۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹
کد خبر: 81708719
T T
۰ نفر
سالمندان 34 درصد تخت های بیمارستانی را اشغال كرده‌اند

تهران -ایرنا- مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت با تشریح اقدامات این وزارتخانه برای اصلاح سبك زندگی جامعه، گفت:‌ سالمندان 34 درصد تخت های بیمارستانی را اشغال كرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، ‌محمد اسماعیل مطلق با اشاره به نبود بخش بستری سالمندان در كشور گفت: شاید فقط یك یا دو بخش بستری سالمندان در كشور وجود داشته باشد؛ این درحالی است كه سالمندان در سراسر كشور زندگی می كنند و بخش‌های بستری ویژه سالمندان را باید در همه جای كشور ایجاد كنیم.
مطلق، موضوع ارتقای سلامت سالمندان را در برنامه ششم مورد اشاره قرار داد و گفت: باید مراقبت‌هایی را در خانه‌ها به سالمندان ارایه دهیم چون خیلی از سالمندان توان بیرون آمدن از منزل را ندارند تا خدمات مورد نیاز را دریافت كنند.
وی تاكید كرد: با حضور سالمندان در منزل و تكریم آنان اتفاقاتی در منزل رخ می دهد كه علاوه بر كمك به خانواده‌ها، سالمندان از جنبه كدخدامنشی و ریش سفیدی در رفع اختلافات اعضای خانواده نیز كمك كننده خواهند بود.
مدیر كل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه در تكریم سالمندان، دستگاهی همكار است و با وزارتخانه‌های تعاون، كار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی همكاری و سازمان صدا و سیما تعامل می‌كند، اما در بحث سلامت سالمندان ما دستگاه اصلی هستیم.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاكید كرد: باید برای تكریم سالمندان با همكاری سازمان‌های مرتبط به گونه‌ای تعامل كنیم كه سالمندان در منزل بمانند و تكریم شوند.

**ارتقا آموزش های ابتدایی دوران كودكی از برنامه های وزارت بهداشت
وی همچنین گفت: ارتقا مراقبت و آموزش‌های ابتدایی دوران كودكی از صفر تا هشت سالگی از جمله برنامه های وزارت بهداشت به شمار می آید و در این راستا می‌كوشیم رشد كودكان سر و سامان بهتری یابد.
مطلق ادامه داد: برای ارتقای مراقبت و آموزش های ابتدایی، سه دستگاه وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی كشور دخیل هستند و البته دستگاه‌های دیگر مثل شهرداری‌ها و سازمان صدا و سیما نقش كمك‌كننده در این زمینه دارند.
مطلق گفت: در راستای برنامه ارتقاء مراقبت و آموزش‌های ابتدایی در دوران كودكی معتقدیم هر كودكی پتانسیل نخبگی دارد لذا نباید هیچ كودكی به دلیل اینكه در خانواده‌اش امكانات وجود ندارد، پتانسیل نخبگی او هم مخفی بماند؛ در واقع با اجرای این برنامه می‌توانیم عدالت اجتماعی را ترویج دهیم.

**تحكیم بنیان خانواده مهم ترین موضوع بند 4 سیاست های كلی جمعیت
مطلق در ادامه «تحكیم بنیان و پایداری خانواده» را مهم ترین موضوع بند چهارم سیاست‌های كلی جمعیت عنوان كرد و افزود: در مقوله‌هایی كه مرتبط به سلامت خانواده‌ها می‌شود از جمله سلامت جنسی و باروری باید خدمات درستی را به خانواده‌ها ارایه كنیم.
به گفته مطلق همه آمارها نشان می‌دهد بخشی از طلاق‌ها به دلیل عدم رضایتمندی زوجین از روابط جنسی است بنابراین برای پایداری خانواده به بحث سلامت جنسی نیز پرداخته‌ایم.
مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در این رابطه مشاوره و آموزش‌های لازم را برای ارتقای كیفیت سلامت جنسی در نظام ارایه خدمات خود ادغام كرده‌ایم و از این طریق می‌توانیم پایداری خانواده‌ها را افزایش دهیم.
وی با اشاره به موضوع «توسعه خدمات سلامت باروری و فرزندآوری كه در بند چهارم سیاست‌های كلی جمعیت» مورد تاكید قرار گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم همه گروه هدف ما به خدمات با كیفیت سلامت باروری و فرزندآوری دسترسی داشته باشند.
مطلق تصریح كرد:برای تحقق این هدف بسته خدمت سلامت باروری و فرزند‌آوری را بر اساس سیاست‌های كلی تدوین كرده‌ایم به نحوی كه ارایه دهنده خدمت ما متناسب با این بسته آموزش داده می‌شود تا بتواند خدمات لازم را برای گروه هدف این برنامه‌ها تامین كند.
وی همچنین به بند هفتم سیاست‌های كلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره كرد.

**برنامه ریزی برای كاهش مرگ در گروه سنی 30 تا 70 سال
مطلق كاهش مرگ و میر در نوجوانان، جوانان و میانسالان را مورد تاكید قرار داد و اظهارداشت: مراقبت از نوجوان و جوان میانسال و كاهش مرگ در میان این گروه‌ها از جمله دیگر سیاست‌های بند ششم است كه به خصوص كاهش مرگ در گروه سنی 30 تا 70 سال را در اولویت قرار دادیم.
وی، ترویج شیوه سبك زندگی ایرانی اسلامی را نیز از موارد در دستور كار وزارت بهداشت عنوان كرد.

