خدمات شيمي درماني بيماران سرطاني و دياليزي تحت پوشش بيمه سلامت قرار مي گيرد

گرگان - ايرنا - مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران با بيان اينكه از زمان اجراي طرح بيمه سلامت در كشور، تمام اقلام دارويي بيماران خاص تحت پوشش اين خدمات قرار گرفته است، به اين بيماران نويد داد كه اقدامات تحت پوشش بردن خدمات شيمي درماني بيماران سرطاني و دياليزي نيز در حال انجام است.

دكتر محمدجواد كبير روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا در گرگان گفت: تمام تلاش بر اين است كه آن مقدار از خدماتي كه براي اين نوع بيماري ها لازم است تحت پوشش طرح بيمه سلامت قرار گيرد تا بيماران با كمترين هزينه مراحل درماني خود را دنبال كنند.
وي، از دلايل كارآمدي نظام هاي بيمه اي دنيا را افزايش ريسك پذيري با انباشت منابع حوزه سلامت و در قبال آن ارائه خدمات با كمترين هزينه براي بيماران بيان كرد و گفت: براي استمرار اين خدمات در كشور نيز به اين نوع نظام بيمه اي نيازمنديم تا بتوانيم از پوشش قابل قبول و خوبي برخوردار شويم.
مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران ادامه داد: از زمان اجراي طرح بيمه سلامت تاكنون 11 ميليون و 200 هزار نفر در كشور براي تحت پوشش قرار گرفتن در اين طرح ثبت نام كرده اند و براي بيش از 9 ميليون نفر از اين تعداد دفترچه بيمه صادر شده است.
دكتر كبير اضافه كرد: از ديگر اقدامات ميداني صورت گرفته از زمان اجراي بيمه سلامت تاكنون شناسايي و تحت پوشش بردن بيش از 700 گروه آسيب پذير و نيازمند در سكونتگاه هاي غيررسمي كشور بوده است.
وي خاطرنشان كرد: حدود 91.7 درصد از افراد ساكن در اين سكونتگاه ها و 76 درصد از خانوارهاي اين سكونتگاه ها كمتر از يك ميليون تومان در ماه درآمد داشته اند.
كبير، ارائه اين خدمات به ويژه به اقشار محروم جامعه را، از افتخارات دولت تدبير و اميد برشمرد و گفت: براي استمرار اين خدمات نيازمند اتخاذ تمهيدات ويژه در برنامه ششم توسعه و رعايت و ساماندهي سقف كمي و كيفي خدمات در مراكز دولتي هستيم.
مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران ميزان منابع مالي صرف شده براي اجراي طرح بيمه سلامت را طي سال گذشته در كشور يك هزار و 800 ميليارد تومان اعلام كرد و متذكر شد: در سال جاري نيز با وجود كسري منابع مالي سعي داريم با ساماندهي و بازنگري در فرآيند اين طرح خدمات رساني مطلوب تر را در اين نوع نظام بيمه اي كشور ارائه دهيم.
كبير افزود: بر اساس ساختار جامع نظام بيمه اي كشور، مكلف به كنترل و مديريت هزينه هاي درماني در راستاي عملياتي شدن سياست هاي وزارت بهداشت و درمان هستيم تا با مديريت بهينه، شاهد استمرار و ارتقاء خدمات دهي اين طرح در كشور طي سال هاي آينده باشيم.
وي همچنين اضافه كرد: اگر چه در آغاز راه مشكلاتي وجود دارد اما بايد راهبردهاي طرح بيمه سلامت را به سمت يكسان سازي روش ها و دستورالعمل هاي ارائه شده هدايت كرد تا منابع مالي در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح صيانت شده و جايگزين خدمات بيمه هاي تكميلي نشوند و افراد بيشتري از خدمات اين نوع بيمه كه به نوبه خود تحولي را در نظام بيمه اي كشور ايجاد كرده بهره مند شوند.
مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران در ادامه با بيان اين كه صدور دفترچه هاي سلامت سالانه بين 40 تا 50 ميليارد تومان هزينه در بردارد، گفت: طرح الكترونيكي شدن دفترچه هاي درماني را با بسترسازي هاي در حال انجام در دست اجرا داريم.
كبير افزود: اجراي اين طرح از گام هاي ارزشمند دولت براي صيانت از منابع و تسهيل ارائه خدمات درماني به مردم با توجه به استحقاق بيمه شده ها در مراكز ارائه خدمت خواهد بود.
به گفته وي هم اينك در حدود هشت بيمارستان كشور اين طرح به اجرا درآمده و هر فرد بيمار در قبال ارائه كارت ملي و باركد موجود از خدمات بيمه اي بهره مند مي شود.
وي متذكر شد: دفترچه هاي درماني طرح بيمه سلامت در اختيار روستاييان مناطق روستايي و در بين عشاير و ساكنان شهرهاي كمتر از 20 هزار نفر جمعيت باقي خواهد ماند.
طرح بيمه همگاني سلامت با هدف ارائه و سهولت خدمات درماني با كمترين هزينه ها، از نيمه دوم ارديبهشت ماه سال 93 در مراكز درماني دولتي به ويژه مناطق محروم سطح كشور به اجرا درآمده است.
7464/6159/6203 / 1539

سرخط اخبار جامعه