۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81734936
T T
۰ نفر
روحاني: به اعتماد مردم، پايبندي به قانون و تيم مذاكره افتخار مي كنيم

همدان - ايرنا - رييس جمهوري با سفر به همدان در گفت و گو با آحاد مختلف مردم و نخبگان به پايبندي به قانون، اعتماد مردم و تلاش تيم مذاكره كننده هسته اي افتخار كرد و گفت كه امروز جهانيان مي دانند در اين سرزمين ملتي بزرگ به نام ايرانيان زندگي مي كنند.

به گزارش ايرنا، دكتر روحاني رييس جمهوري كشورمان روز سه شنبه در ادامه سفرهاي استاني، به همدان سفر كرد و در بدو ورود درباره اهداف سفر به اين استان اظهار كرد: اميدواريم بتوانيم در دولت يازدهم قدم هاي خوبي را براي آباداني و توسعه استان همدان برداريم.
وي ادامه داد: خوشحالم كه سفر به استان قهرمان و دلاور همدان همراه و مصادف با ايام ميلاد حضرت ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا (ع) است و همچنين مصادف با هفته دولت و از طرف ديگر به ايامي تعلق دارد كه به نام همدان و روز ابن سينا است.
روحاني افزود: اميدوارم در اين سفر مطالبات و نيازمندي هاي هايي كه مورد توجه مردم است توسط هيات دولت مورد بررسي قرار گيرد.
روحاني در سفر يك روزه خود به استان همدان، علاوه بر افتتاح چند پروژه از جمله بيمارستان فرشچيان، با حضوردر جلسه شوراي اداري، توسعه و سرمايه گذاران، علما، ايثارگران و برگزيدگان استان همدان و اهالي رسانه، درباره مسائل مختلف به ايراد سخنراني پرداخت و در عين حال پاي سخنان طيف هاي مختلف در اين استان نشست.

*پايبندي به قانون
روحاني در گام نخست سفر استاني روز سه شنبه و در جمع مردم همدان در ورزشگاه شهداي قدس به مسائلي از جمله لزوم پايبندي به قانون، دستاوردهاي طرح سلامت، علاقه مندي ديگر كشورها براي ارتباط با كشورمان و لزوم تكريم مردم صحبت كرد.
رييس جمهوري در اين باره افزود: افتخار ماست كه به قانون متعهد باشيم، طبق اين قانون متحد باشيم و خودمان را براي انتخابات پايان سال جاري آماده كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه ان شاءالله همه نهادهاي كشور از دولت، شوراي نگهبان، مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه ، نيروهاي مسلح همه و همه دست به دست هم خواهيم داد و شاهد يك انتخابات شكوهمند در ايران خواهيم بود.
رييس جمهوري ادامه داد: امروز چهره ايران بيشتر از هر زمان ديگر در منطقه، در غرب و شرق معرفي شده است؛ مردم جهان مي دانند كه ملت بزرگ و فرهنگ دوست و مقاومي در اين سرزمين به نام ايرانيان دلاور زندگي مي كنند.
روحاني تصريح كرد: امروز به همت مردم و با تلاش دولتمرداني كه منتخب شما هستند، چهره واقعي ايران به جهانيان معرفي مي شود؛ امروز بعد از 23 ماه مذاكره پيگير توسط فرزندان انقلابي شما و ديپلمات هاي قهرمان ، به نقطه اي رسيده ايم كه توانستيم سايه شوم جنگ را از سر مردم برداريم؛امنيت واقعي را به اين كشور بازگردانيم و قطعنامه هاي ظالمانه و ضد حقوق بشري را از همان مركزي كه صادر شده بود، توسط همان گروهي كه صادر شده بود - يعني در شوراي امنيت سازمان ملل متحد - اين قطعنامه را لغو كرديم.
وي افزود: ما به ملت وعده داديم كه تمام مردم را زير پوشش بيمه قرار خواهيم داد؛ اين دولت در زمينه سلامت، بهداشت و همچنين باري كه بر دوش مردم است تلاش مي كند كه هزينه درمان را روز به روز كاهش دهد.
رييس جمهوري اضافه كرد: شما ديديد كه هزينه 37 درصدي درمان كه به دوش بيمار بود را به زير پنج درصد كاهش داده ايم و انشالله طرح تحول سلامت را ادامه خواهيم داد.
رييس جمهوري ادامه داد: علي رغم توطئه ها براي كاهش قيمت نفت، دولت به تعهدات خود متعهد خواهد بود و راه توسعه را پيش خواهد برد و حقوق مردم ايران را در تمام زمينه هاي اجتماعي و اقتصاي و سياسي به حول و قوه الهي بدست خواهيم آورد.
رييس جمهوري تصريح كرد: هياتهاي سياسي و اقتصادي از سراسر جهان به سمت تهران سرازير شده اند و در ماههاي آينده بعد از برداشتن تحريم ها، شاهد حركت جديدي در سراسر كشور خواهيد بود؛ دولت همانطور كه در دو سال گذشته به عهد و پيمان خود با مردم وفادار بوده، در سالهاي پيش رو هم وفادار خواهد ماند.

