۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81713312
T T
۰ نفر
كنكور و المپيادها را برجسته نكنيد

تهران - ايرنا - كارشناس مسايل آموزش و پرورش معتقد است كه برجسته كردن مواردي همچون كنكور و المپيادها صرفا اشاعه نخبه پروري و ايجاد توهم علم زدگي در بين دانش آموزان و خانواده ها را به دنبال دارد.

علي پور سليمان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار داشت: ايجاد شرايط گلخانه اي و ويژه براي تعداد محدودي دانش آموز و برجسته كردن آن ها نمي تواند واقعيات نقايص و تنگناهاي آموزشي كشور را كتمان كند.
وي افزود: اين روند كه در حال تبديل شدن به يك هنجار است نوعي بازار مطمئن و سودآور را براي سوداگران ايجاد كرده و خانواده ها بدون اطلاع از نتايج واقعي اين گونه رقابت ها و فقط بر اساس چشم و هم چشمي و كمك به آينده فرزندان، دانش آموزان خود را وارد پروسه اي مي كنند كه خود نيز از نتايج واقعي آن بي خبر هستند.
كارشناس مسايل آموزش و پرورش توضيح داد: در نظام آموزشي ما رقابت در شكل منفي آن نهادينه شده است و گاه به گونه اي پيش مي رود كه هدف به كلي فراموش مي شود.
پورسليمان يادآورشد: چندي است كه در تربيون هاي رسمي و غيررسمي سخن از رتبه هاي المپيادي و كنكور به ميان مي آيد و گاه آن قدر بحث ها داغ مي شود كه گويي هر مدرسه و يا واحد آموزشي كه در اين مسابقه بالاتر ايستاده است در شاخص هاي آموزشي موفق تر عمل و هدف از آموزش را كاملا تامين كرده است.
وي افزود: مسوولان وزارت آموزش و پرورش نيز در اين رقابت نفس گير وارد شده و به ويژه كسب رتبه در المپيادهاي جهاني را نشانه موفقيت برنامه ها و اثربخشي فرآيند ها و مديريت خويش مي پندارند.
اين كارشناس حوزه آموزش و پرورش با بيان اينكه عدم موفقيت در اين ماراتن، آن ها را دچار انواع مشكلات و مسايل رواني، فكري و حتي جسمي خواهد كرد، ادامه داد: مسوولان و برنامه ريزان بايد در فرآيندها تجديد نظر كرده و به جاي نخبه پروري و افتادن در جريان روزمرگي، توجه به اهداف اصلي و تامين زير ساخت ها را مورد نظر و پيرايش قرار دهند.
پورسليمان تاكيد كرد: بايد به جامعه ياد داد كه هدف از آموزش، قبولي در كنكور و يا كسب رتبه در المپياد نيست.
وي با طرح اين سوال كه آيا هدف از تحصيل و آموزش قبول شدن با رتبه بالا در كنكور و يا كسب رتبه در المپيادها است؟، گفت: بررسي هاي 10 ساله اخير نشان مي دهد هر سال، سطح سواد پذيرفته شدگان دانشگاه‌ها (كه همان دانش‌آموزان فارغ التحصيل مدارس متوسطه هستند)، پايين مي آيد.
مدير سايت سخن معلم ادامه داد: كارشناسان حوزه آموزش معتقدند ادامه اين روند باعث افول بار علمي دانشگاه ها و در نتيجه كاهش شديد نخبگان و افزايش انسان هاي با مدرك تحصيلي بالا ولي كم سواد (توهم علم زدگي) خواهد شد.
پورسليمان اضافه كرد: چندي قبل يكي از رسانه هاي غربي آماري از رتبه‌بندي مدارس جهان در سال 2015 منتشر كرد كه حضور ايران در آن بسيار حايز توجه است.
وي اظهار كرد: بر اساس اين گزارش، كشورهاي آسيايي در بالاي اين جدول و كشورهاي آفريقايي پايين ترين مكان را در اين رده بندي از آن خود كرده‌اند و در اين ميان، مدارس سنگاپور در راس اين رده‌بندي و بعد از آن هنگ‌كنگ قرار گرفته است اما پايين ترين رده‌بندي متعلق به كشور آفريقايي غنا است.
اين كارشناس حوزه آموزش و پرورش يادآورشد: در اين آمار انگلستان در ميان كشورهاي اروپايي رتبه 28 و آمريكا رتبه 29 را در رده‌بندي مدارس در جهان به خود اختصاص داده‌اند.
پورسليمان اضافه كرد: اتاق فكر اقتصادي OECD دراين باره نوشته است: مقايسه نمره آزمون 76 كشور نشان مي‌دهد كه رابطه مستقيمي بين رشد اقتصادي و وضعيت آموزش و پرورش وجود دارد و در اين ميان ، ايران در پايين جدول رتبه‌بندي مدارس جهان قرار گرفته است و رتبه 51 را از ميان 76 كشور از آن خود كرده است.
وي توضيح داد: همچنين در ميان كشورهاي همسايه‌ ايران، تركيه با كسب رتبه 41 عملكرد بهتري را داشته و ارمنستان نيز با رتبه 50 يك پله از ايران بالاتر است.
مدير سايت سخن معلم خاطرنشان كرد: همچنين مي توان به رتبه ايران در آزمون تيمز كه هر چهار سال يك بار و پرلز در فاصله هر پنج سال يك بار براي سنجش عملكرد كشور‌ها در آموزش علوم و رياضيات و سواد خواندن تكرار مي‌شود تا روند تغييرات آموزشي و ميزان كاهش و افزايش عملكرد دانش‌آموزان كشورهاي شركت‌كننده در طي اين سال‌ها مشخص شود ، اشاره كرد.
پورسليمان ادامه داد: ايران در آزمون تيمز 2011 در علوم پايه چهارم در رتبه 453 و پايين‌تر از حد متوسط جهاني قرار دارد و كره در رده نخست رتبه 578 را به خود اختصاص داده است.
وي اضافه كرد: همچنين ايران در رياضيات پايه چهارم در رتبه 431 و پايين‌تر از حد متوسط جهاني قرار دارد و سنگاپور در جايگاه اول رتبه 606 را به خود اختصاص داده است.
اين كارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اينكه ايران در آزمون پرلز در سواد خواندن در سال 2011 در رتبه 457 و هنگ كنگ نيز با رتبه 571 در جايگاه نخست امتيازات قرار گرفته اند، گفت: ايران در آزمون تيمز و در درس علوم پايه هشتم در رتبه 474 و پايين‌تر از متوسط جهاني است و سنگاپور با رتبه 590 در رده اول قرار دارد.
پورسليمان خاطرنشان كرد: همچنين بر اساس اين آمار ايران در رياضيات پايه هشتم در رتبه 415 و باز هم پايين‌تر از حد متوسط جهاني است و كره با رتبه 613 در جايگاه نخست قرار دارد.
وي افزود: نتايج حاصل از اين آزمون براي برخي از كشور‌ها به قدري اهميت دارد كه حتي ممكن است به عزل وزير آموزش و پرورش نيز بيانجامد به طوري كه در تيمز 95 وزير آموزش و پرورش كشور نروژ به علت كسب رتبه پايين در اين آزمون‌ها مورد سوال قرار گرفته اند.
كارشناس مسايل آموزش و پرورش يادآورشد: اين آمارها و نظاير آن نشان مي دهد كه نظام آموزشي ما در شاخص هاي ذكر شده موفق عمل نكرده است.
فراهنگ ** 1883 ** 1569

سرخط اخبار جامعه