۲ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۱۷
کد خبر: 81731416
T T
۰ نفر
خیز بلند اردبیل به سوی توسعه با بهره برداری از یك هزارو 823 پروژه

اردبیل -ایرنا- با وجود خدماتی كه توسط دولت های گذشته در استان اردبیل ارایه شده، این منطقه همچنان ازقافله توسعه عقب مانده ولی دولت تدبیر وامید دركنار ارایه خدمات به مردم و با اجرای یك هزار و 823 پروژه زمینه خیر بلند استان به سمت توسعه اقتصادی را فراهم كرده است.

اجرای پروژه های عمرانی قابل توجه تفاوت قابل ملاحظه ای در چهره پیش و پس از انقلاب این خطه مستعد ایجاد كرده اما همچنان فهرست بلند بالای كمبودهای این استان و در راس آنها درآمد سرانه مردم منطقه كه كمتر از نصف میانگین كشوری می باشد، به حد كافی گویای وضعیت منطقه است.
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید طی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 در بین مردم استان اردبیل نیز بارقه ای از امید در دلها ایجاد شد زیرا كه شعار این دولت بر محور برنامه و منطق بود.
مجید خدابخش استانداردولت تدبیر و امید از همان ابتدای تصدی هدایت استان ، شعار جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه های زیربنایی و بزرگ را طرح كرده و اتفاق های مهمی چون تصویب لایحه منطقه ازاد تجاری و صنعتی اردبیل ، فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی اردبیل، طرح پایاب سد خداآفرین و به حركت درآمدن چرخ واحدهای تولیدی و نیز پروژه های عمرانی نیمه تمام امیدها را برای گریز استان اردبیل از دایره كم برخورداری بیشتر كرده است.
علی آذرنژاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل و ارژنگ عزیزی مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری روز یكشنبه در آستانه هفته دولت میهمان ایرنای اردبیل بودند تا در فضایی صمیمی بخشی از فعالیت های دوساله دولت تدبیر و امید در حوزه عمرانی و سرمایه گذاری در این استان تشریح شود.

*ایرنا: آقای مهندس آذرنژاد طی سال های گذشته پروژه های متعددی در سطح منطقه كلنگ زنی شده كه سرانجام بسیاری از آنها در هاله از ابهام قرار داشته و از طرف دیگر در سال های اخیر كشور و از جمله استان اردبیل با كمبود اعتبارات روبرو بوده است؛ هم اكنون استان در زمینه عمرانی و بودجه ای در چه شرایطی قرار دارد؟

*معاون امور عمرانی استاندار: از سال 1390 پروژه های عمرانی در سطح كشور به دلیل عدم تامین اعتبار راكد شد تا اینكه از نیمه دوم سال 1392 تحركی برای اتمام این پروژه ها ایجاد شد كه درسطح استان اردبیل در مجموع سه هزار و 252 پروژه در شهرها و روستاها داشتیم كه طی دو سال گذشته یك هزار و 823 پروژه را به بهره برداری رساندیم.
برای اتمام این پروژه ها 10 هزار و 810 میلیارد ریال هزینه شد كه البته در میان آنها پروژه هایی بودند كه در سال 1392 و 93 آغاز شدند اما بیشتر آنها پروژه هایی بودند كه از سال های گذشته راكد مانده بودند؛ این پروژه ها در زمینه احداث پل، راه های روستایی، سدسازی، آسفالت راه، مدارس، كانال های كشاورزی، معابر شهری و خیابان كشی بود.
در 2 سال گذشته مبلغ 12 هزار و 610 میلیارد ریال از منابع دولتی برای اجرای پروژه ها هزینه شد؛ در سال جاری نیز چهار هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار تا امروز ابلاغ و 24 درصد آن تخصیص یافته و علاوه بر این نیز چهار هزار و 550 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در راستای طرح مهار آب های مرزی برای شش طرح سد عمارت، احمد بیگلو، تازه كند، شبكه آبیاری و زهكشی سد خداآفرین، توسعه و بهره برداری بالهارود و ساختمان و شبكه سد عنبران ابلاغ شده و تاكنون یك هزار و 450 میلیارد آن اختصاص یافته است.
همچنین تمام پروژه های مصوب سفر رییس جمهوری در سال 1393 به استان اردبیل (76 پروژه) فعال است و متوسط پیشرفت فیزیكی آنها 70 درصد می باشد كه البته برخی از آنها به اتمام رسیده و در مناسبت های مختلف افتتاح شده است؛ امسال سال آخر بوده و همه آنها را باید به مرحله بهره برداری برسانیم.
البته چند پروژه مانند راه آهن اردبیل- میانه باقی مانده كه قرار است از فاینانس خارجی برای تكمیل آن استفاده شود و اگر این منبع تامین نشود،دولت باكسب اجازه از مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی ردیفی برای آن اختصاص خواهد داد.
از ابتدای سال جاری تاكنون نیز 158 میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از جرایم، آلایندگی و ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها و دهیاری های استان قرار گرفته است.