*حماسه سياسي
گراميداشت ياد شهدا و تقدير از ملت هميشه در صحنه همدان و حضور آنان در انتخابات سال 92 و رقم زدن حماسه سياسي از جمله مهمترين محورهايي بود كه روحاني درباره آن به ايراد سخنراني پرداخت.
رييس جمهوري در جمع علما، ايثارگران و برگزيدگان استان همدان افزود: اگر كسي اميد نداشته باشد كه پاي صندوق آرا نمي رود؛ فردي پاي صندوق راي مي رود كه اميد جايزه داشته باشد كه مشكلات و معضلاتش را اين صندوق حل كند.
وي گفت: دو سال پيش كه شما پاي صندوق آرا آمديد و حماسه سياسي را به تعبير رهبر انقلاب آفريديد، واقعا حماسه بزرگي بود؛ در شرايطي كه دشمن فكر مي كرد ملت را نسبت به نظام مايوس كرده، 73 درصد واجدين شرايط پاي صندوق آرا آمدند.
روحاني تصريح كرد: استان همدان قريب به 8 هزار شهيد، 17 هزار جانبار و نزديك به هزار نفر آزاده دارد و يك استان كاملا ويژه و داراي ويژگيهاي خاص خود است.
وي با بيان اينكه در سال 92 هشت ميليارد دلار واردات در بخش كشاورزي داشتيم افزود: كاري كه در سال 93 شد اين مبلغ به 2.6 ميليارد به 5.4 ميليارد دلار رسيد.
وي ادامه داد: بخش كشاورزي دولت با حضور مردم و اميد مردم كار بزرگي شده خشكسالي ممتد كار را سخت كرد بايد با مشكلات طبيعت مصالحه كرد.
سخنراني درباره عزت ملي، موفقيت هسته اي و مباحث اقتصادي از جمله محورهاي سخنان رييس جمهوري در سفر به همدان بود.
روحاني در جلسه توسعه و سرمايه گذاران استان همدان، افزود: در آغاز كار دولت يازدهم، تحقق موفقيت در مذاكرات هسته اي را به مردم وعده داديم؛ اين كار بسيار پيچيده و سخت بود اما در عين حال ما اميدوارانه وارد اين صحنه شديم و مردم هم اميدوارانه به اين مذاكرات هم چشم دوختند و هم حمايت كردند.
وي اضافه كرد: ما با افتخار و عزت جنگ را ما تمام كرديم و اين خيلي مهم بود؛ اين عزت مهمترين دستاورد ما در دفاع مقدس بود.
روحاني تصريح كرد: نكته مهم در اين مذاكرات، عزت ملي است؛ هيچكس در دنيا نيست كه بگويد ايران به مصاف 6 قدرت دنيا رفت و پيروز نشد؛ بدترين دشمن ما اسراييل است و بيشتر از همه داد مي زند و مي گويد كه ايران پيروز شده است.
رييس جمهوري افزود: همان هايي كه در آمريكا جنگ طلب هستند و خيلي روي خوشي به اين توافق نشان نمي دهند نيز مي گويند كه ايران در اين مذاكرات پيروز شده است.
وي، اين دستاورد را متعلق به ملت ايران، رهبر معظم انقلاب و همه قوا دانست و گفت: دولت، مجلس، قوه قضاييه و همه كمك كردند؛ اين عزت بايد در بخشهاي مختلف تبلور پيدا كند و محصول و ثمره اي كه ملت مي خواهد به دست بياورد.
وي با تاكيد بر استقلال اقتصادي گفت: ما از لحاظ اقتصادي چطور مي توانيم به نقطه مطلوب برسيم؟ در 12 سالي كه ما را تحريم كردند و همه تسليم اين تحريم شدند، ما دنبال آن عزتي بوديم كه بدست آورديم و بايد اين عزت را در بخش هاي مختلف به ثمر برسانيم.
روحاني افزود: تحريم به ما مي گويد اقتصاد كشور را به گونه اي بسازيم كه قابل تحريم نباشد؛ همه پيام مذاكره و پيام مقاومت ملت همين است؛ خواست همه كارآفرينان و همه مسوولان دولتي كه در بخش هاي مختلف از جمله اقتصادي مسووليت دارند اين است.
وي با تاكيد بر اين كه بايد به اقتصادي غير قابل تحريم دست يابيم اين سوال را طرح كرد كه چطور بايد به اين هدف برسيم؟
رييس جمهوري اظهار كرد: اكنون كه با تيم اقتصادي مذاكره مي كنيم كه در پسا تحريم چه اقداماتي بايد انجام بدهيم، همه وزرا معتقدند كه مبناي حركت ما بايد به گونه اي باشد كه ان شاالله در فاصله زماني دو، سه، چهار ساله كاري كنيم ايران غير قابل تحريم شود.
وي ادامه داد: يكي از راه هاي دستيابي به اين هدف، مشاركت با دنياست؛ اگر در ايران يك سرمايه گذاري مشترك ايجاد كنيم و محصول آن سرمايه، بخشي در داخل و بخش عمده آن به خارج صادر شود، تحريم شما خيلي سخت خواهد شد.

