۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81737787
T T
۰ نفر

دوچرخه سوار حامي فك خزري از آستارا به ميانكله رسيد

۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81737787
دوچرخه سوار حامي فك خزري از آستارا به ميانكله رسيد

ساري- ايرنا- دوچرخه سواري كه دو هفته پيش سفرش را از آستارا به مقصد بندرتركمن در استان گلستان آغاز كرده بود تا افكار عمومي را براي حمايت از فك خزري جلب كند روز جمعه از مسير ساحلي درياي خزر وارد شبه جزيره ميانكاله شد.

ايرج روغن چي كه سفرش را روز 21 مرداد آغاز كرده بود در بدو ورود به ميانكاله مورد استقبال حاميان محيط زيست منطقه زاغمرز از توابع شهرستان بهشهر قرار گرفت.
اين ورزشكار حامي محيط زيست در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، هدف از اين سفر و دوچرخه سواري خود را جلب حمايت براي نجات فك خزري از انقراض اعلام كرد.
وي گفت : براي جلب حمايت از اين گونه در حال انقراض درياي خزر تصميم گرفتم مسير يكهزار كيلومتري آستارا تا بندرتركمن را با دوچرخه طي كنم .
روغن چي بسيج افكار عمومي و حمايت همه جانبه مسوولان را لازمه نجات فك خزري از انقراض دانست و افزود : حمايت از اين گونه نادر از مهم ترين وظايف همه مسوولان و مردم است تا با رعايت مقررات در صيد و همچنين جلوگيري از سرازير شدن پساب صنعتي به دريا ، براي نجات اين گونه دريايي تلاش كنند .
فك خزري تنها گونه پستاندار بومي درياي خزر است كه بر اساس بررسي هاي كارشناسي مراجع داخلي و بين المللي نسلش در حال انقراض است.
آمارهاي رسمي نشان مي دهد كه جمعيت اين گونه جانوري در 20 سال اخير از يك ميليون به 11 هزار قلاده كاهش يافته است.
تهديد اصلي و فوري نسل اين گونه جانوري درياي خزر صيد بي رويه آنها توسط صيادان كشورهاي حاشيه اين دريا بويژه آذربايجان ، قزاقستان و تركمنستان براي درست كردن كيف و كفش از پوست آنها است.
صيادان ايراني بر اساس يك باور سنتي از صيد فك خزري بشدت پرهيز مي كنند زيرا بر اين اعتقادند كه صيد اين جانور سبب كاهش رزق و روزي آنان مي شود.
درياي خزر از 575 نوع گياه، يكهزار و 332 گونه جانور و 850 نمونه ماهي برخوردار است و 90 درصد خاويار جهان از اين درياي صيد مي‏شود.
درياي خزر با نام هاي ديگري مانند درياي مازندران، درياي طبرستان و كاسپين ناميده شده و درياي گرگان هم در منابع تاريخي از آن نام برده شده است.
اين دريا با طول تقريبي يكهزار و 200 كيلومتر ، عرض متوسط 320 كيلومتر و مساحت 438 هزار كيلومتر مربع با حجم آب 770 هزار كيلومتر مكعب بزرگ ترين درياچه جهان به شمار مي رود.
روغن چي چندمين ورزشكار حامي محيط زيست است كه براي جلب افكار عمومي و حمايت داخلي و خارجي با هدف نجات فك خزري از انقراض تلاش مي كند.
تلاش هاي جمعي براي نجات اين گونه كمياب از انقراض از چند سال پيش آغاز شد و هم اكنون اين حركت داراي پرچم نماديني است كه پس از گردانده شدن در تمامي كشورهاي ساحلي خزر در دبيرخانه موقت كنوانسيون محيط زيست خزر در ژنو نگهداري مي شود.
روغن چي كه 50 سال سن دارد ، مربي و مدرس فدراسيون كوهنوردي و دوچرخه سواري است.
وي پيش از اين، مسير البرز تا خليج فارس را به طول يكهزار و 350 كيلومتر طي 12 روز ، مشهد تا خليج فارس را به طول يكهزار و 650 كيلومتر با گذار از كوير لوت طي 15 روز ، شهر بافت كرمان تا تبريز را به طول دو هزار و 200 كيلومتر طي 17 روز و مسير پنج كشور ساحلي درياي خزر را با شعار يك دريا پنج ملت به مدت 48 روز با دوچرخه ركاب زد.
روغن چي 21 مرداد سال 93 هم به مناسبت روز درياي كاسپين (خزر) با موافقت سازمان حفاظت محيط زيست مسير آستارا تا بندر تركمن را با شعار مسير سبز ساحل پاك با هدف حمايت از اين بزرگ ترين درياچه داخلي با پاي پياده طي كرد.
7332/1654/1656
۰ نفر