*ایرنا: شاخص های استان اردبیل در زمینه های مختلف از جمله بخش های خدماتی و زیرساختی در مقایسه با میانگین كشوری در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا شرایط كنونی قابل قبول ارزیابی می شود؟

*معاون امورعمرانی استاندار : وضعیت آبرسانی شاخص كشوری نشان از بهره مندی 75 درصد خانوارهاست كه این میزان در استان اردبیل 70 درصد است؛ هم اكنون 31 مجتمع آبرسانی برای پوشش 620 روستا در دست اقدام می باشد كه امسال برخی از آنها به اتمام رسیده و امیدواریم در آینده نه چندان دور به میانگین كشوری برسیم.
در زمینه گازرسانی در بخش شهری نیز 95.6 درصد شاخص كشوری است كه در استان اردبیل این میزان 100 درصد است و در مجموع شهری و روستایی 88 درصد شاخص كشوری و میزان پوشش در این منطقه 92 درصد می باشد.
طی هفته دولت نیز كلنگ زنی پروژه های 207 روستا انجام و آیین افتتاح گازرسانی به 95 روستا برگزار می شود و تا پایان سال 1396 تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
در برق رسانی به شهرها و روستاها نیز شاخص كشوری 98.9 درصد و در استان ما 99.5 درصد است.
در این رابطه بخش بخار نیروگاه سیكل تركیبی سبلان كه طی سفر رییس جمهوری به استان اردبیل به میزان 500 میلیون دلار تامین اعتبار شد اجرایی شد .
همچنین پست های 230 كیلو ولتی اردبیل، خلخال و گرمی با اعتبار یك هزار 200 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی، خط 400 كیلو ولت اردبیل به میانه با اعتبار یك هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار و توسعه پست انتقال پارس آباد با 400 میلیارد ریال اعتبار جزو پروژه های در دست اجراست.
اجرای طرح هادی روستایی در كشور 37 درصد بوده و در استان اردبیل به 35 درصد رسیده و در تهیه طرح های هادی هم میانگین كشوری 94 درصد می باشد كه در استان طرح هادی 99درصد روستاها تهیه شده است.
میانگین برخورداری از آب و فاضلاب شهری در كشور 91.2 درصد بوده كه این میزان در استان 99.97 درصد می باشد؛ در زمینه فاضلاب نیز 41.5 درصد متوسط كشوری و 42.2 درصد متوسط برخورداری استان اردبیل است كه تا سال 1405 به 100 درصد خواهد رسید.
اما درحوزه ورزش وجوانان افق برنامه پنجم توسعه سرانه1.2مترمربع به ازای هر نفر را ترسیم كرده بود كه هم اكنون 0.68 درصد میانگین استان است كه نشان می دهد در این بخش نتوانستیم به اهداف برنامه دست یابیم كه امیدواریم با اهتمام بیشتر اداره كل ورزش و جوانان و اختصاص اعتبارات بیشتر به این امر، كمبودها جبران شود.
در حوزه راه و شهرسازی تهیه طرح جامع تفصیلی 23 شهر در جهت توسعه متوازن شهرها انجام شده؛ همچنین 50 هزار واحد مسكن مهر با سه هزار میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار در سطح استان احداث شده است.
در دو سال گذشته 72 كیلومتر بزرگراه، 55 كیلومتر راه اصلی به فرعی، 160 كیلومتر راه روستایی احداث شده و در كنار اینها 400 كیلومتر روكش آسفالت با یك هزار میلیارد و 120 میلیون ریال اعتبار انجام شده است.
در بخش امدادی نیز چهار ساختمان هلال احمر اداری، آموزشی و پایگاه های امداد و نجات جاده ای به مساحت یك هزار و 658 مترمربع با اعتبار 20 میلیارد ریال احداث شده است.
نصب و راه اندازی نسل سوم اینترنت تلفن همراه (نصب46 دستگاه در اردبیل و 2 دستگاه در شهرستان سرعین)، واگذاری تلفن ثابت خانگی در 31 روستا، ارایه خدمات اینترنت پر سرعت در 115 روستا و اجرای 220 كیلومتر فیبر نوری در سطح استان در حوزه زیرساخت های ارتباطی اجرا شده است.
یك واحد دانشگاهی علوم پزشكی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد شده و همچنین افزایش 88 تخت بیمارستانی دربخش های دولتی و خصوصی،راه اندازی یك كلینیك تخصصی و راه اندازی سه رشته دانشگاهی جدید، احداث شش پایگاه بهداشت طی 2 سال گذشته صورت گرفته است.

