۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۰
کد خبر: 81726113
T T
۰ نفر
كلنگ زني پروژه گازرساني 696روستاي واجد شرايط خراسان رضوي همزمان با هفته دولت

مشهد - ايرنا - مدير عامل شركت گاز خراسان رضوي از كلنگ زني و شروع عمليات اجرايي گازرساني به 696 روستاي واجد شرايط استان همزمان با هفته دولت خبر داد.

حبيب الله صادقي روز چهارشنبه در يك نشست خبري با بيان اينكه ضريب نفوذ گاز در استان هم اينك 67درصد است ، گفت : يك هزار و 320 روستاي واجد شرايط فاقد گاز با 171 هزار خانوار روستايي در استان وجود دارد كه بر اساس برنامه ريزي انجام شده ظرف سه سال آينده همه آنها گازدار مي شوند.
وي عنوان كرد : در مرحله نخست برنامه ريزي شده 696 روستا با حدود 100 هزار خانوار جمعيت كه پروژه هاي آن طي هفته هاي جاري به زمين زده مي شود و كل اعتبار مورد نياز آن چهار هزار و 800 ميليارد ريال مي باشد كه از محل اعتبارات بند 'ق' تبصره دو لايحه بودجه 93 كه در سال 904 هم تداوم يافته تامين و اين پروژه ها اجرا مي شود.
وي اظهار كرد : عمليات اجرايي 696 روستا تا پايان سال 95 انجام و 100 هزار خانوار روستايي از نعمت گاز برخوردار مي شود.
به گفته وي ، با بهره برداري از پروژه هاي گاز اين روستاها ضريب نفوذ گاز روستايي استان به 86 درصد و با اتمام گازرساني به همه يك هزار و 320 روستا طي سه سال ، عملا پروژه گازرساني به روستاهاي واجد شرايط استان بسته مي شود.
وي دو شاخص اصلي براي واجد شرايط بودن روستاهاي استان براي گازرساني را دارا بودن جمعيت بيش از 20 خانوار و هزينه گازرساني به هر خانوار كمتر از 60 ميليون ريال ذكر و عنوان كرد : روستاهاي واجد شرايط استان بر اين مبنا شناسايي و تلاش شد، عدالت نسبي و حفظ توازن توسعه اي در سطح استان رعايت شود.
وي با بيان اينكه مشهد به لحاظ برخورداري روستاها از نعمت گاز از برخوردارترين شهرستان هاي استان است ، افزود : هم اكنون ضريب نفوذ گاز در بخش روستايي اين شهرستان 88 درصد مي باشد اما با اين وجود براي 12 درصد باقي مانده برنامه ريزي شده است.

بهره برداري 45 پروژه گازرساني به روستاها و صنايع همزمان با هفته دولت
..........................................................................................................
صادقي در ادامه با بيان اينكه علاوه بر كلنگ زني پروژه هاي گازرساني به روستاها از تعدادي پروژها آماده شده بهره برداري مي شود ، افزود : اين پروژه ها شامل 45 طرح گازرساني به روستاها، صنايع و مراكز درماني استان است.
وي از جمله اين پروژه ها را گازرساني به مسكن رضوي، بيمارستان 100 تختخوابي بهداري رزمي شمالي شرق سپاه ، فازهاي دو و سه بيمارستان رضوي ، بيمارستان 62 تختخوابي فريمان ، دانشگاه پيام نور واحد بجستان ، فرهنگسراي امام رضا (ع) ، نوباغ سبزوار ، دو روستاها تربت جام ، پنج روستاي كاشمر مي باشد.
وي اتمام احداث ايستگاه تقليل فشار و اصلاح شبكه تغذيه و توزيع شهرهاي بردسكن و خليل آباد، گازرساني به يك روستا و مجتمع 350 واحدي نسيم آباد و نيز 19 روستاي شهرستان چناران ، دو روستاي درگز ، و جايگاه CNGرباط سنگ را از ديگر پروژه هاي آماده بهره برداري در هفته دولت ذكر كرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه ضريب نفوذ گاز در حوزه شهري در استان به 99،8 درصد رسيده است ، گفت : سه شهر واجد شرايط گازرساني در استاني باقي مانده بود كه هم اكنون عمليات گازرساني به شهر ريوش از توابع شهرستان كاشمر توسط پيمانكار در حال انجام است، براي پروژه خط انتقال دو شهر همت آباد و بار از توابع شهرستان فيروزه در حال انتخاب پيمانكار هستيم .
وي گفت : تنها شهرستان استان كه به دليل صعب العبور بودن و فاصله زياد از خطوط انتقال امكان گازرساني به آن نيست باجگيران در مرز تركمنستان است كه بر اساس مطالعات و برنامه ريزي هاي انجام شده احتمالا از طريق حمل گاز CNG از طريق كاميون ها حمل گاز فشرده نياز آنان تامين خواهد شد.
وي در ادامه توضيح داد : در حال حاضر ضريب نفوذ گاز در بخش شهري و روستايي استان كه به ترتيب 99،8 و 67 درصد است از ميانگين كشوري آن كه در شهري 96 و در روستايي 59 درصد مي باشد بالاتر است.
وي افزود : امروز سهم گاز طبيعي در تامين انرژي استان بيش از 70 درصد مي باشدچنانكه انرژي اوليه تامين گاز تمام نيروگاه هاي استان گاز مي باشد ضمن آنكه بخش عمده منازل مسكوني شهري و روستايي ، مراكز تجاري و غيره هم از نعمت گاز طبيعي برخوردارند.
اين مسوول اظهار كرد : در حوزه حمل و نقل استان هم 170 جايگاه سوخت CNGوجود دارد.
در حال حاضر بالغ بر يك ميليون و 800 هزار مشترك گاز در استان وجود دارد.
1906/1211

سرخط اخبار استان‌ها