*اهميت اعتماد مردم
رييس جمهوري با حضور در جلسه شوراي اداري استان همدان با تاكيد بر جلب اعتماد مردم تصريح كرد: اين اعتماد در سطحي بالاتر، در زمينه دولت و مردم نيز مطرح است؛ اگر بين دولت و مجلس اعتماد نباشد، نمي شود در يك نظام درست حركت كنيم؛ همه اين روابط بر مبناي اعتماد است؛ اساس روابط در دنيا نيز اعتماد است.
رييس جمهوري افزود: به هم زدن اعتماد ساده است و با يك اقدام و سخنراني مي توان اعتماد را به هم زد اما آيا به همان راحتي مي توان اعتماد را باز گرداند؟
وي ادامه داد: با دنيا نيز بايد بر اساس اعتماد رفتار كنيم؛ شايد يك كشور را ما مشروع ندانيم اما اساس روابط با كشورها اعتماد است؛ همچنين اساس رابطه ما با سازمان هاي بين المللي نيز بر اساس اعتماد است.
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به مساله اشتغال بعنوان معضل اصلي كشور اشاره كرد و گفت: بدون رونق اقتصادي نمي توان اشتغال ايجاد كرد.
رييس جمهوري افزود: براي ايجاد رونق اقتصادي، يكي از مسايل اعتماد است؛ اگر كارآفرين به دولت و مجلس و قوه قضاييه اعتماد نداشته باشد نمي توان به رونق اقتصادي دست يافت.
روحاني افزود: سال 93 در بخش فناوري ارتباطات وعده وزارتخانه به ما 30 هزار شغل بود؛ در گزارش اخير هيات وزيران اين بوده كه 40 هزار شغل ايجاد كرده اند و امسال قول 100 هزار نفر داده اند.

*اميدواري براي فرجام برجام
حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني همچنين شامگاه سه شنبه در آخرين برنامه سفر استاني خود به استان همدان، در جمع خبرنگاران افزود: در قطعنامه 2231 نه تنها برنامه هسته اي ما به رسميت شناخته شده بلكه از كشورهاي بزرگ خواسته شده با ايران همكاري كنند؛ تجاري سازي در اين برجام آغاز مي شود.
وي ادامه داد: طبق برجام، با همكاري دو كشور ديگر از اعضاي 1+5 ، فناوري جديد را به اراك مي آوريم.
روحاني اضافه كرد: راجع به برجام هنوز خوب توضيح داده نشده است؛ ما براي مردم توضيح مي دهيم كه چه كار عظيمي ديپلمات هاي ما انجام دادند.
رييس جمهوري گفت: بايد در سالي كه عبور از مشكلات اقتصادي است و سالي است كه مردم توانستند حق خود را به كرسي بنشانند، سال جذب بيشتر براي سرمايه گذاري باشد و اميدواريم برنامه برجام به فرجام نهايي برسد.
حجت الاسلام روحاني افزود: اميدواريم تحريم ها برطرف شود و كشور شاهد تحول بزرگي باشد.
وي تصريح كرد: بايد به نقطه اي برسيم كه حق مردم ما است، نقطه اي كه مردم ما را از نظر مادي و معنوي به نقطه مطلوب برساند.
وي بيان كرد: مردم بايد در انتخابات شركت كنند، همان گونه كه در سال 92 حماسه آفريدند سال 94 نيز حماسه ديگري بيافرينند.
روحاني در اين ديدار به فعاليت هاي در دست اجرا در همدان اشاره كرد و يادآور شد: مجموعه بررسي هاي دولت نشان داد 42 طرح و پروژه در اولويت هاي استان همدان است كه بخشي از آن مربوط به آب و فاضلاب، بخشي راه، تعدادي در دانشگاه ها و تعدادي در حوزه سلامت و بهداشت و بخشي نيز در حوزه گردشگري و صنايع و معادن است.
وي تصريح كرد: برخي از طرح هاي مهم را صبح امروز سه شنبه در جمع مردم مطرح كردم و مفصل تر در شوراي اداري توسط دكتر نوبخت توضيح داده شد.
رييس كاروان تدبير و اميد ادامه داد: هشت هزار و 470 ميليارد ريال اعتبار براي اين طرح ها مدنظر است كه بايد مجموع آنها در سال 94 و 95 به اتمام برسد.
دكتر روحاني ادامه داد: برخي از اين طرح هاي بسيار مهم شامل آزاد راه همدان- ساوه و راه آهن همدان- تهران، سدها و طرحهاي بيمارستاني است.
گردشگري از ديگر محورهاي سخنان روحاني در گفت وگو با خبرنگاران بود. رييس دولت يازدهم در اين باره افزود: 11 پروژه گردشگري در استان همدان برنامه ريزي شده كه قرار است با اعتبار 50 ميليارد تومان اجرا شود؛ امروز پنج افتتاح و 9 پروژه شروع به كار داشتيم كه يكي از آنها هتل پنج ستاره بود.
شبك**1983**1917