*ایرنا: آب و خاك مستعد یكی از مواهب خدادادی است كه استان اردبیل از آن بهره می برد اما پیش تر مورد غفلت واقع شده بود، این دولت چه اقداماتی صورت داده است؟

*معاون امور عمرانی استاندار: در حوزه كشاورزی افزایش تولید محصولات را داشتیم به طوری كه تولیدات استان از 150 هزار تن به 510 هزار تن رسیده و از جمله رتبه اول در تولید دانه های روغنی كلزا را در سطح كشور به دست آورده ایم.
با تامین اعتبار، شبكه های آبیاری خداآفرین در 10 هزار هكتار هم اكنون در دست اجراست و 2 هزار میلیارد ریال نیز برای 12 هزار و 500 هكتار در سال جاری ابلاغ شده است.
طی 2 سال گذشته 110 میلیارد ریال برای اجرای 39 پروژه در شهرك های صنعتی استان اردبیل هزینه شده كه شامل ایجاد شبكه های فاضلاب، زیرسازی، آسفالت و جدول گذاری می باشد.
در حوزه آب منطقه ای نیز كارهای بزرگی در دولت تدبیر و امید انجام شده از جمله اجرای پایاب سد خداآفرین به مساحت 62 هزار هكتار كه اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و همچنین از سر گیری فعالیت در پنج سد دیگر از جمله سد بفراجرد، كله سر و تازه كند كه پیش تر عملیات اجرایی آنها متوقف شده بود و همچنین سد گیوی كه امیدواریم مهرماه امسال به بهره برداری برسد.
در مواردی مانند سد كله سر نیز اشكالات مطالعاتی وجود داشت كه با كمك مشاور برطرف شد و عملیات اجرایی به زودی از سر گرفته خواهد شد.
همچنین آبرسانی به اردبیل، خلخال، مشگین شهر، نمین و عنبران با حجم 50 میلیون متر مكعب با اعتبار 220 میلیارد ریال در 2 سال گذشته انجام و ساماندهی رود ارس در محدوده استان اردبیل كه پیش تر 35 كیلومتر آن انجام شده بود، طی این 2 سال هشت كیلومتر آن اجرا شد و 32 كیلومتر آن نیز به تدریج انجام خواهد شد.

