۷ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۴۲
کد خبر: 81738597
T T
۰ نفر
سازمان ملل: در سالجاري ميلادي 300 هزار پناهجو وارد اروپا شده اند

نيويورك - ايرنا - كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام كرد از ابتداي سالجاري تاكنون بيش از 300 هزار نفر از پناهجويان و آوارگان كشورهاي خاورميانه و آفريقا، با به خطر انداختن جان خود از طريق درياي مديترانه وارد اروپا شده اند.

'مليسا فلمينگ' سخنگوي دفتر كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ديروز (جمعه) با هشدار در مورد افزايش رقم پناهندگاني كه براي ورود به كشورهاي اروپايي، جان خود را در آب هاي مديترانه به خطر مي اندازند؛ اعلام كرد كه طي سال گذشته در مجموع 219 هزار نفر از اين پناهجويان به قصد يافتن مامني در اروپا، از آبراه هاي مديترانه عبور كرده بودند.
وي افزود كه در اثر گسترش موج خشونت و درگيري در كشورهاي آفريقايي و خاورميانه، شمار اين دسته از پناهجويان در هشت ماه سال 2015 از مرز 300 هزار نفر گذشته است.
به گفته اين سخنگو، بيش از 200 هزار نفر از اين پناهجويان خود را از آب هاي مديترانه به سواحل كشور يونان كه با بحران اقتصادي شديدي روبروست رسانده اند و نزديك به 110 هزار نفر از آنان نيز به كشور ايتاليا پناهنده شده اند.
فلمينگ با اشاره به خطراتي كه اينگونه مهاجرت ها براي پناهندگان در بر دارد، اعلام كرد كه همزمان با افزايش شمار پناهندگان، آمار مرگ و مير اين پناهجويان نيز افزايش شديدي يافته است.
وي ياد آور شد كه درصد بالايي از اين پناهجويان آواره شهروندان كشورهاي عراق، سوريه و افغانستان هستند كه براي رفتن به اماكن امن تري جان خود و افراد خانواده شان را به خطر مي اندازند.
سخنگوي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل توجه به سرنوشت دردناك اين پناهجويان را نه تنها احترام به قوانين بين المللي بلكه يك مساله انساندوستانه دانست كه حمايت و توجه همه كشور هاي جهان را مي طلبد.
فلمينگ با قدرداني از كشورهايي كه با وجود مشكلات داخلي ميزباني اين پناهجويان را پذيرفته اند، اقدامات مشترك بين المللي براي رسيدگي به وضعيت اين پناهجويان را يك وظيفه انساني دانست و خواستار تلاش بيشتر بين المللي براي اسكان آنان و محافظت از جان شان شد.
اين سخنگو همچنين تصريح كرد كه افزايش رقم مهاجرت و پناهندگي در جهان، نشان و گواه حقيقت تلخ تري است و آن شرايط غيرانساني و فشارهايي است كه اين پناهجويان در كشورهاي خود با آن روبرو هستند و براي گريز از اين شرايط از هيچ خطري رويگردان نيستند.
اروپام**541**1485**1517