۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۵۶
کد خبر: 81710526
T T
۰ نفر
معاون وزير نيرو: بيش از 200 هزار حلقه چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد

مهاباد ـ ايرنا ـ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: هم اكنون بيش از 200 هزار حلقه چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد كه از اين ميزان تنها 103 هزار حلقه شناسايي شده است.

رحيم ميداني روز پنجشنبه در جريان بازديد از عمليات احداث تصفيه خانه آب جديد مهاباد در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر حفاظت و صيانت جدي از منابع آب زيرزميني در كشور اظهار كرد: سالانه افزون بر شش ميليارد متر مكعب اضافه برداشت آب از طريق چاه هاي غيرمجاز و اضافه برداشت از چاه هاي مجاز از منابع زيرزميني در كشور صورت مي گيرد.
وي با اشاره به نصب كنتورهاي هوشمند و كنترل ميزان برداشت آب از اين منابع افزود: در كنار تدابير كنترلي براي جلوگيري از اضافه برداشت آب ، با استفاده كنندگان از چاه هاي غيرمجاز نيز به شدت برخورد خواهد شد.
ميداني همچنين گفت: ايران در 15 سال گذشته در يك دوره شديد خشكسالي قرار گرفته و اين امر باعث شده است تا سطح آبهاي زيرزميني در كشور به شدت پايين برود.
وي اضافه كرد: براساس بررسي هاي انجام شده طي سال هاي اخير 110 ميليارد مترمكعب آب بيش از ظرفيت سفره هاي زيرزميني برداشت شده است به طوري كه اين ميزان برداشت به ذخاير استاتيك آب رسيده و موجب بروز شرايط بحراني در كشور شده است.
معاون وزير نير در بخش آب و آبفا با تاكيد بر ضرورت ترميم و جبران اين وضعيت بيان كرد: متاسفانه در حوزه هاي آبريز در كشور هنوز مديريت مصرف به خوبي عملياتي نشده است و تا زماني كه اين مشكل برطرف نشود ، وضعيت بحراني همچنان بر كشور ما حاكم خواهد بود.
وي گفت: بهره برداران نبايد تصور كنند از هر نقطه و به هر ميزان كه نياز داشته باشند ، قادرند از آب برداشت كنند.
ميداني بيان كرد: متاسفانه تنش هاي آبي ناشي از اين بحران حتي گريبانگير استان هايي چون گيلان و مازندران نيز شده است.
رحيم ميداني معاون وزير نيرو به منظور بازديد از چند طرح عمراني در حوزه آب به استان آذربايجان غربي و شهرستان مهاباد سفر كرده است.
وي در سفر به شهرستان مهاباد از عمليات احداث تصفيه خانه آب جديد اين شهرستان نيز بازديد كرد.ك3
6185/1905