*ایرنا: آقای مهندس عزیزی لطفا جنابعالی نیز در رابطه با خدمات دولت بویژه برنامه های زیربنایی توضیحاتی ارایه دهید.

* ارژنگ عزیزی مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری اردبیل : سرمایه گذاری دولت در زمینه مهار آب های مرزی برخی بركات عمرانی دارد و در كنار آن به توسعه اقتصادی منطقه نیز كمك می كند.
اختصاص یك میلیارد دلار به استان اردبیل از مجموع هشت میلیارد دلار اعتباری كه توسط دولت و با اجازه مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات برای مهار آبهای مرزی و شبكه های اصلی و فرعی، آغاز حجم گسترده ای از فعالیت های عمرانی در سطح منطقه را به همراه داشته و منجر به ایجاد اشتغال شده و واحدهای جانبی مانند حمل و نقل و تولید مصالح نیز فعال شدند.
پس از چهار سال كه این پروژه ها تكمیل شدند نیز زمین های كشاورزی استان به میزان 82 هزار هكتار توسعه خواهد یافت و در نهایت پیش بینی می شود در بخش زراعت 707 هزار تن، در بخش باغات 138 هزار تن، گوشت 10 هزار تن و شیر 317 هزار تن افزایش تولید داشته باشیم كه این امر منجر به افزایش اشتغال، ارزش افزوده و بالا رفتن درآمد سرانه می شود.

*ایرنا:باتوجه به جوانی جامعه به خصوص آمار قابل توجه دانش آموختگان دانشگاهی، اشتغال یكی از دغدغه های امروز جامعه است و از طرفی دولت توانایی جذب این تعداد نیروی كار را ندارد؛ مبرهن است كه چاره را باید در فعالیت بخش غیردولتی و خصوصی جست؛ دولت تدبیر و امید در استان اردبیل چه فعالیت هایی در این زمینه انجام داده است؟

*مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: سیاست اقتصادی دولت تدبیر و امید در استان اردبیل در سه محور پیگیری می شود كه شامل بررسی مشكلات واحدهای تولیدی موجود به منظور ادامه حیات آنها، احیای طرح های نیمه فعال و راكد و بهبود فضای كسب و كار و حمایت از سرمایه گذاری های جدید است.
در محور اول سه اقدام موثر انجام شده و ادامه دارد كه شامل تشكیل كمیته فنی و شناسایی است كه توسط دستگاه های اجرایی ذی ربط با محوریت دفتر هماهنگی امور اقتصادی موانع احصا و اگر در سطح كارشناسی قابل حل باشد، نسبت به رفع مشكلات اقدام می شود.
در گام بعدی و در صورت عدم رفع مشكل پرونده ها به كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یا كمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری ارجاع می شود.
كمیته فنی و كارشناسی از هفته دولت سال گذشته تا كنون طی 27 جلسه مسایل را بررسی و برای رفع مشكلات واحدهای تولیدی 144 مصوبه داشته كه 105 مصوبه اجرایی شده است.
كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز 18 جلسه برگزار كرده كه بیشتر این جلسات در قالب بازدید استاندار اردبیل و مسوولان ذی ربط از واحدهای تولیدی انجام می شود كه در هر مورد به طور متوسط از چهار واحد تولیدی و صنعتی بازدید شده و در انتها مشكلات توسط مدیر واحد در حضور مسوولان دستگاه ها مطرح و برای رفع آنها تصمیم گیری شده است.
این كارگروه تاكنون 75 مصوبه داشته و 54 مصوبه آن اجرایی شده است.
كمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری هم تاكنون 11 جلسه برگزار كرده و 80 مصوبه داشته كه 60 مصوبه اجرایی شده است.

