۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81730696
T T
۰ نفر
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي: حفظ وحدت يك وظيفه الهي است

مشهد – ايرنا – دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: حفظ وحدت در جامعه اسلامي يك وظيفه الهي و از مهمترين تكاليف مسلمانان به شمار مي رود.

آيت الله محسن اراكي روز يكشنبه در افتتاحيه نشست علمي امام رضا (ع) با موضوع 'سبك زندگي، همدلي و همزباني' كه در تالار شيخ طبرسي بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد، افزود: وقتي جامعه اي دچار شكاف مي شود در آن همدلي و همزباني نيست و اين جامعه مورد وثوق پيامبر اسلام (ص) نمي باشد.
وي بيان كرد: سبك زندگي از محورهاي مهم جامعه اسلامي است كه وحدت بين مذاهب اسلامي را تحكيم مي بخشد و اگر اختلافي در فقه از ديدگاه مذاهب وجود دارد مربوط به نوع خرد آن مي باشد، فقه كلان و فقه خرد اگرچه در هم تنيده اما در ادله حوزه هاي بحث و نوع مسائل مطروحه متفاوت است.
وي اظهار كرد: اگر فقهاي اسلام و متفكران مذاهب اسلامي با يكديگر همفكري و همدلي كنند و الگوي اسلامي مديريت جامعه را تنقيح كنند به عدم وجود اختلاف بين مذاهب اسلامي پي خواهند برد و مي توان به الگوي واحدي كه مورد توافق همه مذاهب اسلامي مي باشد، براي جامعه اسلامي ارائه كرد.
وي گفت: در قرآن كريم به دو نوع زندگي كه متناقض از يكديگر و از جهاتي به هم شباهت دارند، اشاره شده است، نخست زندگي ذاكرين كه از آن به عنوان حيات ذاكرين تعبير شده و ديگري زندگي غافلين كه از آن به عنوان حيات غافلين تعبير شده است.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: در قرآن كريم زندگي انسان را به پنج مرحله تقسيم كرده است، نخست حيات نباتي كه خاصيت آن تغذيه و نمو است، دوم حيات حيواني كه خاصيت آن احساس و لذت است، سوم حياتي است كه انسان به تعقل و تفكر مي رسد.
آيت الله اراكي گفت: انسانيت انسان به حيات عقل و تعقل بستگي دارد كه موادش سمع و بصر است و انسان وظيفه دارد در اين نوع حيات در آنچه مي شنود و در آنچه مي بيند بيانديشد.
وي بيان كرد: يكي از مهمترين خصوصيت هاي سبك زندگي اسلامي اين است كه به انسانها فرصت انديشيدن در آيات الهي را مي دهد.
وي افزود: مرحله چهارم از حيات انسان، زندگي ايماني است و در قرآن كريم به آن تاكيد فراوان شده است؛ مرحله پنجم از حيات انسان روح قدسي است كه برتر از همه حيات ها مي باشد لذا كاري كه در ترويج سبك زندگي اسلامي انجام مي دهيم اين است كه انسان را از مرحله زندگي حيواني به مرحله زندگي ذكر برسانيم.
آيت الله اراكي تعقل بويژه تفكر در آيات الهي، قرآن كريم و اسلام و محبت خداي متعال و اولياي الهي را از محورهاي سبك زندگي الهي برشمرد.
وي گفت: پرهيز از خودمحوري و توجه به خواسته هاي ديگران از آثار سبك زندگي اسلامي است كه منجر به ترويج ايثار و از خودگذشتگي در جامعه مي شود و وحدت را برقرار مي سازد.
وي اظهار كرد: رهبري و پيروي از منويات ايشان محور وحدت در جامعه اسلامي است و اين بزرگترين نعمتي مي باشد كه خداوند به اين ملت عطا كرده و امور را به صالحان داده و جامعه ما را گرفتار حاكمان شرور نكرده است.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: اغلب رسانه ها انتقاد از عملكرد مسوولان را سرلوحه كار خود قرار داده اند، اين در حاليست كه انتقاد مفيد و كارساز است اما در كنار آن بايد اقدامات مثبت و نعمتي كه خداوند به اين كشور عطا كرده است را نيز مدنظر قرار داد.
مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي نيز در اين همايش گفت: امروزه در شرايطي كه استكبار درصدد اختلاف بين مسلمانان است به همدلي و همزباني نياز مبرمي داريم و ملت ما بايد سبك زندگي را بر اساس آموزه هاي ديني و قرآني بياموزد و نسبت به مهرورزي و تواضع اهتمام بورزند؛ از طريق برگزاري اين همايش ها بايد ناهنجاريهاي جامعه را شناخت و با كار علمي و فرهنگي جلوي حركت آنان را گرفت.
حجت الاسلام مهدي شريعتي تبار افزود: از 100 مقاله رسيده به اين همايش 15 مقاله به چاپ رسيده و در اين همايش يك روزه صاحبان مقالات برگزيده در دو حوزه سبك زندگي اسلامي و همدلي و همزباني حضور يافته و به بحث درباره موضوعات مطروحه در قالب دو كميسيون مجزا خواهند پرداخت.
وي بيان كرد : ائمه جمعه شهرهاي تبليغي و علماي برجسته شيعه و سني از سه استان خراسان رضوي، شمالي و جنوبي مدعو اين مراسم هستند؛ در پايان اين همايش از كتاب سبك زندگي كه مي تواند نقطه عطفي در انتشار كتب در اين سبك باشد، رونمايي مي شود.
7489/1211
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست