۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81714784
T T
۰ نفر
ساخت و ساز در كشور 70 درصد كاهش يافته است

تهران - ايرنا - رييس كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايي انبوه سازان مسكن و ساختمان ايران گفت: در مقايسه با سال 91 ساخت و ساز در كشور 70 درصد كاهش يافته و طي سه سال گذشته انبوه سازان هيچ پروژه بزرگي را آَغاز نكرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا جمشيد برزگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از مخالفت بانك مركزي با پرداخت تسهيلات به انبوه سازان براي احداث واحدهاي مسكن خبرداد و گفت: بانك مركزي با پرداخت تهسيلات به انبوه سازان و انتقال آن به خريداران مخالف است در حالي كه هم اكنون بيشتر خريداران به دنبال خريد واحدهاي مسكوني وام دار هستند.
وي اظهار داشت: انبوه سازان آمادگي استفاده از تسهيلات نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده در شهرهاي كوچك هستند اما تا كنون نتوانسته اند از اين تسهيلات بانكي استفاده كنند.
برزگر تاكيد كرد: بانك ها براي پرداخت اين تسهيلات سود 25 درصدي را خواستار هستند در حالي كه اين تسهيلات بايد با سود 14 درصدي در اختيار انبوه سازان قرار بگيرد تا بتوانند نسبت به بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده در شهرهاي كوچك اقدام كنند.
وي گفت: پيشنهادهاي زيادي را براي رونق بازار مسكن به دست اندركاران ارائه داده ايم زيرا هم اكنون 35 تا 40 درصد مردم در شهرهاي بزرگ مستاجر هستند و دولت براي خانه دار شدن اين قشر بايد برنامه ريزي مناسبي را داشته باشد.
رييس كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايي انبوسازان مسكن و ساختمان ايران يادآور شد: دولت بايد به بخش مسكن توجه ويژه اي داشته باشد و با حمايت هاي خود آن را از ركود فعلي خارج كند تا دهك هاي مياني جامعه بتوانند براي خود سرپناهي را فراهم كنند.
وي اظهار داشت: پرداخت تسهيلات به انبوه سازان و انتقال آن به خريداران مسكن در خروح بازار مسكن از ركود تاثير گذار خواهد بود زيرا افزايش ساخت و ساز دركشور بخش هاي مختلف اقتصادي را نيز بيش از پيش فعال خواهد كرد.
وي گفت: عليرغم امضاي موافقتنامه اي توسط انبوه سازان با شركت عمران و بهسازي شهري ايران متاسفانه تاكنون در زمينه نوسازي و بهسازي بافت هاي فرسوده شهر نتوانسته ايم كاري انجام دهيم و همچنان به دنبال اجراي پروژه هاي بزرگ ساخت و ساز در كشور هستيم.
وي در پايان يادآور شد: دهك هاي بالاي جامعه همواره مي توانند مسكن مورد نياز خود را تهيه كنند اما دهك هاي مياني جامعه نيازمند حمايت دولت براي افزايش قدرت خريد آن ها هستند.
اقتصام (3) 1108 ** 9314 ** 1574

سرخط اخبار اقتصاد