**آموزش سبك زندگی سالم به 200 هزار دانشجوی پزشكی
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در مورد بند 5 سیاست‌های كلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص ترویج و نهادینه‌سازی سبك زندگی اسلامی ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبك زندگی غربی، اظهارداشت: سال گذشته در قالب آموزش‌های سبك زندگی سالم 200 هزار دانشجوی پزشكی را به عنوان سفیران سلامت با مشاركت معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی و بهداشتی از طریق برگزاری كارگاه‌های آموزشی و ارایه كتاب و لوح فشرده (CD ) آموزش دادیم.
وی همچنین برگزاری كارگاه‌های آموزشی درخصوص توانمندسازی جوانان درخصوص شیوه زندگی سالم در 15 دانشگاه علوم پزشكی را از دیگر اقدامات اداره سلامت جوانان در راستای اجرایی نمودن بند 5 سیاست‌های كلی جمعیت عنوان كرد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت افزود: در راستای بند 2 سیاست های جمعیتی، اقداماتی از جمله برگزاری كارگاه های تربیت مربی در دانشگاه های علوم پزشكی، تهیه پیام های آموزشی، تدوین محتوی آموزشی خود مراقبتی جوانان با توجه به نیازسنجی آموزشی ادغام بسته خدمت سلامت جوانان در حاشیه شهرها انجام شده است.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه به تشریح برنامه‌های اداره میانسالان وزارت بهداشت در راستای اجرای بند 6 سیاست‌های كلی سلامت مبنی بر امید به زندگی و سلامت جامعه پرداخت و گفت: در این اداره برای جمعیت 30 تا 59 كشور سال برنامه‌هایی مراقبتی ارایه می‌دهیم.
مطلق گفت: برای سلامت باروری زنان و مردان برنامه‌هایی را در قالب مراقبت‌های ادغام یافته در مراكز بهداشتی درمانی اجرا می‌كنیم به نحوی كه برای خانم‌های بالای 50 سال حتماً به انجام ماموگرافی توصیه می‌كنیم و خانم‌های 40 تا 50 سالی كه عامل خطر داشته باشند حتماً باید یك ماموگرافی زمینه‌ای داشته باشند.
وی به موضوع «سلامت عمومی» در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته اشاره كرد و افزود: این مراقبت‌ها شامل سلامت جسم و روان می‌شود و در این حوزه به موضوع بیماری‌ها می‌پردازیم.
مطلق ادامه داد: ابتدا سوابق بیماری و علایم بیماری پرسیده می‌شود و جواب آزمایش ها یا احیاناً رادیولوژی‌های انجام شده از بیمار سوال می‌شود و برای عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی چند آزمایش برای آنان انجام می‌دهیم ضمن اینكه فشارخون این افراد نیز گرفته می‌شود و در مجموع جمع‌بندی از وضعیت سلامت عمومی انجام می‌دهیم و بر اساس آن افراد را مورد مراقبت ماهانه یا سه ماه یك بار قرار می‌دهیم.‌

**اجرای برنامه خودارزیابی سلامت برای توانمندسازی میانسالان
مطلق، برنامه خود ارزیابی سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف از اجرای این برنامه توانمندسازی زنان و مردان است تا خودشان بتوانند مراقبت اولیه را از خود داشته باشند و این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت ارایه دهنده خدمت و نیز در عین حال توانمندسازی افراد می‌شود كه اگر نیازی بود برای دریافت خدمات مراجعه نماید.
رییس مركز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: در این برنامه به افراد آموزش می‌دهیم كه شیوه زندگی خود را ارزیابی كنند بتوانند وزن خود را كنترل كنند یا بدانند كه چه موقع به پزشك مراجعه كنند. فشارخون خود را را بررسی كنند و اگر دچار فشارخون بالا بودند بدانند كه باید چه اقداماتی را انجام دهند و در برنامه‌های خود ارزیابی به آنها آموزش می‌دهیم كه نحوه تغذیه آنها باید به چه صورتی باشد.

**راه‌اندازی سایت خودارزیابی سلامت
وی از راه‌اندازی سایت خود ارزیابی سلامت خبر داد و اظهارداشت: این سایت به نشانی mwselfcare.behdasht.gov.irبه مردم و دانشگاه‌های علوم پزشكی معرفی شده است.
مطلق در ادامه به تهیه اپ موبایل با عنوان «خود ارزیاب سلامت» هم اشاره كرد و اینكه این برنامه از روی بازار دانلود می‌شود و فرد می‌تواند فرم ارزیابی‌های مربوط به خود را تكمیل كند و به عنوان یك شناسنامه همیشه همراه خود داشته باشد.
رییس مركز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت همچنین برگزاری هفته ملی سلامت زنان در هفته آخر مهر و نیز هفته ملی سلامت مردان در هفته اول اسفند را از دیگر برنامه‌های اداره میانسالان عنوان كرد.
مطلق گفت: در این كمپین‌ها یك روز به سلامت باروری، فرزندآوری و فرزندپروری پرداخته می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشكی خدمات رایگان را به مراجعه‌كنندگان ارایه می‌دهند.
اجتمام(1)**3063**1776
۰ نفر