*ایرنا: بسیاری از طرح های تولیدی و صنعتی طی سال های گذشته به دلایلی از جمله ركود بازار، نوسانات ارزی و یا عدم همراهی دستگاه های اجرایی با مشكل مواجه شده و عقیم ماندند كه این امر خود باعث شده تا بسیاری از جوانان پشت سد بازار كار بمانند؛ دولت یازدهم در این زمینه چه اقدامی كرده است؟

* مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: رفع این مسایل در چارچوب محور دوم برنامه های مسوولان استانی مبنی بر احیای طرح های نیمه فعال و راكد قرار دارد كه در این زمینه نیز چند اقدام صورت گرفته است.
اقدام اول جلب مشاركت شركت های شبه دولتی مانند بنیاد بركت بوده؛ با توجه به اینكه خط مشی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد بركت حضور در استان های كم برخوردار و توانمندسازی بخش خصوصی آنها می باشد، با پیگیری های استاندار این مجموعه در چهار طرح استان اردبیل مشاركت كرد.
این طرح ها شامل فولاد سپهر سبلان، آرتا سرم، شمیم شهد نوش فدك و زر كود اردبیل با ظرفیت اشتغال 429 نفر بود كه در مجموع مبلغ 414 میلیارد ریال بنیاد بركت در آنها سرمایه گذاری كرد و تاكنون 159 میلیارد و 200 میلیون ریال به عنوان قسط اول به آنها پرداخت كرده است.
همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین كه سال 1389 به تصویب مجلس رسیده و توسط دولت نیز ابلاغ شده ولی به دلیل عدم توان مالی سازمان مسوول برای انجام مطالعات، تملك زمین و فعال سازی آن بلاتكلیف مانده بود كه با پیگیری های استاندار اردبیل این طرح سال گذشته به شركت سرمایه گذاری شاهد واگذار شد.
مقدمات لازم برای تملك زمین انجام و 2 هزار و 55 هكتار از اراضی ملی در قالب قراردادی 15 ساله واگذار شد و برای رفع معارضان محلی 28 میلیارد ریال پرداخت شد.
برای انجام مطالعات جامع نیز با شركت فجر توسعه جهاد دانشگاهی قراردادی بسته شده و امیدواریم سایر مسایل این طرح تا 2 ماه آینده به اتمام رسیده و زون بندی و واگذاری به واحدهای مورد نظر آغاز شود.
پل معلق مشگین شهر از دیگر طرح های راكد بود كه سال 1377 در زمینی به مساحت یك هزار و 200 هكتار آغاز و قرار بود در سه مرحله انجام شود كه با توجه به مشكلاتی بلاتكلیف مانده بود اما با پیگیری های مجید خدابخش در فاز اول این پل به طول 345 متر، عرض سه متر و ارتفاع 80 متر با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی در سال جاری به بهره برداری رسید.
در مرحله های بعدی این پروژه امكانات گردشگری مانند هتل، استخر آب گرم، پیست های اسكی، اسب سواری، ارابه رانی، دوچرخه سواری و دیگر امكانات جانبی ایجاد خواهد شد.
منطقه نمونه گردشگری آب گرم برجلو (شهر آفتاب نیر) طرحی بود كه از سال 1388 در محدوده ای به مساحت یك هزار و 100 هكتار آغاز شده و قرار بود در سه فاز اجرا شود كه به دلیل مشكلاتی كه در تحویل زمین پیش آمد، بلاتكلیف ماند اما با پیگیری های استاندار اردبیل و تشكیل جلسه با دستگاه های ذی ربط بخشی از مسایل حل شد.
فاز اول این پروژه در زمینی به مساحت 5.5 هكتار با سرمایه گذاری 75 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سال گذشته به بهره برداری رسید و مرحله دوم آن با 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.

