيرا قطعا با منابع موجود دولت امكان سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال مناسب وجود ندارد و بايد از منابع بخش خصوصي و ساير منابع براي توسعه سرمايه گذاري در استان استفاده شود.
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: در اين راستا از مهمترين طرح هاي سرمايه گذاري هايي كه طي دو سال گذشته در سطح استان كليد خورده پروژه هاي فولادي است كه در منطقه خواف و نيشابور در حال انجام هستند.
وي افزود: هدف رسيدن به ظرفيت توليد 10 ميليون تن فولاد در خراسان است تا از ظرفيت 1،2 ميليارد تني سنگ آهن خواف به خوبي استفاده شود و هم مانع خام فروشي شده و هم اشتغال خوبي را در استان ايجاد كند.
وي تامين زيرساخت هاي اين صنايع را در مرحله اتمام ذكر و ابراز اميدواري كرد امسال دو واحد گندله سازي خواف و نيشابور بهره برداري شوند.
رسوليان مسير بعدي براي سرمايه گذاري در استان را توسعه استفاده از انرژي هاي پاك همچون انرژي بادي دانست و افزود : شركت هاي توانمندي در اين حوزه در نشتيفان براي سرمايه گذاري و نصب توربين هاي بادي وارد عمل شده اند.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هم با بيان اينكه پنج هزار و 763 واحد توليدي با سرمايه گذاري 100 هزار ميليارد ريال و176 هزار نفر اشتغال در اين استان فعاليت دارند گفت: خراسان رضوي بعد از تهران و اصفهان از نظر تعداد پروانه هاي بهره برداري و اشتغال صنعتي رتبه سوم اما از نظر سرمايه گذاري رتبه ششم كشور را دارد.
عليرضايي تاكيد كرد: براي افزايش رتبه خراسان رضوي در بخش سرمايه گذاري صنعتي بايد بنگاه هاي بزرگ با حمايت دولت در استان ايجاد شود ضمن آنكه توازن توسعه نيز نيازمند شكل گيري پروژه هاي بزرگ ملي در شهرستان ها است.
وي با اشاره به ذخاير معدني قابل توجه سنگ آهن در خواف كه از آن باعنوان عسلويه آهن كشور ياد مي شود، گفت: حدود 100 هزار ميليارد ريال فقط در اين بخش نيازمند سرمايه گذاري هستيم كه همه اين ميزان سرمايه گذاري در شهرستان هاي محروم استان از جمله خواف، تربت حيدريه، تربت جام و تايباد و بخشي هم در نيشابور و سبزوار قابل تحقق است.
او با اظهار رضايت از پيشرفت پروژه هاي مربوط به فولادسازي طي سال گذشته در خراسان گفت: پروژه هاي صنعتي كه اجراي آنها توسط شركتهاي سنگ آهن سنگان، توسعه ملي، فولاد شرق كاوه، فولاد خراسان، فولاد قائم اميد نور، سنگ احياي سپاهان و نگين خليج فارس در سال 93 در حد تحويل زمين بود اكنون بين 12 تا 63.5 درصد پيشرفت دارند.
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: در اين مدت همچنين پروژه هاي صنعتي مانند شركت سيمان غرب آسيا كه اجراي آنها نيمه تمام رها شده بود دوباره تامين مالي و راه اندازي شد و تلاش مستمر براي تكميل اجراي پروژه هاي نيمه تمام ديگر در شهرستان هاي محروم انجام گرفت.
وي ادامه داد: همچنين با توجه به ظرفيت هاي معدني قابل توجه استان افزود : اين حوزه نيازمند سرمايه گذاري قابل توجه از استخراج و اكتشاف علمي تا تبديل و به منظور
جلوگيري از خام فروشي مواد معدني مطالعات اكتشافي ژئوفيزيك گسترده اي توسط شركت ايميدرو روي مواد معدني به ويژه فلزات در خراسان رضوي طي دو سال اخير انجام و نقشه هاي اكتشافي معدني به غير از دو ناحيه كپه داغ كلات و درگز تكميل شده است.

* ثبت 500 شركت سرمايه گذاري خارجي با سرمايه حداقل 300 هزار دلار
رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور فراهم كردن زمينه ورود گردشگران به ويژه سرمايه گذاران خارجي را از كشورهاي منطقه از جمله اين تلاشها طي دو سال اخير ذكر و بيان كرد: به همين منظور 500 شركت خارجي با سرمايه حداقل 300 هزار دلار در مشهد به ثبت رسيده و آماده شروع فعاليت هستند.
ارباب خالص ابراز اميدواري كرد با روند مثبت در بحث هسته اي تحول عظيمي در جذب سرمايه گذاري خارجي در خراسان را شاهد باشيم .
وي سياست گذاري در فرايند توسعه اقتصادي و كلي كشور را داراي نتايج و آثار بسيار مثبتي بر اقتصاد خراسان رضوي دانست.

* تلاش براي كاستن از حجم دولت
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: به رغم اينكه اقدامات خوبي در دولتهاي گذشته رخ داد و نيروهاي دولت كاهش يافته بود اما در طول 10 سال گذشته دوباره حجم دولت افزايش يافت.
رسوليان افزود: در طول دو سال گذشته اقداماتي براي اصلاح اين وضعيت شروع شده و دولت تدبير و اميد به شدت از استخدام بدون برنامه جلوگيري مي كند و در مقابل بودجه هاي جاري و هزينه اي دستگاه هاي دولتي نيز كاهش يافته است.
وي گفت: همه اينها در مسير كم كردن حجم دولت است و در اين شرايط چاره اي نداريم جز آنكه از سرمايه گذاري بخش خصوصي حمايت كنيم و تا جايي كه در توان است و اختيارات داريم از بخش خصوصي دفاع و حمايت نماييم.
مديركل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي تاكيد كرد: به رغم اختيارات اندك در استان ها اگر همه محكم ايستاده و از مشاركت و حضور و فعاليت مردم و سرمايه گذاري بخش خصوصي دفاع كنيم مي توان تحولات مثبت و قابل توجهي ايجاد كرد.
1906/7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها