۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۵:۱۶
کد خبر: 81726510
T T
۰ نفر
ژاپن در پی سرمایه‌گذاری در ایران پس از پایان تحریم‌ها

تهران- ایرنا- روزنامه ژاپنی نیكای درگزارشی درباره روابط و همكاری های تجاری توكیو و تهران نوشت كه ژاپن به سرمایه‌گذاری در ایران پس از پایان تحریم‌های جهانی علیه این كشور چشم دوخته است.

به گزارش ایرنا، شبكه اینترنتی دویچه وله فارسی چهارشنبه شب در گزارشی به نقل از این روزنامه ژاپنی افزود: بسیاری از كشورهای غربی نمایندگانی بلندپایه برای افزایش سطح روابط اقتصادی با ایران روانه این كشور كرده‌اند.
روزنامه ژاپنی نیكای در شماره روز چهار‌شنبه 28 مرداد (19 اوت) خود به نقل از محافل دولتی ژاپن به علاقه این كشور به سرمایه‌گذاری در ایران اشاره كرده است.
در مقاله این روزنامه آمده است، این روابط می‌تواند پس از پایان تحریم‌های اقتصادی علیه این كشور آغاز شود. گفته می‌شود كه نخستین گفت‌وگوها در این باره انجام شده‌اند.
این روزنامه ژاپنی همچنین در باره موضوع‌های اقتصادی مورد علاقه مقام های دو كشور نوشته است كه ژاپن موافق سرمایه‌گذاری در زمینه پروژه‌های مواد خام در ایران است و می‌خواهد واردات نفت خود را از این كشور افزایش دهد و بر همین اساس هیاتی بلندپایه از مقام های ژاپنی در ابتدای ماه اوت سال جاری میلادی به ایران سفر كرد و در دیدار با مقام های دولتی ایران از جمله در باره معاملات نفت و گاز با این كشور گفت‌وگو و مذاكره كرد.
گزارش روزنامه ژاپنی نیكای در ارتباط با علاقه كشور ژاپن به سرمایه گذاری در ایران پس از پایان تحریم‌ها در حالی است كه وزارت نفت ایران روز یكشنبه 18 مرداد (9 اوت) از مذاكرات مفید و سازنده مقام‌های این وزارتخانه با بیش از ٢٠ شركت ژاپنی خبر داده بود.
در این نشست بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران و دایشیرو یاما گیوا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن، در باره حضور شركت‌های ژاپنی در صنایع بالادستی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و نحوه سرمایه‌گذاری و مشاركت آنها در طرح‌های صنعت نفت ایران مذاكره كردند.
به گفته وزیر نفت ایران، قرار است شركت‌های ایرانی و ژاپنی برای توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف با یكدیگر همكاری كنند.
وزارت نفت ایران اعلام كرد، در هیات اقتصادی ژاپن، مدیران بخش‌های مالی، نفت‌وگاز، برنامه‌ریزی و سیاست‌های منابع طبیعی، سوخت و خاورمیانه وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن (متی) حضور داشته اند.
دویچه وله فارسی اضافه كرد: بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایران پس از دستیابی به توافق اتمی در نظر دارد برنامه‌هایی را برای بازسازی صنایع اصلی خود و توسعه روابط تجاری‌اش از جمله با كشورهای غربی اجرایی كند.
در این ارتباط محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران روز پنجشنبه یكم مرداد (23 ژوئیه) در كنفرانسی در شهر وین شركت كرد.
وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران به خبرنگاران گفته بود كه دوران واردات یك‌جانبه از سوی ایران دیگر به سر رسیده است و این كشور به ‌دنبال توسعه‌ تجارت و صادرات كالا به دیگر كشورهای منطقه و جهان است.
نعمت‌زاده در این كنفرانس با تاكید براین كه ایران به ‌دنبال توسعه‌ تجارت و صادرات به كشورهای دیگر است، گفته بود كه ایران به‌ دنبال سرمایه‌گذاری و همكاری در زمینه‌های مهندسی، طراحی صنعتی و توسعه با كشورهای غربی است و دیگر تمایلی ندارد كه صرفا از كشورهای غربی ماشین‌آلات صنعتی وارد كند، بلكه به دنبال روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با كشورهای صنعتی جهان است.
گفته می‌شود كه ایران در حوزه نفت و گاز پروژه‌هایی به ارزش 185 میلیارد دلار طراحی كرده و امیدوار است كه این پروژ‌ه‌ها تا سال 2020 به امضا برسند.
مقام های ایران اعلام كرده‌اند كه به ‌دنبال بازسازی صنایع داخلی و تجارت گسترده با دیگر كشورها هستند.
حسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران هم در یكم مرداد (23 ژوئیه) در وین به خبرنگاران اعلام كرد كه ایران شیوه‌ عقد قراردادهای نفتی و گازی خود را تغییر خواهد داد.
محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران هم در این كنفرانس گفته بود كه وزارت ‌اقتصاد و دارایی و برخی از كشورهای اروپایی برای آغاز داد و ستد تجاری مذاكره كردند.
معاون وزیر اقتصاد ایران افزوده بود كه پس از توافق اتمی شاهد ابراز تمایل برخی كشورها و شركت‌های اروپایی برای حضور و بازگشت و همچنین سرمایه‌گذاری در ایران هستیم.
دویچه وله نوشت : بیشتر شركت‌های نفتی بزرگ اروپا منتظرند لغو تحریم‌ها علیه ایران وارد فاز اجرایی شود، تا آنها برای ورود دوباره به این كشور تصمیم‌گیری كنند.
گفته می‌شود كه بیشتر این شركت‌‌ها از جمله توتال و رویال داچ شل برای بازگشت دوباره به ایران ابراز تمایل كرده‌اند.
زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این كشور روز یكشنبه 28 تیر (19 ژوئیه) در جریان سفر سه‌ روزه‌اش به ایران اعلام كرده بود كه پس از پایان یافتن مناقشه هسته‌ای، دیگر راه برای عادی شدن روابط اقتصادی باز شده است.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان كه نخستین شخصیت بلندپایه سیاسی یك كشور غربی بود كه پس از پایان مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی راهی این كشور شد، تاكید كرده بود كه پیش‌شرط چنین روابطی، اجرایی شدن مفاد تفاهم هسته‌ای جامع میان ایران و گروه موسوم به 1+5 است.
وزیر اقتصاد و انرژی آلمان را در این سفر یك هیات عالی‌رتبه اقتصادی همراهی می‌كرد.
اقتصاد آلمان امیدوار است كه پس از پایان مناقشه هسته‌ای غرب با ایران، سطح روابط اقتصادی دو كشور به شدت افزایش یابد.
اتاق صنایع و بازرگانی آلمان انتظار دارد كه حجم صادرات آلمان به ایران در سه تا چهار سال آینده از 39/ 2میلیارد یورو در سال 2014 به 10 میلیارد یورو، یعنی بیش از چهار برابر افزایش یابد.
دویچه وله فارسی در ادامه نوشت:بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اوایل ماه مه سال جاری در سفر به آلمان در برلین با نمایندگان گروه فولكس‌واگن و لینده دیدار و گفت‌وگو كرده بود.
در این ارتباط همچنین 18 مرداد (9 اوت) در جریان سفر هیات ایتالیایی به ریاست وزیران امور خارجه و توسعه اقتصادی این كشور به تهران، مذاكراتی میان شركت‌های نفتی ایتالیا و مقام‌های وزارت نفت ایران انجام گرفته است.
در میان مذاكرات انجام شده میان وزیر نفت ایران و كلودیو دسكالزی رییس شركت نفتی انی ایتالیا در باره خرید نفت از ایران و همچنین مشاركت شركت انی در طرح توسعه میدان‌های نفتی این كشور به ویژه طرح توسعه فاز سوم میدان دارخوین نیز گفت‌وگو شده است.
انی از شركت‌های مطرح در صنعت نفت و گاز است و در ده‌ها كشور جهان در این حوزه فعالیت دارد، اما مذاكرات مسوولین این شركت با مقام های ایران، منجر به امضای قرارداد نفتی میان دو طرف نشده و انعقاد قراردادهای جدید، به لغو كامل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران موكول شده است.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در 29 ژوئیه (هفتم مرداد) نیز در سفر یك روزه خود به ایران اعلام كرده بود كه فرانسه امیدوار است با رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این كشور، فرانسه بتواند بار دیگر مبادلات تجاری خود با جمهوری اسلامی را از سر گیرد.
وزیر امور خارجه فرانسه افزوده بود كه موضع‌گیری سفت و سخت او در جریان روند مذاكرات اتمی غرب با ایران، مانعی بر سر راه ایجاد فرصت‌های اقتصادی فرانسه در ایران نخواهد بود.
فرانسه در مذاكرات چندین مرحله‌ای و نفس‌گیر اتمی میان ایران و كشورهای 1+5 همواره موضعی سختگیرانه در قبال ایران و برنامه‌های اتمی این كشور داشته است.
دویچه وله فارسی در پایان توضیح داد: در این ارتباط شماری از رسانه‌های محافظه‌كار و تندرو در ایران با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران به شدت مخالفت كرده بودند.
شبك**1080 **1917
۰ نفر