*ایرنا: بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال های اخیر با مشكل عدم همراهی دستگاه های اجرایی مواجه بوده و در نهایت رغبتی به سرمایه گذاری نشان نمی دادند؛ دولت تدبیر و امید چه راهكاری برای شكستن این فضا در پیش گرفت؟

*مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: بر اساس ماده 70 قانون برنامه پنجم دستگاه اجرایی اصلی صادر كننده مجوز موظف است در قالب پنجره واحد تسهیل در امور صدور مجوز ایجاد كند كه در راستای بهبود فضای كسب و كار و حمایت از سرمایه گذاری، استاندار اردبیل علاوه بر این امر دستگاه اصلی صادر كننده مجوز را مالك فرآیند عنوان كرد بدین معنی كه علاوه بر تشكیل پنجره واحد، طرح ها را تا مرحله بهره برداری پیگیری كند.
كارگروه مركز جذب و حمایت از سرمایه گذاری در صنعت و معدن و گردشگری بدین منظور تشكیل شد و دستگاه های اجرایی موظف هستند علاوه بر ارایه گزارش عملكرد، ظرفیت های سرمایه گذاری استان را تهیه كنند و در اختیار امور اقتصاد و دارایی به عنوان دبیر ستاد سرمایه گذاری قرار دهند كه برای نمونه سازمان صنعت، معدن و تجارت پیش امكان سنجی 81 طرح سرمایه گذاری را تهیه كرده كه هم اكنون در اختیار دستگاه ها و بخش خصوصی قرار دارد.
همچنین توافق با تعدادی از شركت های شبه دولتی برای سرمایه گذاری در این منطقه طی جلسه ای در دفتر معاون اجرایی رییس جمهوری پیش از سفر دكتر روحانی به استان اردبیل صورت گرفت كه مشاركت قرارگاه خاتم الانبیاء در طرح ساخت بخش بخار نیروگاه سیكل تركیبی سبلان با 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای افزایش 480 مگاواتی برق تولیدی این نیروگاه از جمله آنهاست.
حضور شركت های اتكا، بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی، شركت سرمایه گذاری غدیر، شركت توسعه جهانگردی و ایرانگردی برای سرمایه گذاری در استان اردبیل نیز در قالب تفاهم نامه هایی در حال پیگیری است و از جمله ماه گذشته تفاهم نامه ای با سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح برای ایجاد دهكده علمی، تفریحی و گردشگری پرواز امضا شد و پیگیری می شود.

*ایرنا: همواره زمزمه هایی مبنی بر وجود منابع معدنی در استان به گوش رسیده اما تاكنون خبری مبنی بر فعالیت های اكتشافی مواد معدنی ارزشمند انتشار نیافته؛ آیا مردان اقتصادی دولت محلی برای این حوزه برنامه خاصی دارند؟

*مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: مطالعات اكتشافی در سه پهنه معدنی شامل قزل اوزن به مساحت یك هزار و 351 كیلومتر مربع توسط شركت ایمیدرو، مطالعه زون سبلان با یك هزار و 696 كیلومتر مربع مساحت توسط شركت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه و مطالعه زون باغرو به مساحت 874 كیلومتر مربع توسط شركت سرمایه گذاری توسعه معادن كوثر از دیگر فعالیت هایی است كه به طور جدی در زمینه معدنی در استان اردبیل آغاز شده كه با رسیدن به مرحله بهره برداری اتفاقات مثبتی برای استان اردبیل رقم خواهد خورد.

