۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81716747
T T
۰ نفر
صنعت سیمان در انتظار رفع تحریم ها و رونق پروژه های عمرانی است

تهران - ایرنا - صنعت سیمان به عنوان یكی از صنایع معدنی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند روبه رشد داشته به گونه ای كه 10 سال زودتر از زمان بندی پیش بینی شده در سند چشم انداز (1404) به ظرفیت اسمی 80 میلیون تنی دست یافته و اكنون در انتظار رفع تحریم های اقتصادی و رونق پروژه های عمرانی بسر می برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، براساس آمارهای منتشر شده اكنون كل واحدهای سیمانی فعال در سطح كشور به 72 كارخانه رسیده كه ظرفیت اسمی ثبت شده این واحدها بالغ بر 158 میلیون تن است اما اكنون دستیابی به 120 میلیون تن سیمان در سال 1404 مورد انتظار است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید كارخانه های فعال سیمان را در سال 1393 به میزان 67 میلیون تن اعلام كرده كه در مقایسه با رقم 69.5 میلیون تنی مربوط به عملكرد 1392 كاهش چهار درصدی را نشان می دهد.
برنامه پیش بینی شده این بخش برای امسال دستیابی به تولید 72 میلیون تن است.
انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان آمار صادرات سیمان را در سال گذشته افزون بر 18.8 میلیون تن اعلام كه حدود 60 درصد صادرات این بخش را كشور عراق جذب كرد.
توافق برجام بین جمهوری اسلامی ایران با كشورهای 1+5 كه حاصل مذاكرات 12 ساله بود، اكنون انگیزه تولیدكنندگان را مضاعف ساخته تا با افزایش فعالیت های خود، موانع این بخش را نیز با پشتیبانی دولت برطرف سازند و از شتاب لازم برخوردار شوند.
دست اندركاران صنعت سیمان بر این باورند كه چنانچه تحریمهای اقتصادی ظالمانه برطرف شود، صادرات این بخش رشد پیدا می كند و موجب افزایش درآمدهای ارزی فعالان این صنعت می شود.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان پیش از این به ایرنا گفته بود، صنعت ساختمان طی دو سال اخیر با ركود مواجه شده كه این امر در میزان مصرف داخلی نقش موثر داشته است.
آمارها نشان می دهد، سالانه میزان مصرف داخلی سیمان به رقم 50 تا 55 میلیون تن می رسد و شرایط ركودی سال گذشته افت تولید را نسبت به سال 92 به دنبال داشت.
افزایش میزان پروژه های عمرانی ضمن رشد تقاضای مصرف سیمان، رونق تولید را به دنبال خواهد داشت و این موضوعی است كه دولت یازدهم به آن اذعان دارد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور پیش از این اعلام كرد: سال 1391 شمار طرحهای عمرانی حدود یكهزار و 300 طرح بود كه تكمیل آنها در قالب یك دوره چهار تا پنج سال به 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، اما در سال 92 آمار طرحهای عمرانی از سوی دولت دهم به شكل جهشی به بیش از دو برابر رسید و در واقع دولت یازدهم با دو هزار و 900 طرح عمرانی مواجه شد كه تكمیل آنها حداقل 400 هزار میلیارد تومان نیاز داشت كه تامین آن از عهده دولت خارج بود.
بودجه عمرانی دولت در سال 93 رقم 38 هزار میلیارد تومان بود و برای امسال حدود 43 هزار میلیارد تومان است كه در واقع 10 درصد میزان نیاز كشور ارزیابی می شود.
بنابراین دست اندركاران صنعت سیمان انتظار دارند كه دولت با اتخاذ راهبرد اساسی برای برطرف سازی كاهش تقاضای داخلی و پشتیبانی لازم برای راهیابی به بازارهای جدید صادراتی از این بخش حمایت لازم را به عمل آورد.
نكته دیگری كه باید مورد توجه قرار داد افزایش ظرفیت تولید سیمان در كشورهای منطقه است، زیرا رقبا برای تسخیر بازارهای جمهوری اسلامی ایران از همه
ابزارها بهره می گیرند.
پیشنهادی كه چندی است از سوی فعالان صنعت سیمان به دولت (وزارت صنعت ،معدن و تجارت) ارایه و به سازمان بورس منتقل شده، عرضه سیمان در بورس صادراتی است كه پیامد كنترل قیمت ها را به دنبال داشته باشد و امكان افزایش میزان ارزش افزوده این ماده را فراهم آورد، تاكنون عملی نشده است.
اكنون از مجموع 72 كارخانه فعال سیمان كشور تعداد 37 واحد در بورس پذیرش شده كه ظرفیت اسمی واحدهای فعال سیمان در بورس 98 میلیون تن ذكر شده است.
تولید واحدهای فعال سیمان در بورس از مجموع حدود 67 میلیون تن در سال 93 سهمی به میزان 41 میلیون تن ثبت شده است.
شرایط ركودی بازار كه از سال 92 آغاز شد پیامد گمانه زنی های متفاوت را از سوی كارشناسان به دنبال داشت، بگونه ای كه رئیس كمیسیون صنایع ومعادن اتاق تهران ابراز داشت از مجموع 91 كارخانه سیمان كشور اكنون 21 كارخانه سیمان تعطیل شده است، درحالی كه این آمار با بررسی های دقیق به دور از واقعیت بود، زیرا كارخانه های سیمان كشور اغلب دارای دو تا سه كوره تولید هستند و چنانچه یك كوره بنابر مقتضیات یك واحد خاموش شود، دلیلی بر تعطیلی كارخانه نمی شود.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان، اظهار داشت: هیچ كارخانه ای تعطیل نشده، بلكه ممكن است یك كوره خاموش شده باشد و این امر مفهوم توقف تولید را ندارد.
به گفته این متخصص صنعت سیمان، اكنون 91 كوره در كارخانه های سیمان وجود دارد كه 21 كوره غیرفعال است.
تولید سیمان در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته كاهش 12 درصدی را نشان می دهد و درخصوص صادرات نیز به همین میزان با افت مواجه شدیم.
چنانچه آمار مطرح شده در ماه جاری از سوی رئیس كمیسیون صنایع ومعادن اتاق تهران صحت داشت، چگونه از شمار 72 كارخانه فعال سیمان كشور نزدیك به 30 درصد آنها تعطیل شده باشند، افت 12 درصدی تولید نسبت به چهار ماهه 93 منطقی به نظر می رسد.
در عین حال اوضاع ناآرام و تحولات نظامی در كشورهای عراق، افغانستان، سوریه، یمن و غیره روند اجرای طرحهای عمرانی این كشورها را متوقف یا كمتر از گذشته ساخته، بنابراین صادرات سیمان كشورمان نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.
طی چهار ماهه اول سال گذشته 23 میلیون و 803 هزار و 709 تن سیمان تولید و به میزان 18 میلیون و 719 هزار و 523 تن در بازار مصرف داخلی عرضه شد.
مجموع سیمان صادرشده در مدت چهارماهه نخست سال 1393 بالغ بر چهار میلیون و 836 هزار و 934 تن بود.
تامین نقدینگی یا سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدكننده سیمان بسان دیگر واحدهای تولیدی همواره بازگو شده، دركنار مشكل جدی حمل و نقل كه ابزار مهم صادراتی این بخش است، از جمله چالش های صنعت سیمان محسوب می شود.
ایران در سالهای اخیر همواره در بین پنج كشور شاخص تولیدكننده سیمان جای داشته، این درحالی است كه از نظر صادرات رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
مشكل كاهش قیمت نفت به عنوان منبع اصلی درآمد كشورهای نفتی منطقه از جمله عراق موجب آن شده كه خریداران سیمان ایران با افت درآمد مواجه شوند ، بنابراین ناگزیر از آن شده اند كه اجرای طرحهای عمرانی را كند سازند.
پیشتر آمارهای منتشر شده حاكی از آن بود كه ایران سیمان كیفی خود را با قیمت نازل به بیش از 30 كشور جهان صادر می كند اما اكنون با توجه به افت تقاضاها، تولیدكنندگان این بخش برای شناسایی بازارهای جدید در قاره های آفریقا و اروپا تلاش می كنند.
اكنون تولیدكنندگان صنعت سیمان از مسئولان ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شده اند كه با توجه به ظرفیت موجود در واحدهای فعال و طرح های در دست اجرا، دیگر نیاز به صدور مجوز برای تاسیس واحدهای جدید وجود ندارد.
بنابراین انتظار دست اندركاران صنعت سیمان در شرایط كنونی برطرف شدن تحریمهای اقتصادی است كه در واقع سایه خود را بر روی تولید در زمینه های مختلف انداخته و رفع آن می تواند موجب شتاب حركت در این بخش شود، درعین حال اكنون كه تدوین ششمین برنامه توسعه كشور در دست اقدام است، پیش بینی حساب شده طرحهای عمرانی و افزایش متناسب بودجه های مربوطه، نقش موثری در رشد زنجیره گسترده مشاغل متصل به این امر را در پی خواهد داشت و در واقع می تواند رونق فعالیت صنعت سیمان را به دنبال داشته باشد.
اقتصام (5) 1559**1558
۰ نفر