۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۹
کد خبر: 81713065
T T
۰ نفر
نامه 29 دانشمند آمریكایی به اوباما در حمایت از توافق با ایران

تهران- ایرنا- 29 دانشمند برجسته آمریكایی در نامه ای به 'باراك اوباما' رییس جمهوری آن كشور، از توافق با ایران تقدیر كرده و آن را طرحی مبتكرانه و قاطع توصیف كردند.

به نوشته روزنامه 'نیویورك تایمز'، این نامه دو صفحه ای را كه عصر شنبه منتشر شد؛ شماری از مهم ترین دانشمندان آمریكایی از جمله برندگان جوایز نوبل، كارشناسان مطرح در حوزه تسلیحات هسته ای و كنترل سلاح خطاب به اوباما نوشته اند.
در این نامه آمده است: ما به شما و گروه مذاكره كننده تبریك می گوییم، توافق با ایران می تواند به آرمان استقرار صلح و امنیت در خاورمیانه كمك كند و برای توافق های مشابه در آینده راهنمای خوبی باشد.
دانشمندان آمریكایی همچنین در بخش های فنی نامه خود، انتقادات مخالفان توافق را مبنی بر اینكه روند نظارت ها ضعیف است به كلی رد می كنند و می نویسند: از نظر ما در این توافق روند راستی آزمایی خوب و مهمی در درازمدت در نظر گرفته شده است كه تا سال 2040 به طول می انجامد و بعضی از مفاد توافق همیشگی است.
'ریچارد گراوین' فیزیكدان كه اولین بمب هیدروژنی را طراحی كرد و از مدت ها قبل مشاور واشنگتن در زمینه تسلیحات هسته ای و كنترل سلاح بوده است، 'زیگفرید هكر' استاد دانشگاه استنفورد و رییس آزمایشگاه 'لس آلاموس' در نیو مكزیكو و همچنین 'فریمن دایسمون' استاد دانشگاه 'پرینستون'، از جمله امضا كنندگان این نامه هستند.
بسیاری از این دانشمندان از مدت ها قبل به اعضای كنگره، كاخ سفید یا آژانس های دولت فدرال در زمینه تسلیحات هسته ای مشاوره می داده اند.
این نامه در حالی نوشته و منتشر می شود كه دولت اوباما از هفته ها قبل تلاش همه جانبه ای را برای توضیح و تشریح توافق هسته ای به اعضای كنگره آغاز كرده است.
وزیران امور خارجه، انرژی و دارایی آمریكا بارها در كمیسیون های مختلف و صحن مجلس سنا و نمایندگان حاضر شده و به سوالات نمایندگان مخالف توافق در این زمینه پاسخ داده اند.
از دیگر سو، لابی طرفدار رژیم صهیونیستی از جمله كمیته روابط عمومی آمریكا و اسرائیل (آیپك) نیز تلاش های خود را برای مجاب كردن اعضای كنگره به منظور رد توافق تشدید كرده است.
كنگره آمریكا از زمان دریافت متن برجام،60 روز برای بررسی توافق با ایران وقت دارد و تا 17 سپتامبر (26 شهریور) باید به آن رای بدهد.
كنگره در ماه اوت تعطیل است و 8 سپتامبر (17 شهریور) تعطیلات تابستانی پایان می یابد.
اروپام**9157**1485**1517

سرخط اخبار جهان