*ایرنا: اردبیل از ظرفیت مناسبی در حوزه كشاورزی برخوردار است اما صادرات تولیدات استان و ایجاد منطقه ای امن برای حضور سرمایه گذاران در این حوزه همواره چالشی برای علاقه مندان بوده است؛ دولت یازدهم در این زمینه چه گام هایی برداشته است؟

*مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: اقدامات ریز و درشت بسیاری در حوزه كشاورزی انجام شده است اما مهمترین آنها عبارت است از این كه طی سفر هیات دولت به استان اردبیل در مردادماه سال گذشته الحاق بخشی از شمال استان به منطقه آزاد ارس در كنار ایجاد منطقه آزاد گردشگری سبلان مطرح شد.
طرح الحاق به منطقه آزاد ارس در كارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی كشور به پیشنهاد معاون اول رییس جمهوری به ایجاد منطقه آزاد تجاری مستقل استان اردبیل تبدیل شد.
طرح توجیهی تهیه و پس از تصویب هیات دولت در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.
با توجه به اینكه طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به همراه طرح منطقه آزاد مهران و بوشهر ارایه شده، در صورت همدلی نمایندگان استان فارغ از حاشیه ها در مرحله اول و سپس همراهی آنها با نمایندگان دو استان دیگر می تواند به تصویب هرچه سریعتر این لایحه در مجلس كمك كند كه در نهایت می تواند سیمای این منطقه را متحول كند.
البته در زمینه نحوه تصویب طرح و تعیین محدوده آن مسایلی مطرح می شود كه بسیاری از آنها غیركارشناسی و از روی غرض است.

*ایرنا: رونق تولید و بهبود فضای كسب و كار را می توان یكی از شعارهای دكتر روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری عنوان كرد؛ برای تحقق این مهم چه اقداماتی تا كنون صورت گرفته است؟

* مدیركل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اردبیل: برای بهبود فضای كسب و كار نیز جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی استان اردبیل برگزار می شود كه از هفته دولت در سال گذشته تا كنون هشت جلسه داشته كه از 44 مصوبه آن 19 مصوبه اجرایی شده است.
كارگروه تخصصی امور اقتصادی نیز در این راستا 11 جلسه تشكیل داده كه 51 مصوبه داشته و از این میان آنها 50 مصوبه عملیاتی شده است.
كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری به منظور پیگیری مسایل حوزه كار و رصد میزان عمل كردن بانك ها به تعهداتشان هفت جلسه و 38 مصوبه داشته كه همه آنها عملیاتی شده است و علاوه بر اینها مركز جذب و حمایت از سرمایه گذاری در اداره كل امور اقتصادی و دارایی 2بار در هفته تشكیل جلسه می دهد؛ تا كنون 61 جلسه و 58 مصوبه داشته كه 43 مصوبه آن اجرا شده است.
همچنین در راستای رونق تولید حدود 300 میلیارد ریال سرمایه گردش برای واحدهای مشكل دار پرداخت شده است.
در سال 1393 درخواست مجوز برای ایجاد واحدهای جدید در بخش صنعت استان نسبت به سال پیش از آن 350 درصد رشد داشته و میزان سرمایه گذاری های درخواستی برای ایجاد واحدهای جدید از 15 هزار میلیارد ریال به 65 هزار میلیارد ریال رسیده است.
اما مهمترین موضوعی كه در این زمینه نباید از آن غفلت كرد ایجاد عوامل انگیزشی در استان های كم برخوردار در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است كه باید توسط قانونگذاران مورد توجه واقع شود.
از جمله این عوامل می توان به كاهش نرخ بهره های بانكی، تعرفه ها و مالیات اشاره كرد كه می تواند در جذب سرمایه ها موثر باشد و نمایندگان باید به این امر توجه كنند اما متاسفانه بسیاری از آنها در مواردی جزیی ورود می كنند كه ارتباط چندانی با وظایف آنها ندارد اما در مسایل كلان و كلیدی كه باید خود را درگیر كرده و چاره اندیشی كنند، كوتاهی كرده اند.
جناب قای مهندس آذرنژاد ، آقای عزیزی از اینكه این فرصت را در اختیار ایرنا قرار دادید تا بخشی از خدمات دولت تدبیر و امید به اطلاع مردم برسد كمال تشكر را داریم .
8123/1352/6016
۰ نفر