پيشرفت 90 درصدي مسكن مهر و معضل زيربناها/ وزارت راه و شهرسازي در شهرهاي جديد تنها است

مشهد - ايرنا - مدير عامل شركت عمران شهرهاي جديد با بيان اينكه وزارت راه و شهرسازي در حوزه شهرهاي جديد تنها است گفت: متوسط پيشرفت فيزيكي پروژه هاي مسكن مهر در شهرهاي جديد بيش از 90 درصد است اما مشكل زيربنايي آنها سرعت كار را كند مي كند.

محسن نريمان روز جمعه در جمع برخي مسوولان اجرايي خراسان رضوي افزود: در هر صورت وارث مجموعه اي از مشكلات در زمينه پروژه هاي مسكن مهر هستيم و در عين حال از نظر قانوني موظف مي باشيم آنها را به انجام برسانيم.
وي اظهار كرد: در زمينه مسكن مهر در شهرهاي جديد تنها هستيم و گويي متولي اين پروژه ها فقط وزارت راه و شهرسازي است.
وي با اشاره به شهر جديد گلبهار در نزديكي مشهد گفت: همه مسائل اين شهر و پروژه هاي مسكن مهر آن از خدمات مختلف در حوزه آب و فاضلاب تا برق و فضاهاي آموزشي، درماني و تجاري و خدماتي همه متوجه متولي اصلي يعني شركت عمران شهرهاي جديد است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با مصوبه دولت تلاش مي كنيم با تهاتر و به صورت مشاركتي مشكل زيربناها و خدمات مورد نياز پروژه هاي مسكن مهر را حل كنيم.
وي اظهاركرد: ميلياردها تومان در نظر گرفته ايم تا شهرهاي جديد سردار در شيراز، مجلسي، بهارستان و فولاد شهر در اصفهان و گلبهار در مشهد را بعنوان شهرهايي پويا و سالم به شكل شهر استاندارد بسازيم.
وي با بيان اينكه اين اقدامات را از منابع داخلي شركت عمران آغاز كرده ايم افزود: اما اين كافي نيست و اين شهرها از نظر طرح هاي زيربنايي و روبنايي نيازمند كمك ساير بخش ها هستند.
نريمان مواردي از قبيل فضاي سبز و فضاهاي آموزشي و خدماتي را از جمله حقوق شهروندي دانست و گفت: بر اساس تاكيد رييس جمهوري مسكن را تنها به عنوان مسكن در نظر نمي گيريم و بايد حقوق ديگر شهري را در آن درنظر بگبريم.
وي با بيان اينكه در شهر جديد گلبهار تا پايان سال شش هزار واحد ديگر تكميل مي شود اظهار كرد: يك سري واحدهاي تكميل شده از جمله در بينالود متقاضي ندارد.
وي ادامه داد: متقاضيان برخي از واحدها نيز چهار، پنج ميليون تومان پول واريز كرده اما مابقي مبالغ را واريز ننموده اند كه تكميل آنها را با مشكل مواجه كرده است.
وي با بيان اينكه گلبهار جزو 18 شهر جديد كشور است افزود: از دو شهر جديد بينالود و گلبهار در خراسان رضوي حدود 40 هزار واحد مسكن مهر در گلبهار طراحي شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در هر يك از دو شهر جديد پرديس و پرند در اطراف تهران نيز 100 هزار واحد مسكن مهر در نظر گرفته شده كه مي توانند جمعيت قابل توجهي از اين كلانشهرها را در خود جاي دهند.
نريمان تاكيد كرد: سياست دولت اتصال اين شهرها توسط شبكه ريلي به مادر شهر است كه براي اين منظور اتصال پرديس و پرند از طريق شبكه ريلي به تهران و نيز بهارستان به اصفهان و گلبهار به مشهد جزو چهار پروژه داراي اولويت شهرهاي جديد مي باشد.
وي گفت: اگر بخواهيم مسائل حاشيه نشيني را حل و ساماندهي كنيم بهترين مكان براي ساماندهي اين جمعيت ها در شهرهاي جديد است كه بايد خدمات مناسب به آنها ارائه شود.
وي افزود: براي اين منظور تكميل شبكه ريلي در كنار شبكه جاده اي استاندارد براي حمل و نقل ايمن و راحت مورد توجه قرار دارد.
به گفته وي مسير ريلي مشهد – گلبهار – چناران از جمله پروژه هاي داراي اولويت است كه 40 كيلومتر طول دارد و بيش از 30 كيلومتر از اين مسير تحصيل حريم شده است.
وي اظهار كرد: پيمانكار ايراني و شريك چيني اين پروژه مشخص گرديده و داراي رديف اعتباري داخلي هم مي باشد كه بايد فاينانس آن پيگيري شود.
1906 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها